[verhaal] symbolisch verhaal: Yolanda

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

[verhaal] symbolisch verhaal: Yolanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 17:07

Al een hele tijd terug geschreven, een klein symbolisch verhaaltje over een meisje, genaamd Yolanda. Ben benieuwd of er mensen de betekenis uit het verhaaltje kunnen halen, en wat voor betekenis jullie er aan geven.

Yolanda heeft 13 jaar onder de grond geleefd, nooit zag zij licht. Soms een glimp, maar nooit had ze in het licht gelopen, of het licht echt aanschouwd. Zij kende de wereld niet met kleuren, alleen in het grijs, zonder licht. Ze was benieuwd naar deze wereld, maar dacht er niet vaak over na, omdat ze deze wereld kende, en de andere niet eens voor kon stellen.
Tot op een dag iemand haar hand pakte en haar meetrok, naar het licht. Zodra ze het licht zag kneep ze haar ogen dicht, en het kostte haar veel tijd om te wennen. Maar ze zette door, omdat ze de warmte voelde van het licht, en snel wende ze er aan, en kon ze niet zonder.
Het andere meisje vertelde haar, dat dit zomer was, en dat de zon dan warm scheen. Dat de zon het langst was. Er waren ook tijden dat deze zon minder werd, maar altijd zou ze terug komen. Altijd kon je van haar op aan.
Toch werd het na een dag donker, en Yolanda kreeg angst, angst om de zon weer te missen. Toch wist ze dat ze terug kwam, maar ze kon er niets aan doen, ze was bang de zon kwijt te raken. De warme te missen. 13 jaar leefde ze zonder, en na een korte tijd kon ze al niet meer zonder haar. Maar iedere dag kwam ze terug, soms in mindere mate, en Yolanda wist dat dit de winter was. Maar na de winter kwam de zomer weer, en keerde ze weer naar haar toe. Soms regende het en was het donkerder als normaal, en soms bewolkt zodat ze de zon niet zag. Maar ergens, diep vanbinnen wist ze dat de zon haar toelachte, ondanks dat ze haar niet kon zien en het leek alsof ze haar verlaten had. Altijd zou ze blijven, en diep in haar hart zou licht blijven schijnen, zelfs al zou ze weer terugkeren naar haar leven onder de grond.
Laatst bijgewerkt door Eline op 22-02-05 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Denk aan de [tag] in je titel!

Eve_lien

Re: symbolisch verhaal: Yolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:19

Weet je; ik vind dit verhaal echt héél erg mooi . .
*speechless
Voor mij is de betekenis; geluk . . de zon staat voor gelukkige tijden in het leven. Soms lacht het geluk naar je en gaat het een periode goed. Maar iedereen heeft altijd wel tijden dat het even tegen zit. *winter* maar na regen komt zonneschijn en breken er weer gelukkige tijden aan.
De persoon die haar meenam is waarschijnlijk iemand, die haar weg gehaald heeft uit zeg maar een ongelukkig jeugd . .

Mjaah, mijn interpretatie, misschien was het anders bedoeld!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 18:30

Ik zeg nog even niets, behalve dat het er voor mij heel dicht in de buurt kwam. Maar het mooie aan symboliek is dat iedereen het anders op kan vatten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 21:43

niemand anders?

linzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:51

ik vin het een erg mooi verhaal Ja

voor de betekenis ga ik helemaal mee met Eve_lien Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:05

Ik vind het mooi, helaas in het begin af en toe een beetje teveel "het licht" wat me in het begin dus zegmaar stopte met lezen, maar nu toch maar verder gelezen en heb er zeker geen spijt van.. want het is heel mooi!

Naar de betekenis ga ik hier niet raden zegmaar,
ik interpreteer het op mijn eigen manier in mijn eigen hoofd =)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:57

Mooi verhaal, idd komt er wel erg veel het woord licht in voor, stoort een beetje. Verder zit betekenis in m'n hoofd, en kan ik niet goed uitleggen wat ik bedoel, naja als ik t iig zelf maar weet Clown

secricible

Re: [verhaal] symbolisch verhaal: Yolanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 13:42

hihi, af en toe is datheel moeilijk. Misschien zal ik inderdaad esmoeten kijken naar dat woordje Licht.