Het enige wat ik eerst van hem wist, was dat hij die ziekte had omdat hij met een zuurfstoffles door de school liep, 't is en was een kleine jongen met een zwarte bril.. Hij viel me altijd op en op een gegeve moment kwam hij 1x in de week bij Aardrijkskunde in onze klas. We wisten vaag dat hij op nieuwe longe zat te wachten, tot 6 december. Opeens kwam een van de hoofden van onze school vertellen dat René op het punt stond om een uitzonderlijke operatie te ondergaan! Hij vertelde ons het ziekenhuis adres waarna ik een kaartje heb gestuurd. Nog geen 2 weken na zijn operatie was hij bij een goede vriendin van mij thuis, al snel klikte het en sindsdien zijn we hele goeie vrienden van elkaar.. Ik praatte vaak met hem over z'n ziekte.. op een gegeve moment ging het opeens steeds minder met hem, zijn luchtpijp slipte dicht, omdat de doctoren niet wisten wat ze moesten doen hebben zij een kijkoperatie gedaan en een buis erin geplaatst waardoor de luchtpijp open zou blijven staan.. Dit heeft nog een aantal complicaties mee gebracht maar hierna was hij van zijn ademsnood probleem af.. Ik was met die operaties ook de enige naast zijn gezinsleden die het telefoon nummer had van zijn ziekenhuis telefoon..
Toen heb ik voor het thema vrij, wat we voor school moesten doen dit gedicht geschreven:
Vrij
Hij die daar zo alleen ligt,
Hij die alle pijn heeft.
Ik wil hem helpen,
maar ik weet niet hoe..
Vrij kunnen ademen,
dat is heel gewoon,
maar hij, hij kan het niet
hij zit opgesloten.
Ziekenhuis in, ziekenhuis uit
Hij blij, hij verdrietig.
Ik wil hem zo graag helpen,
helpen om vrij te zijn.
Maar hoe? Ik weet het niet..
Vrij kunnen ademen,
dat is heel gewoon
maar hij, hij kan het niet
hij zit opgesloten.
Dan zie ik hem lopen
Zo vrolijk, zo blij..
Wat een optimistisch jongetje is hij!
Vrij kunnen ademen
dat is heel gewoon
en hij, hij kan het nu ook
hij is vrij!
Nouja, dit heb ik voor hem geschreven en bij het voordragen vermelde ik nog iets van lieve René dit gedicht is voor jou, omdat ik zoveel van je hou

Maar nu gaat het super met hem en vorig jaar hebben we zijn 1e verjaardag gevierd op de dag dat hij is getransplanteert! hij wist nergens van dus kwam terug van een kartwedstrijd en opeens hele huis vol met mensen!!
Hij is een halfjaar na zijn transplantatie ook nog 11e geworden op europeese jeugdkampioenschappen karten!!
www.reneoud.nl
Nouja dit wou ik even kwijt