[verhaal] verloren *paardenverhaal*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

FrontC

[verhaal] verloren *paardenverhaal*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 10:10

Hallo!

Nu zullen een aantal van jullie wel denken 'alweer een nieuw verhaal?', maar ik zit een beetje in een schrijfstop van mijn andere verhaal. Er draaien nu twee verhalen over dat onderwerp en zelf weet ik niet veel meer te bedenken. Dit verhaal is afwisselender, en ook vrolijker op de meeste plaatsen. Lachen

Het was een koude winteravond, een echte decemberdag. De wind waaide hard; hij boog de kale, bevroren boomtakken ver om en joeg de natte sneeuw door het landschap. De deuren van de buitenstallen rammelden er zelfs van. Ik liep naar de weilanden om de paarden naar binnen te halen. De bevroren takjes en bladeren knerpte onder mijn rubber paardrijlaarzen. Heerlijk, die winter! Ik zocht het eerste halster uit, het halster van Boy. Boy was mijn lieveling, al vanaf het begin dat ik stalhulp was op pensionstal ‘Roosendaal’. Hij was een grote, voskleurige ruin met een ramsneus en een smalle witte bles tussen zijn grote bruine ogen. Hij reed plezierig: fijn, reageerde licht op de hulpen en af en toe een tikkeltje eigenwijs.
’Boy!’ Ik klakte met mijn tong en rammelde met de emmer bix die ik bij me had. Er kwam beweging in de groep paarden die allemaal op een kluitje schuilden onder de dikke eik. Boy kwam op zijn dooie gemakje naar me toe gelopen. Langzaam, alsof deze gure dag eindeloos was. Eindelijk had hij het hek bereikt.
’Dag lieverd!’ Ik wreef Boy tussen zijn oren en deed het halster om. Halstertouw aan de ijzeren ring, een handje bix voor het komen en we begonnen aan de terugtocht naar de stal. De stal lag drie minuutjes stappen van de wei af. Dat kwam omdat deze paarden hélemaal in de achterste wei stonden. De pensionstal had een groot landgoed. Zelf stond hij achterin in de privéstallen, een apart gebouwtje voor de paarden van de eigenaren van Pensionstal Roosendaal. Dat waren meneer en mevrouw Roosendaal, en een beetje hun dochter, Inge. Die dochter was nu eenentwintig en startte met verschillende paarden in de springsport. Ik schoof de houten poort open naar het stallencomplex en bracht Boy naar zijn stal. Nog een laatste knuffel en toen ging ik terug.

De pensionstalnaam wordt nog verandert, ben inspiratieloos Clown

groetjes, Geneviève

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:16

Ik vind hem leuk Lachen

En dat moet je als een zeer groot compliment opvatten, want meestal hou ik niet zo van paardenverhalen.

Meer Lachen

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:17

Hihi leuk verhaal hoor Lachen ben bienieuwd hoe t verder gaat

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 10:19

Ik liep terug naar de wei en zag dat ik moest opschieten: donkere wolken pakten zich samen aan de hemel. De volgende was Macho. Macho was een jonge, zwarte hengst met veel spieren. Hij was mooi gebouwd: slank, een mooie hals, niet te lang en niet te kort, een fijn hoofdje met twee spitse oortjes en een mooie, ronde en stevige achterhand. Een prachtpaard! Wat zou ik graag eens op Macho rijden, maar helaas bleef het bij poetsen, zadelen en een enkele keer uitstappen of inrijden. Macho was een van de lievelingen van Inge, haar misschien wel béste paard, het paard waar ze de toekomst in zag! Ik weet nog goed, de eerste keer dat Inge wedstrijd had met Macho. Ik was haar groom. Inge had Macho nog niet helemaal los gereden in de inrijpiste en was bíjna aan de beurt. Plots moest ze nog naar de wc. ‘Rijd jij hem verder los? Ik vertrouw op je!’ Had ze gezegd. Zenuwachtig was ik opgestapt en ooh, wat reed dat dier heerlijk! Fantastisch swingende bewegingen, heerlijk springen en vooral die zachte landingen… Veel te snel was Inge terug van de wc. ‘Dankjewel!’ Had ze nog gezegd. Ik nam het halster van Macho: een mooi bordeauxrood halster met goudgekleurde gespen.
’Macho! Kom!’ Het zwarte paard kwam in beweging. Hij keek wie dat was daar aan het hek was en zag toen dat ik het was.
’Kom dan!’ Ik rammelde met de emmer bix en floot. Zijn oren bewogen op en neer, alsof hij twijfelde over of hij zo komen of niet. En ja, hij kwam. Ik kon zijn spieren zien bewegen onder zijn geschoren vacht. Toen hij bij het hek was, stak hij zijn neus uit om te ruiken aan mij en aan het halster. Ik deed hem zijn halster aan en nam hem mee naar zijn stal. Langs de andere weien, waar de paarden rustig graasden of schuilden onder de bomen. Ik snoof de paardenlucht op: een mengeling van voer, mest, stro en leer. De hengst stapte fit naast me, met zijn oren nieuwsgierig alle kanten uit draaiend en af en toe hinnikend naar een merrie.

Dankjullie!

En wat is dat handig, iets plaatsen terwijl je al veel verder bent Haha!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:35

"Langs de andere weien"

Weien? Klopt dat Verward Is het niet "weides" of 'weiden". Weet niet zeker.

maar ga zo door

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:14

Ik vind m leuk!!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:46

VeirL schreef:
"Langs de andere weien"

Weien? Klopt dat Verward Is het niet "weides" of 'weiden". Weet niet zeker.

maar ga zo door

Dat denk ik ook Schijnheilig Haha, weet het wel zeker.

Gunufje; als je vastzit, lost het schrijven van een ander verhaal niet altijd alles op. Eerst begon je een ander, nu weer een ander. Waarom hou je niet gewoon even rust? Denk er niet meer aan, dan krijg je op een gegeven moment vanzelf weer inspiratie om verder te schrijven.

En ik kan het weten Nagelbijten / Gniffelen Tegen je zin schrijven is niet goed. Ook al denk je dat het met een ander verhaal dan wel lukt, vaak valt het toch tegen.
Even een tip Knipoog

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 13:12

Dankjullie! Vervolg:

Ik liep langs het hoofdgebouw: de binnenbak met aan de korte zijde bij C de kantine. Dan was links van de bak, achter E de poort naar de stallen. Je kwam dan eerst op een soort overdekt pleintje: recht tegenover de poort was de voederkamer, de zadelkamer, de kamer met de eigenaarkastjes, de kamer met de trap naar de hooizolder, en een kamer voor waar al het laatste niet bij past. Dan kon je links naar een stallenblok en rechts naar een stallenblok, de meest luxe stallen van de hele pensionstal. Dan kon je via een grote poort aan de linkerkant naar buiten. Aan de achterkant van de bak lagen de stallen van de meneer en mevrouw Roosendaal. Tegenover dat pleintje, aan de buitenkant, lagen dan drie stallenblokken die steeds wat minder luxe werden. De meest rechtse waren het minst luxe: een houten staldeur met tralies aan de bovenkant en een voedergat. Dan een ijzeren drinkbak en een ijzeren voerbak, dat was het. Achter die drie stallencomplexen lagen de weien: drie grote, drie kleinere en acht privéweien. Nog dáár achter was dus de wei van Boy, Macho en de andere paarden van Inge en haar ouders, en dat terwijl de privé-stallen aan de andere kant van de rijbak lagen. Ik was er bijna. Macho begon al ongeduldig te trappelen, hij rook zijn stal! Ik glimlachte en schoof de deur naar de stallen open en bracht Macho naar zijn stal. Tevreden begon hij te knabbelen aan het verse hooi, dat ik een half uur geleden nog door de hele stal had verspreid.
‘Dag Macho!’ Zei ik nog, maar het paard was veel te druk bezig. Ik rende terug naar de wei, ik moest echt opschieten! Ik bedacht wie ik nu zou pakken. Shareeza! Shareeza was een merrie, een fokmerrie. Ze was hoogzwanger! Ze was gedekt door een hengst van een beroemde fokkerij. Iedereen keek uit naar het veulen!

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 13:13

Is het verhaal btw te penny of niet?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:18

Een goed paardenverhaal kan niet te Penny zijn...

Aan jou de keus waar je het onder gaat laten vallen Knipoog nouja, schrijven Haha!

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:44

Ik vind het echt prachtig!!!!
Ik wil meer meeer meeeeeeeeeer
Ik vind het echt goed Lachen

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 13:47

’Shareeza! Kom eens!’ De merrie kwam naar me toe gedraafd. Ze was hartstikke fit, maar voor haar doen was dit loom. Normaal was zíj het paard dat zich niet liet vangen, dat rennend en bokkend door de wei rende omdat ze veel liever bleef waar de was. Nu kwam ze meteen! Ik begroette haar en streek over haar buik. Hier zat een veulentje in… Ik nam haar mee naar de stallen. Volgend paard aan de beurt! Ik hoefde er nog maar twee, de rest stond sowieso al op stal. Cappuccino was de volgende. Cappuccino was een valkkleurige ruin, een Welsh. Het was echt een ondeugende pony. Niemand reed eigelijk op, het was een soort van mascotte, een heilige pony! Cappuccino zag je ook in het logo: een valkkleurige lijn die zijn mooie hoofdje weergaf.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:48

Wooow meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer!!!!!!!

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 13:50

’Cappuccino!’ De pony bleef lekker staan. Ik besloot hem te gaan halen, dat was sneller. Halster om, halstertouw vast en rennen! Blij draafde de pony naast me, dit had hij nog nooit mogen doen, in draf naar stal! Binnen een minuut waren we er. Cappuccino in stal en volgende! Het laatste paard was een verhaal apart. Deze merrie hadden ze gekocht op een paardenmarkt, ongelofelijk goedkoop, mét papieren nog wel! De merrie, ze heette simpelweg Go, was hartstikke groen. Ze kon niets, ze was niet eens beleert! Het op wei zetten was een hel, ze beet en ze trapte. In stal was ze ronduit levensgevaarlijk, onder het rijden was ze net een atoombom. Ik mocht proberen haar opnieuw in te rijden… Ik haalde diep adem.
’Go? Zou je willen komen?’ Ik zei het op een lieve toon, aardig. Ze spitste haar oren en draaide haar hoofdje naar me toe. Het was eigelijk een hele mooie merrie, maar ze zag er op het moment niet uit. Al die klitten in haar manen, de mestvlekken op haar donkerbruine vacht…

En nu komt er even niets meer Tong uitsteken

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:51

Damnnn
het is echt zooo goed

wacht met smart op vervolg Tong uitsteken

wizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 16:03

nog nog!! Tong uitsteken
Ik vind het een leuk verhaal om te volgen *LOL*
*verslaafd Bloos! *

Juuultjee