Vraagjes over tekenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ookami

Vraagjes over tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 19:29

Ik ben aan het oefenen op paarden tekenen. Ogen, manen en lichamen dat vind ik het moeilijkste om te tekenen. Heeft iemand tips om de manen voller en echter te laten overkomen, de ogen meer levente geven en de lichamen normaal te laten lijken?

Eline

Re: Vraagjes over tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:49

Heb je een tekening van jezelf om te kijken waar je 'nu' bent zeg maar?

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 19:53

In dit topic staan enkele tekeningen die ik onlangs nog heb getekend :
viewtopic.php?f=68&t=388855
En dan nog een van onlangs :
Afbeelding
Deze zijn al wat ouder :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:51

je moet goed de afbeelding in je hoofd hebben!!
je kunt bv denken aan waar moet (bv) het zadel liggen
(het zadel is zo uitgesneden) dus de shoft moet bv ook wat meegaan met het zadel (wat ik op je tekening niet zo goed zi ze gaan meer recht af) nu niet ieder paard heeft een goed uitgesnede schoft bv haflingers hebben het minder dan andere rassen enz.
ook proberen je tekening tot leven te wekken, je echt inleven in je tekening, het helpt bij mij heel fel, wat ik soms ook doe, ik kijk soms een minuut of twee naar de afbeelding, doe mijn ogen toe, (probeer de tekening dan te zien ) en ga met je potlood de been tekenen (zo leer je dat) ale ik toch vb van een tekening van mij ( zie avatar)

ik hoop dat je er wat aan hebt xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:58

hafjesbokker schreef:
je moet goed de afbeelding in je hoofd hebben!!
je kunt bv denken aan waar moet (bv) het zadel liggen
(het zadel is zo uitgesneden) dus de shoft moet bv ook wat meegaan met het zadel (wat ik op je tekening niet zo goed zi ze gaan meer recht af) nu niet ieder paard heeft een goed uitgesnede schoft bv haflingers hebben het minder dan andere rassen enz.
ook proberen je tekening tot leven te wekken, je echt inleven in je tekening, het helpt bij mij heel fel, wat ik soms ook doe, ik kijk soms een minuut of twee naar de afbeelding, doe mijn ogen toe, (probeer de tekening dan te zien ) en ga met je potlood de been tekenen (zo leer je dat) ale ik toch vb van een tekening van mij ( zie avatar)

ik hoop dat je er wat aan hebt xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Bedankt voor de tips Haha! Hoe krijg jij je manen en ogen zo echt en levendig?

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 21:13

Ik had nog een vraagje, hoe groot tekenen jullie? Is dat een heel A4 blad?

LynnDeniseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:16

Tatariki schreef:

Ikzelf teken op een groot tekenblok. passen zo'n 2 vellen van A4 in, daarvan gebruik ik soms de gehele bladzijde en de andere keer weer een kwart. Maargoed ik heb dan ook zo mn methodes... met meten enzo. Meeste plaatjes maak ik 2x zo groot Bloos

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 21:20

LynnDeniseX schreef:
Tatariki schreef:

Ikzelf teken op een groot tekenblok. passen zo'n 2 vellen van A4 in, daarvan gebruik ik soms de gehele bladzijde en de andere keer weer een kwart. Maargoed ik heb dan ook zo mn methodes... met meten enzo. Meeste plaatjes maak ik 2x zo groot Bloos

Ik teken meestal op een A4 blad maar mijn tekeningen nemen nog niet eens de helft daarvan in Tong uitsteken Ik zal maar wat groter beginnen tekenen Lachen

LynnDeniseX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:29

ik ben ook nu pas met mijn paard over de gehele bladzijde bezig voor Iris1702 (zie centraal teken topic) best lastig, vergt wat meer gedult maar word veel mooier!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 21:32

LynnDeniseX schreef:
ik ben ook nu pas met mijn paard over de gehele bladzijde bezig voor Iris1702 (zie centraal teken topic) best lastig, vergt wat meer gedult maar word veel mooier!

Gedult, dat heb ik niet Tong uitsteken Hoe teken jij de manen en de ogen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:49

Ik kleur de manen eerst een beetje licht in met B4 potlood, daarna maak ik haren met een B9 potlood waardoor er al meer diepte in komt. Met een kneedgum maak ik in de vorm van streepjes highlights op de manen (als haren), waardoor je nog meer diepte krijgt.

De allerbelangrijkste tip is toch wel: Kijken, kijken en nog eens kijken!
Juist níet alles uit je hoofd gaan leren hoe iets eruit ziet, maar heel erg goed naar je voorbeeld kijken. Omdat elk paard anders is (zoals elk mens) kun je niet alles uit je hoofd leren. Teken elk lijntje pas nadat je hem op je voorbeeld goed hebt bestudeerd.

Succes!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:08

Op dit moment kan ik je aanraden om gewoon veel te tekenen, veel te oefenen, en heel goed te kijken. Ik vind het moeilijk om direct tips te geven omdat je pas net begonnen bent.

Probeer groter te werken, zodat je meer met schaduw kan werken en meer details kan toevoegen. En zoals Rinske zegt: kijken, heel goed kijken.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 11:27

Bedankt voor de tips, ik zal ze zeker gebruiken Haha!
Deze heb ik gisterenavond nog getekend, ik vind de manen, het hoofdstel en het oog mislukt. Ik vind ook dat het oog te laag staat.
Afbeelding
Dit is de foto : http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZN76CNRP

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:25

Ik denk dat het beste is je eerst de anatomie goed in te prenten, want dat is echt de basis.

Het formaat waarop ik minimaal werk is 40 bij 30cm, maar meestal werk ik op 40bij 40 of groter. A4 vind ik echt veel te klein, daar voel ik me ook niet fijn bij; zoiets kun je overigens het beste zelf bepalen.

Je moet bij het tekenen heel goed in de gaten houden wat een vorm nu eigenlijk inhoudt. Eigenlijk is een vorm niets meer dan licht dat ergens op valt en schaduwen maakt. Het is belangrijk zowel de lichtpunten als de schaduwen te tekenen, omdat je tekening dan diepte krijgt.

Het allerbeste is gewoon om elke dag te tekenen, dan merk je vanzelf dat je beter wordt; de tips komen dan later wel als je echt vast zit.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 13:34

Ik heb gisteren en vandaag nog wat getekend Lachen
Afbeelding
Afbeelding