[TXT] Alleen in de put.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[TXT] Alleen in de put.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:56

Alleen in de put

Jaren geleden viel ik in deze put. Deze put, die toen nog zo bodemloos leek. Maar inmiddels weet ik wel beter- want hard heb ik de bodem geraakt. Alle botten in mijn lijf lijken gebroken, en ik ben te zwak om nog langer door te vechten. Ik kom hier nooit meer uit, ik zit gevangen. Ik wou dat ik mijn eigen trap omhoog kon bouwen, de put uit. Trede voor trede, stap voor stap. Tot ik weer boven ben. Maar het is hopeloos, nutteloos. Want ik heb geen mogelijkheden. Geen stenen, waarmee ik de trap zou kunnen bouwen. Ik heb hier niets. Helemaal niets.

Als het kon, zou ik zelf een einde eraan maken. Zodat ik niet mijn verdere leven op de bodem van deze hopeloze put zou hoeven slijten. Maar het kan niet- want er zijn geen opties. Ik ben te zwak om mezelf te wurgen, te laf om mijn adem in te houden- want op het laatst zal ik toch weer opgeven. En doorleven. Op de bodem van deze kille put. En niemand zal het weten- want er is niemand. Niemand die samen met mij in deze put zit. Niemand die erboven staat, en tegen me praat. Niemand, helemaal niemand. Ik ben alleen. Vroeger was het zo vol om mij heen. Vol met mensen, met gedaantes. Die mij langzaam de put in hebben geduwd, met hun praatjes. Stapje voor stapje, steeds dichter bij de put. Ieder roddel, ieder leugen. Het bracht me allemaal dichterbij. Totdat ik tegen de put aan gedrukt stond, en niet verder achteruit kon. Ik moest ontsnappen. Weg van de leugens, weg van de mensen die zich mijn 'vrienden' noemden. Maar waar kon ik heen? Naar voren, naar links, naar rechts; overal waren ze. De put leek mijn enige uitweg..

Inmiddels ben ik erachter dat de put geen uitweg was. Dat ik nog beter had kunnen blijven staan, en door mijn benen heen had kunnen zakken van vermoeidheid. Dat ik beter door had kunnen vechten, me een weg had moeten banen door de menigte heen. Dat alles beter was geweest dan deze put.
Maarja, dat is achteraf. Nu zit ik hier, met alle tijd van mijn leven. Geen geschreeuw, geen geduw. Stilte. Alleen mijn eigen hartslag en een licht geruis in mijn hoofd. Geruis, alsof een trein je vanuit de verte naderd. Steeds dichter en dichterbij, en je weet dat je geraakt gaat worden. Je wilt weg, maar het gaat niet. En verbaasd kom je erachter dat je vastgebonden op de rails ligt, en dat de situatie hopeloos is. Alles wat je kan doen is wachten, wachten op je dood. Wachten op de klap, die een einde maakt aan de spanning.
Want zo voelt het ook. Ik zit hier maar, en kan niets anders doen dan wachten.

Maar hopelijk duurt het niet lang meer. Duurt het niet lang meer, voordat ik bevrijd wordt. Bevrijd van dit leven- als je het nog wel een leven kan noemen.
En iedere keer als het slecht weer is, iedere keer als dingen nóg slechter gaan dan ze al zijn.. dan komt het water in de put hoger te staan. Als ik me rot voel, als het regent, als het stormt- dan hoopt het water zich op. En het staat me nu al tot aan de lippen, maar ik kan nog ademen door mijn neus. Toch weet ik, dat het niet lang meer duurt, voordat het water te hoog komt te staan. Te hoog om nog te kunnen ademen. Te hoog, om door te kunnen leven. En ik zal zwemmen, proberen te zwemmen. Maar uiteindelijk zal vermoeidheid toeslaan, en zal ik verdrinken. Verdrinken in dit water. Verdrinken in mijn eigen bloed. Verdrinken, in een stroom van gedachten.

En dan ben ik er niet meer. En dan pas, dán pas, zullen mensen opmerkingen dat ik hier zat. Hier, alleen, in de put. Dán pas zullen ze zien, hoe ik mij voelde. Maar dan zal het al te laat zijn. Want dan ben ik er niet meer. En ik zal er ook nooit meer zijn. En laten we hopen, dat ik dan eindelijk mijn rust vind. Mijn vrede, en mijn vrijheid. Laten we hopen, dat ik dan naar een wereld mag, waar alles gaat zoals ik het wil. Een andere wereld. Een plaats ver van hier- en alle mensen die mij ooit pijn gedaan hebben. Een wereld voor mij alleen.

Maar zover is het nog niet. Nog lang niet.
Tot die tijd is gekomen, moet ik hier nog op mijn tenen staan om niet te verdrinken.
Tot die tijd is gekomen, moet ik nog doorgaan.
Tot die tijd zal ik hier staan, en alleen zijn met mijn gedachten.

Alleen in de put.

Jaja je moet dit niet letterlijk opvatten. En toch weer wel.
Hijs niet zo mooi ofzo, maarja. Ik weet niet. Kritiek welkom dus Tong uitsteken
Blegh, ik weet niet of iemand het helemaal snapt maarja!
Commentaar etc welkom =) Zoals altijd!

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:59

Woow meisje geweldig mooi

Als er iets is: Ik zal er voor je zijn,
laat het niet en nooit ze ver komen,
Want we zullen er allemaal voor je zijn!!!

Ach gut

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:27

Woow Echt heel mooi...
Poeh... Uhm....
Ik heb zelf ook een hele moeilijke periode achter de rug...
En toch zit ik er nog steeds een beetje in...
En dit verhaal is mij zo duidelijk...
Echt het lijkt wel dat ik dat ben...
Poeh echt heel mooi!
Mijn complimenten...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:34

*doet mond dicht

Ontzettend mooi! Gigantisch herkenbaar, prachtig! Alles goed verwoord en alles goed uitgelegd, in een woord: schitterend

Ik heb er geen woorden voor Lachen
Wel wat foutjes, maar ik heb heel geen zin om ze er uit te halen!

*zit nog steeds vol verbazing te kijken

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:28

WOOOOw prachtig gewoon
Echt mega mooi geschreven
beangstigend; het lijken mijn gevoelens!
Proficiat!!! mooi geschreven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:31

Wauw.. heel mooi geschreven.. weet precies wat je bedoelt Verdrietig
Echt, geweldig mooi..
Ik sta altijd weer versteld van jou gedichten en nu ook dit.. echt..

IguanaLily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:23

Heel mooi! Je kunt echt heel goed schrijven, daar moet je zeker iets mee doen!
Je weet precies je gevoelens neer te zetten, en dan op zo'n manier dat anderen ze ook begrijpen.
Hou vol!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:29

Heel herkenbaar ,jammer genoeg maar waar Scheve mond

Je moet hier echt iets mee doen, word schrijver ofzo,, je hebt echt talent ! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:32

@Cowgirltje: Heel erg bedankt Lachen Gewoon voor je hele reactie, bedankt!
@Monique: Aww sterkte en bedankt. En als er iets is ofzo, nouja, dan mag je altijd PB'en =)
@VeirL: Hehe wow.. bedankt! Foutjes mag je er wel uithalen als je weer zin hebt hoor Tong uitsteken Graag zelfs!
@Cooper: Hmm ook sterkte dan he meis.. heel veel sterkte! En bedankt!
@Sjemie; Aww bedankt zeg =) En tja.. het wordt eentonig maarja.. sterkte. *dit ga ik nog vaak zeggen ben ik bang Verdrietig
@IguanaLily: Dank je! En tja, er wat mee doen.. Vroeger wou ik altijd schrijfster worden, daarna heb ik het laten vallen omdat het gewoon niet goed genoeg was. Maar ik ben er de laatste tijd toch serieus over aan het denken om 'Mijn Dagboek' naar een uitgever te sturen, misschien..
@Daphne: Aww ook jij stertke Ach gut En heel erg bedankt hoor! *zie ook reactie aan IguanaLily

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:54

Heel mooi, maar misschien iets te lang.
Als je het gedicht iets minder lang had gemaakt dan hadden de mensen die het lezen meer om over na te denken zeg maar, nu heb je geen vragen meer. Tja, ik weet niet precies. Alles is te duidelijk, misschien was het leuker als het wat vager en afstandelijker was .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:46

ik vind het heel mooi geschreven...

Poffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:35

*Is er even stil van

Zo hey, Dit is 'n heel, heel mooi stuk!
Echt super gewoon!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:38

Weet je..
Soms als ik jouw verhalen lees, word ik dr persoonlijk depressiever van =/
Weer super aangrijpend. ..

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:02

Hé. Dat is míjn put >;)

Haha! Ik had ook wel eens een putilusiegeschreven, maar de jouwe is beter gelukt. Heel mooi!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:55

ik dacht dat het letterlijk bedoelt was ahha

echt super mooi zeg

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:09

Wow...
*is er stil van
Echt heel mooi.. Pfff *geen woorden voor..
Echt mooi

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:15

Wowowowowowow !!

Super !
Echt !

*Is nog steeds wow

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:12

weer een heeeel mooi verhaal van je
hoe verzin je het toch om iets zo te omschrijven

Anoniem

Re: [TXT] Alleen in de put.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:15

Aww heel erg bedankt allemaal zeg Bloos
Nog eventjes wat reacties etc!
Niet bij iedereen, maar gewoon even voor degene met erm vraagjes ofzo Clown

@Chestnut: Hmm ja, dat idee had ik zelf ook in het begin. Maar ik heb het juist zo gelaten dat er veel verteld werd om de gedachten van het 'verdrinken in gedachten' zegmaar een beetje erbij te laten blijven. En heel veel dingen iets meer uitgelegd omdat ik anders niet wist of mensen het goed zouden opvatten Knipoog Heel erg bedankt voor je commentaar!

@Eef: Aww Ach gut

@Gunufje: Hehe oeeh sorry dat wist ik niet Tong uitsteken Maar wel bedankt =)

@Redflame: Hmm soms zit er inene een klein stukje in m'n hoofd, hierbij was dat eigenlijk eerst alleen " Ik wou dat ik mijn eigen trap omhoog kon bouwen, de put uit. " en dat ga ik dan verder uitwerken enzo =D Tnx!