[verhaal] paardenverhaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FrontC

[verhaal] paardenverhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 17:59

Hallo!

Hier *maar weer eens* een poging tot een goed verhaal. Hij is best mooi, vind ik. Beetje penny, maar dat maakt het leuk! Haha!
Lees en geniet Knipoog

Citaat:

Inleiding

Mensen zeggen wel eens dat ik bof: een vader die een professionele paardenarts is, een moeder die paarden traint en een complete manege naast ons huis.
    Mijn vader heeft op de manege zijn eigen kliniek en mijn moeder haar pensionafdeling. Zelf heb ik twee schatten van een paarden…
    Dus ja; ik bof!
    Elke keer als ik naar de wei loop waar mijn viervoeters vredig grazen, of naar de stallen waar ze op hun stro staan te knabbelen, begint het te kriebelen in mijn buik en heb ik ontzettende zin om deze dieren een groot plezier te doen.
    Mijn ene viervoeter is een Fjord, Mozart. Mozart is een echte gezellige pony: hij knuffelt graag, is vriendelijk en doet alles in z’n langzaam. Een beetje sloom en dik, dat wel, maar zijn vriendelijke karakter maakt dat weer helemaal goed! Hij is nergens echt goed in. Hij is bang voor gekleurde hindernissen, kan geen krappe wendingen maken en loopt onregelmatiger dan een kruiwagen met een lekke band over een pad vol kuilen en keien. Maar toch; als hij met zijn oren naar voren vrolijk draaft over zandpaden in de prachtige natuur, weet ik dat hij geen pijn heeft en dat hij dit het liefste doet.
    Mijn tweede paard is heel anders. Het is een schuchtere KWPN-merrie: Shanna. Ze kon prachtig lopen, maar na een blessure wou het allemaal niet meer zo goed en is ze verkocht aan mij. Ik rijd gewoon rustig met haar, af en toe een wedstrijdje, maar meer voor de lol. We houden samen van lange buitenritten, hier en daar wat dressuur en op zijn tijd is een sprongetje ook erg leuk.
    Bij mij komen ze beiden niets te kort, maar hoe vaak hoor ik van mijn vader wel niet verhalen over mishandelde paarden, die weken geen eten hebben gehad? Verhalen over vreselijke dierenbeulen, over paarden die nergens een thuis vinden omdat ze niet goed genoeg zijn… Als ik er aan denk springen er al tranen in mijn ogen…

Deel een

Het was een zonnige dag toen ik met een kruiwagen vol hooi naar de stallen liep. Af en toe hielp ik met paarden verzorgen: ik voerde ze dan, hielp met uitmesten of deed andere klusjes. Ik schoof de poort open die leidde tot de pensionstal en begon met opstrooien.
    Na een uurtje was ik klaar. Ik wou net naar de wei gaan toen ik een trailer het erf op hoorde komen. Ik ging kijken wie het was: het was de trailer van mijn vader!
    De witte veewagen reed over de verharde weg naar de kliniek. Ik liep er heen: schijnbaar was er een gewond paard. Misschien kon ik helpen!
    Ik rende naar de trailer toe.
    ’Je bent precies op tijd, ik heb je nodig!’, zei mijn vader me. Ik knikte en keek toe hoe hij de klep van de veewagen liet zakken.
    ’Wat heb je meegebracht?’, vroeg ik mijn vader.
    ’Een merrie die een zeer ernstige blessure heeft opgelopen. Ze viel over een hindernis van 130 centimeters en mankt nu met drie benen. Ik vermoed dat ze iets gebroken heeft…’ Ik beet op mijn lip. Dat was niet niks…
    ’De eigenaar hoeft haar niet meer terug. Ook ik vrees het ergste voor deze schoonheid…’ Ik liep de wagen in en daar zag ik een bruine merrie staan. Ze keek dof uit haar ogen en gooide haar hoofd omhoog.
    Help…
    Wat was dat? Verbaasd knipperde ik met mijn ogen. Ik hoorde iemand iets zeggen. Wie? Ik keek naar mijn vader. Hij niet. Niemand anders was in de buurt. De merrie…?
    Op aanraden van mijn gevoel maakte ik het halstertouw los en keerde de merrie in de ruime wagen. Voorzichtig en uiterst langzaam liep ik met haar de laadplank af. Ik had nog nooit zo’n angstig paard gezien… Eenmaal op de vaste grond gebeurde het. Ze begon te trappelen en te gooien met haar hoofd. Ze sprong met vier benen de lucht in, landde een meter verderop en bokte heel hoog. Verwoed probeerde ik haar te kalmeren. Met woorden, met aaitjes, niets hielp. Ze gooide haar hoofd in de lucht en het halstertouw sneed pijnlijk in mijn hand.
    ’Geef me een lange longeerlijn!’, schreeuwde ik vol wanhoop tegen mijn vader. Ik moest deze arme merrie helpen, ik voelde het!
    Ik maakte de sterkte lijn vast aan het halster en nam de merrie vlug mee naar een kleine paddock. Ze begon meteen te rennen toen ze merkte dat ze nog steeds vastzat.
    Inderdaad: ze mankte behoorlijk en spande haar rug vreselijk hard aan. Scheurtje in de rugspier, vermoedde ik.
    ’Nadine, ik weet niet wat je van plan bent, maar zelf ik kan niets meer maken van deze merrie. Dat zie je toch zo? Ik maak een spuit klaar…’
    Ongelofelijk boos en vol woede draaide ik me om.
    ’Nee pap! Hoe kun je! Natuurlijk kan deze merrie gered worden, maar wil je het wel? Nee! Ik wil deze merrie hebben. Ze wordt van mij, en niemand stopt me. Als je al een spuit klaarmaakt, doe dan eentje met verdovingsmiddelen.’ Mijn vader deed een stap achteruit, verbaasd van mijn woede.
    Help me dan, alsjeblieft…
    Weer zo’n rare stem. Ik keek naar de merrie, die een oor naar me toe had gedraaid. Weer niemand anders in de buurt…

Commentaar gewenst Lachen

p.s.
Dit is maar een testje van een nieuwe schrijfstijl van mij, ik kan niet garrenderen dat ik altijd heel vlug een vervolg heb Knipoog

Veirl

Re: [verhaal] paardenverhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:05

Eerst had ik zoiets van *aah nee niet weer zo een standaard paarden verhaal*
Totdat die stem kwam en nu wil k meer! Lachen

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:08

Aah gossie!
Ik vind je schrijftstijl leuk, doorgaan hoor!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:18

VeirL schreef:
Eerst had ik zoiets van *aah nee niet weer zo een standaard paarden verhaal*
Totdat die stem kwam en nu wil k meer! Lachen

Ja, zo dacht ik ook

Maar door die vreemde stem
komt er een leuke draai in het verhaal
ga vooral door,, ben benieuwd hoe het verder gaat Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:48

Doorgaan!! Haha!

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 21:00

Dankjullie!

Citaat:
    ’Rustig, ik kom je helpen, ik hoor je… Doe maar lekker rustig aan…’ Mijn vader was weggelopen en ik bleef alleen over, samen met de merrie. Ze verminderde haar volle galop en liep nu in een sukkeldrafje rondjes. De kwam dichterbij zodat de longeerlijn vierde. Oplettend en naar mij kijkend ging ze over in stap.
    Wow, ze reageerde!
    ’Kom maar rustig naar je toe, ik doe je geen pijn, ik maak je beter. Kom hierheen…’
    Voel mijn pijn…
    Een vlammende pijn schoot door mijn knie. Mijn linkerknie. Help, wat was dat? Wat was de pijn, de stem?
    Ik wist zeker dat het de merrie was. Ik keek haar aan, diep in haar mooie zwarte ogen. Ze liep naar me toe en bleef voor me staan.
    Voorzichtig raakte ik haar aan. Ik streelde haar en liet mijn hand mijn aanwijzend gevoel volgen.
    Mijn knie, raak hem aan, je neemt de pijn weg…
    Dit keer geen stem, maar een beeld, als een soort tekst in mijn hoofd die iemand fluisterend voorlas.
    Ik streelde haar knie. Langzaam draaide ik rondjes met mijn handen in de vorm van een kommetje. Ik glimlachte naar de merrie en ging door. Zeker een half uur streelde ik haar knie en haar hele lichaam.
    Dank je, je beloning volgt…
    Dit keer geen tekst of stem, dit was een beeld.
    ’Waar wil je heen? Op wei, naar stal, of weg?’
    Wat jou het beste lijkt…
    Vaag. Heel vaag.
    Ik besloot de merrie in een uitloopstal te zetten. Die stallen waren lekker groot, en grensden aan een paddock voor het paard alleen. Ik leidde de merrie er heen en gaf haar een afscheidskus. Toen ik terugliep voelde ik haar staren, en liep met me mee langs het hek. Nog een keer keek ik om: ik glimlachte naar de bruine schoonheid en sloot toen de deur van ons huis achter me dicht.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:03

Hmmmm.
Het is wel een beetje.. erm... nep Vork
Maaar dat neemt niet weg dat het leuk is en leuk om te lezen enzo.
Doorgaan!

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 21:10

Eve_lien schreef:
Hmmmm.
Doorgaan!

Dankje Lachen
Dat neppe is idd erg nep nog, maar dat wordt verklaard Haha!
Vervolg volgt

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:40

Leuk verhaal !!!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:24

Eve_lien schreef:
Hmmmm.
Doorgaan!

Sorry, ik moet het even kwijt. Dit is niet nep, gebeurt IRL ook... Knipoog

Wat leuk trouwens, een paard met mijn naam Haha!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:33

Shanna16 schreef:
Eve_lien schreef:
Hmmmm.
Doorgaan!

Sorry, ik moet het even kwijt. Dit is niet nep, gebeurt IRL ook... Knipoog

Wat leuk trouwens, een paard met mijn naam Haha!

Ook na twee minuten ? Oké een half uur..
Sorry; maar een band moet toch opgebouw worden, niet waar?
Ik geloof écht wel in paranormale zaken etc..

Maar goed; doorschijven Lachen

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:58

Apart verhaal! Iets Penny idd maar het klinkt veelbelovend dus ik ben heel benieuwd Lachen

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:48

Eve_lien schreef:

Ook na twee minuten ? Oké een half uur..
Sorry; maar een band moet toch opgebouw worden, niet waar?
Ik geloof écht wel in paranormale zaken etc..

Maar goed; doorschijven Lachen

Nu zeg je het anders. Zoals je het hiervoor opmerkte; kwam het op mij over alsof het horen van de stem zelf niet mogelijk is, en daar was ik het niet mee eens.

Als jij met nep bedoelt dat het eigenlijk te snel in het verhaal zit; dan ben ik dit wel met je eens.

Ik zag dat je zelf ook schrijft. Misschien is het leuk om eens ervaringen uit te wisselen via msn? Ik schrijf zelf nl. ook (weet niet of je dat gezien hebt Clown)

IK hoor het wel.

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 13:37

Dankjullie allemaal Lachen

Citaat:
    Die nacht kwam ik niet in slaap. Ik bleef maar denken aan de merrie, aan de stemmen en beelden, de tekst…
    Hoe was dit toch mogelijk? Ik had nog nooit iets gemerkt van gave’s of zo. Hád ik wel echt wat gehoord?
    Ik begon te twijfelen. Ik had wel vaker dat ik dingen een beetje wist van te voren, maar wie had dat niet?
    Ik draaide me om in mijn bed. Dit was echt een rare ervaring. Praten met een paard, dat kán toch niet? Zoiets kon ík toch niet?
    Ik bedoelde; ik deed niet eens aan iets wicca achtigs of geloofde in iets, hoe kon dit dan? Had ik dan toch een gave?
    De deken voelde benauwd aan. Ik kwam gewoon niet in slaap!
    Na lang woelen viel ik in een onrustige slaap.
    En ik droomde.
    Ik droomde een vreemde droom.

Voor me stond een meisje dat me erg bekend voor kwam, maar ik kon haar net niet plaatsen. Ze had zwarte vleugels van glimmende veren uit haar rug groeien.
    ’eindelijk heb ik je kunnen bereiken, je bent zo gesloten… Het is niet jouw schuld. Je ouders verbergen wat voor je…’
    Ik wou vragen wat, maar het meisje vloog weg. Even later galoppeerde er een bruin paard op me af. Ook met prachtige glimmende vleugels, ook zwart. En ook dit paard herkende ik. Maar waar van?
    ’Hallo…’
    Toen was het paard weer weg. Dezelfde stem als het meisje.
    Vaag.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:51

Ik vind het een mooi stukje!
Alleen dat woordje 'Vaag' vind ik er eigenlijk niet zo bij passen. Zo ineens. : )

Shanna16; misschien had ik wat meer uitleg moeten geven bij deze opmerking, ja. Je kan me toevoegen op MSN; eve__lien@hotmail.com Lachen

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:22

hey
ik vind het een leuk verhaal
komt er nog meer?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:38

ik schrijf ook, miesschien had je het al gezien? ik zit alleen nog niet zo lang op bokt, Bloos jullie mogen mij ook wel teovoegen, lijkt me leuk, mijn email is jl312872@hotmail.com .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 19:14

Gunufje, ga je nog verder of niet, het is een leuk verhaal. Ik hoop dus van wel.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:27

Leuk verhaal je moet zeker doorschrijve !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:42

je schrijft heel boeiend! en die mensen die vanaf een foto met paarden kunnen praten dan? die hebben toch ook geen band met het paard?

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:27

aparte schrijfstijl maar erg interessant, ben benieuwd naar het volgende deel

↑ Naar het begin van de pagina