Hmm een aantal Haiku's. Je moet wat he- ik wou eens uitproberen met dit. Haiku; - 3 regels - 1ste regel; 5 lettergrepen. - 2de regel; 7 lettergrepen - 3de regel; 5 lettergrepen
Ik heb geen idee of deze goed zijn, dus commentaar is welkom! / Opbouwende kritiek / Ze staan allemaal los van elkaar!
De haiku's Laat me dan toch los, je hebt me nooit echt gehad. Bedrogen liefde.
De zon gaat onder en laat me alleen met jou. De nacht is van ons.
Ruw grijp ik je vast, zo bang je te verliezen. Ik wil je niet kwijt.
Op een dag zie jij, hoeveel ik toen van je hield. Nu is het te laat.
Flabbergast
Geplaatst: 24-01-05 16:25
Haikuuu's whahaha die moesten wij ook maken.. Ik vind ze wel leuk
Anoniem
Geplaatst: 24-01-05 16:27
*grijns* Hehe ja mijn mentor had het er in de 2de/ 3de altijd over, dus ik ging ook maar eens wat aankloten =P
Zelf heb ik het alleen niet zo op Haiku's heb ik ontdekt maarja. Ik vind ze te kort om echt een bepaald gevoel over te brengen ofzo, ik kan het niet echt uitleggen!
Bedankt!
mawa
Geplaatst: 24-01-05 18:00
Het zijn mooie gedichten WW. Haiku's volgen i.d.d. dat schema, daarbij hebben nog een paar andere regels. Zo moet je het jaargetijde in het gedicht terug kunnen vinden en gaat het over het algemeen voornamelijk over natuurobservaties die vaak ook iets over mensen zeggen. Bijvoorbeeld deze oude Haiku van Onitsura:
Door het dal stroomt een beek, daar zingen zelfs de stenen: De wilde kers bloeit!
Of mijn persoonlijke favoriet van Issa:
Waar zou hij heengaan in deze zware regen, zo'n eenzame slak?
Fantastisch toch!?
Eve_lien
Geplaatst: 24-01-05 18:01
Mwaah. . t zegt me niet zo veel =) Haha Vind t maar een vreemde vorm! Wel leuk gedaan hoor
mawa
Geplaatst: 24-01-05 18:08
[quote="WildWingsZelf heb ik het alleen niet zo op Haiku's heb ik ontdekt maarja. Ik vind ze te kort om echt een bepaald gevoel over te brengen ofzo, ik kan het niet echt uitleggen!
[/quote]
Nee, bij een mooie Hiaku springen de tranen me in de ogen, verschrikkelijk . En vaak huilen en lachen tegelijk. Ik vind ze vele malen sterker dan de meeste westerse gedichten. Ze leggen de menselijke ziel bloot zonder alles direct te benoemen en altijd zonder sentmenteel te worden En je hebt wel talent hoor, ik vind het goed wat je schrijft, kom op....nu een echte...
NotNice
Geplaatst: 24-01-05 23:25
haiku's kunnen ook erg lollig zijn, vooral als je je verveelt op je werk! de regels wat betrefd haiku (afgezien van de lettergrepen) zijn overigens erg soepel hoor, er is gewoon lekker dichterlijke vrijheid!
Er was ooit ook een regel dat je een haiku in 1 adem moest kunnen uitspreken...