Tekenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 15:51

Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe beginnen jullie met tekenen? En dan bedoel ik dus: bij de oren, bij de hals, bij de neus.... Waar beginnen jullie mee?

Ik heb net een doos met potloden gekocht (niet supergoede ofzow, want ik wil net een beetje gaan beginnen) met 12 tekenpotloden, 12 kleurpotloden, 12 aquarelpotloden, 12 gemetaliseerde kleurpotloden en 12 houtskool potloden. Ik wil beginnen met gewone grijze potloden te tekenen, maar weet dus niet hoe ik het handigst kan beginnen.

En hebben jullie verder nog tips om aan te denken als ik begin?

Spirit

Re: Tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:21

Ik begin meestal bij de oren.

Ik heb eigenlijk niet echt tips, doe zelf ook altijd maar wat en er kan bij mij nog heel wat verbeterd worden. Maar je kan altijd een vraag stellen, misschien heb ik dan nog wel een tip Clown

Een voorbeeld van een tekening van mij:
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 16:30

Mooi hoor!
Teken je altijd eerst de buitenste lijnen zeg maar, of begin je ook meteen met 'kleuren'?

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:31

Meestal heel lichtjes een beetje de omtrek en dan ga ik het daarna 'inkleuren'.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:38

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 16:42

Heel erg bedankt! Daar heb ik zeker wat aan Haha! . Mooi gemaakt trouwens, dat eerste 'filmpje' (weet niet zo goed hoe ik het moet noemen)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:57

Dank Lachen
vooral veel foto's nemen tijdens het schilderen helpt. Volgens mij staat er elders op CB (1e of 2e pagina ) een topic met de vraag 'waar tekenen jullie mee'

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:09

Beetje lastig om uit te leggen, dus heb maar gewoon foto's neergezet.
Deze tekening heb ik al een tijd geleden gemaakt, met pastelkrijt. En stap voor stap foto's van gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 18:13

@Amanda: Ik zie jammergenoeg alleen kruisjes Verdrietig

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:23

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:29

ik begin ook altijd eerst met de buiteste lijnen en maak een klein schtsje. daarna begin ik de oren in de kleuren (eerst lichte vlakken en ga daarna detaileren met donkerdere tinten)
dan teken ik het oog. daarna ga ik gewoon heel de tekening inkleuren. Lachen

(zie in onderschrift bij het topic: [tek] Bijou: vliegenschimmel (potlood) Knipoog )

Gizzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:10

Ik begin eerst met de omtrek.. dan geef ik d plaats van de ogen, de neus, mond en de grote schaduwen aan.. dan begin ik de tekening van links naar rechts in te kleuren.. dit doe ik omdat je anders heel snel vegen in je tekening krijgt..

succes er mee Haha!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:39

Ik teken eerst de omtrek, te beginnen bij de oren. Let er trouwens op dat je aan alle kanten van het papier wat ruimte overlaat. Die fout maak ik vaak, dat ik dat niet doe, en het is erg handig om te doen zodat je nog ruimte hebt om te corrigeren mocht er iets toch niet helemaal kloppen.

Vervolgens geef ik heel licht (ik begin sowieso met een heel licht potlood te schetsen, makkelijk uit te gummen) de contouren aan. Dus schaduwvlakken, oog, manen, neusgaten, spieren etc.

Dan het oog, als dat niet lukt, heeft het geen zin om verder te gaan, wat Ellende ook al zei.

En dan ga ik inkleuren, eerst licht en later voeg ik donkere tinten toe. Ik kleur meestal van links naar rechts, maar lang niet altijd. En van boven naar onder, dat vind ik het prettigste werken.

Succes met tekenen en zet eens iets op Bokt! Lachen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 21:03

Ik heb vandaag een tekening gemaakt, en ik moet zeggen, hij is niet echt goed gelukt... Maja, ik blijf gewoon lekker oefenen en dan gaat het hopelijk vanzelf beter. Ik heb zoals jullie zeiden eerst de omtrek enzo getekent, toen het oog, en toen ben ik begonnen met kleuren. Vooral het kleuren en de schaduwen vond ik erg moeilijk. De schaduwen lopen niet mooi over en de gekleurde stukken zijn erg krasserig (heeft iemand misschien tips om het minder krasserig te krijgen?). Daarbij kloppen de verhoudingen ook niet helemaal, maja..

Hier dan mijn (eerste) tekening:

Afbeelding

(alle opbouwende kritiek is welkom!)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:23

Ik bereken eerst altijd welke compositie ik kies en hoe ik het hoofd (of het geheel) dan op het papier moet plaatsen om te zorgen dat het in balans is en je niet een wit vlak links of rechts overhoudt of de tekening uiteindelijk niet past.

Vervolgens maak ik een outline (heb een aantal tutorials op mn site staan) en ik begin vervolgens met de zwaarste schaduwen lichtjes aan te zetten, werkend (omdat ik rechtshandig ben) van links naar rechts en met mn hand van het papier af om te voorkomen dat er teveel vegen en vlekken ontstaan.

De neus zet ik doorgaans als eerste het zwaarst aan en dan werk ik van links naar rechts naar boven naar de ogen en dan zet ik die aan. Vervolgens voeg ik steeds meer schaduwen toe en zet langzaam ook wat schaduwen aan in de hals en borst.

Veel succes en het begin mag er wezen!! Lachen