Na een korte introductie gingen we al snel op weg naar het eerste onderwerp van de dag: fotograferen door glas.
En maar meteen het moeilijkste volgens Rob, aquarium fotografie.
Na heel veel technische uitleg over o.a. belichting en flitsergebruik én veel praktische tips hebben we zelf wat geprobeerd.

Daarna zijn we naar buiten gegaan en hebben we o.a. erg veel tips gekregen over verschillende manieren van belichting onder verschillende omstandigheden.
Ook zijn we in de stallen geweest van o.a. de giraffen en de zebra's om te proberen om door tralies te fotograferen. Ook daar weer veel praktische tips en truukjes gekregen.
Ondanks de kou en de sneeuw was het zeer leerzaam.

Toen het erg koud werd, zijn we naar de reptielen gegaan.
Ook hier weer fotograferen door glas en met verschillend licht.

Na een zeer goed verzorgde lunch (met warme croissantjes

Ik ben daar zelf al een aantal keer geweest en met een macrolens kan je je daar uren vermaken.
Ook hier weer zeer veel tips en technische uitleg over belichting en macro fotografie.
Daarna was de cursus afgelopen en zijn Rinske en ik nog even in de vlindertuin gebleven om het een en ander zelf te proberen.

's Avonds hebben we in huis nog meer geoefend met en waren de katten de pineut...
(de donkere poes is blind aan 1 oog, vandaar het kleurverschil)

Er is nog zat op te merken aan de foto's en een zeer groot deel van de foto's zijn in de digitale prullenbak terecht gekomen.
Maar daarvoor was het ook een cursusdag waarbij de nadruk lag op de handmatige bediening van de camera en ook het ontdekken van de verschillende soorten belichting en instellingen.
Voor wie van dierenfotografie houdt, kan ik deze cursus zeker aanraden.
Door de kleine groep is er volop tijd om al je vragen te stellen. Al is dat bijna niet nodig door de zeer uitgebreide (en enthousiaste) uitleg van Rob Doolaard.