[Verhaal] Kerstgedachte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

[Verhaal] Kerstgedachte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 17:55

'Grote kerstjumping' stond er in koeienlettersop het advertentiebord voor de manege. Lies zuchtte. Als drie jaar op rij was, met het winnen van de Kerstjumping, haar kerstwens uitgekomen. Winnen was belangrijk voor Lies. Ze herinnerde zich hoe het voelde om in een perfect ritme over de hindernissen te vliegen. Ze kon al haast het applaus horen als ze de ereronde reed....Einglijk zou een kerstwens iets anders in moeten houden. Als ze het zich goed herinnerde had het te maken met anderen blij maken ofzo. Ze schoof heen en weer in haar rolstoel tot ze haar neem pijnlijk voelde zeuren. Dan wist ze weer dat ze niet voor niks in dat ding zat. Haar dagdroom werd ruw verstoord door een klap, gevolgd door het schrapende geluid van metaal over straatstenen. Tegen de tijd dat Lies haar rolstoel had omgekeerd om te zien wie er gevallen was, was het slachtoffer al bezig met haar fiets op te rapen. Een meisje met een hazelnootbruin gezicht propte haar lange zwarte haren terug in haar hoofddoek. Die fiets zag eruit of die nieuw was, voordat hij de grond raakte. Het nieuwe was er nu wel snel af. 'Gaat het?' Vroeg Lies. 'Ja.' Zij het meisje kortaf. 'De laatste keer dat ik van mijn fiets viel, verbrijzelde ik mijn been.' Zie Lies. 'Echt?' 'Ja maar daarvoor moest er wel eerste een auto overheen rijden'. Het meisje zette haar ogen groot op , terwijl ze probeerde in te schatten hoe Lies deze opmerking bedoeld had. Pas toen er een glimlach op Lies's gezicht verscheen, durfde ze haar eigen grijns door te alten breken. 'Ik heet Kenza, 'ze zei, 'en jij? 'Lies', zij Lies. Heb je zin om mee te gaan naar de manege? 'Waarom?' Omdat het daar leuk si zei Lies. Terwijl Kenza de rolstoel het manegepad opduwde, kreeg Lies het gevoel dat het misschien toch nog goed ging komen met die kerstgedachte.
'Dit is Jim.' Zei Lies terwijl ze wees naar de goudkleurige pony. 'Is hij van jou?' 'Yep.'
Kenza hield haar adem in. Ze kon zich niet voorstellen hoe ze het moest voelen om zoiets moois te bezitten. De rust werd verstoord doordat de deur werd open geschopt door een glimmende gepoetste rijlaars. Een meisje van hun leeftijd in een prachtige rij-outfit liep het gangpad op. 'Heb je eindelijk een vriendin gevonden?' Klonk een schelle meisjes stem. De eigenaresse van de rijlaars nam Kenza van top tot teen op. 'Jij hoort hier niet.' Om te vervolgen met: 'Je gaat toch niks stelen he? Mijn vader vindt het vast niet leuk als er zadels uit de manege verdwijnen.' En tegen Lies zei ze: 'Mijn vader zegt dat de kerstjumping dit jaar veel minder spannend wordt, omdat iedereen weet dat ik ga winnen. Waarom laat je die hoofddoek niet meerijden, dan hebben de mensen iets om te lachen.' 'Claire toch!' klonk een zware stem. In deze twee woorden was niet alleen boosheid, maar ook teleurstelling te horen. 'Ik schaam me voor je.' Claire liep met een opgeheven hoofd naar de stal van haar eigen pony, en haar vader zij tegen de andere twee: 'Ik hoorde wat mijn dochter zij, en het spijt me vreselijk. Ik heb mijn dochter niet goed opgevoed. Ik zou haar beste levensles ooit geven als ze de kerstjumping niet zou winnen.' 'Volgens mij is dat geen goede kerstgedachte,'zei Lies, 'maar als u iemand vindt die denkt te kunnen winnen, mag diegene po mijn Jim meerijden.' Als het van mijn ouders mag, zou dat moeten kunnen', zei Kenza, tot Lies grote verbazing. 'Hoezo?'Vroeg Lies. 'Ik kan best goed paardrijden', zei Kenza. 'De ezel van mijn oma laar zich door niemand anders berijden dan door mij. Lies's mond vormde een 'O' onder twee verbaasd kijkende ogen. 'Meen je dat echt?' Heeft jou oma een ezel? 'Hier in Nederland kun je je dat haast niet voorstellen', zei Kenza. 'Maar op het Marokkaanse platteland heeft haast iedereen ezels.'Tien minuten later had Kenza haar hoofddoek verruild voor een veiligheidscap en reed vol vertrouwen op de pony van haar nieuwe vriendin. Ziet er niet verkeerde uit, moest Lies toegeven. Ik denk dat dit een hele leerzame kerstjumping gaat worden, zei Claire's vader. De ouders van Kenza vierden geen kerst, vanwege hun geloof. Kenza mocht dus gerust de wedstrijd rijden op tweede kerstdag, haar ouders beloofden zelfs te komen kijken. Twee maanden lang kreeg ze als Claire niet op stal was, les van Claire's vader. Hoewel hij normaal zuinig was met complimenten, noemde hij zijn pupil een natuurtalent. 'Ze zit te paard alsof ze erop geboren is', zij hij. Het koste hem geen enkele moeite om Kenza te leren springen. Jim deed net als de ezel van haar oma, alles voor zij nieuwe amazone. Geen hindernis vond het tweetal te hoog, en Kenza vond het rijden heerlijk! Ze wenste dat de twee maanden voor het concours eeuwig zouden duren. Maar natuurlijk zoals altijd waarneer je iets doet was je leuk vind, vliegt de tijd om! De dag voor het grote evenement waren Kenza en Lies samen op stal. Lies had inmiddels loopgips om haar gewonde been. Ze kon weer korte afstanden afleggen zonder haar rolstoel. ‘Binnenkort mag ik zelf weer rijden op Jim’, zij Lies. ‘Ik kan haast niet wachten om weer op Jim’s rug te zitten.’ Kenza knikte, maar zij niets. Lies begreep dat het Kenza pijn deed om weer afscheid te nemen van het paardrijden. ‘Je mag straks best nog eens op Jim rijden hoor!’ Maar ze kon het niet over haar hart verkrijgen om haar pony te delen. Een kerstgedachte is een mooi ding, maar dat was een beetje teveel van het goede.
De wedstrijddag brak aan en Lies stond met klapperendetanden van zenuwen te kijken hoe de ruiters hun pony los reden. Claire’s tanden klapperde ook. Van woede toen ze zag dat Kenza op Jim reed. Ze siste tussen haar tanden iets over Marokkanen. Kenza was blij dat ze het niet verstond. Lies zag dat er opvallend vaak ‘bijna botsingen’ waren tussen Claire’s pony Flight en Jim. Toen Claire voor de zoveelste keer de oefenhindernis wou springen net toen Kenza er ook op af reed, vond Flight dat het genoeg was geweest. Hij weigerde. Claire schopte met de sporen in de buik en trok aan de teugels. ‘Pap, geef me de zweep’ riep ze. Kenza’s geheime trainer deed of hij het geschreeuw niet hoorde. Hij draaide zich om en liep weg, terwijl hij mompelde dat hij het niet meer kon aanzien. Lies had medelijden met de man. Het pacours was moeilijk. Kenza mocht als voorlaatste ruiter starten en zorgde ervoor dat de omroeper compleet uit zijn dak ging! Het Marokkaanse meisje reed het eerste foutloze pacours van de dag. De mensen op de tribunes, op Kenza’s vader en moeder na, allemaal manegeklanten, klapten hun handen kaal. Toen de laatste ruiter binnen reed, klaterde er een lauw appleusje op. Claire wierp een boze blik naar de tribune en reed of de duivel haar op de hielen zat. Haar mooie zwarte Flight vloog over de hindernissen een leek nauwelijks gehinderd door zijn schoppende en trekkende amazone. Tot de laatste hindernis. Om de snelheid nog verder op te voeren, en bij gebrek aan de zweep, bleef Claire haar pony bij elke galopsprong schoppen. Hierdoor raakte Flight uit ballans. Met onregelmatige sprongen denderde hij over de hindernis en raakte de bovenste balk. Even leek het of het geluk met Claire was. De balk stuiterde omhoog en viel terug in de lepels. Maar alsof de duivel er mee speelde, rolde hij openneer en belande uiteindelijk toch nog in het zand. Claire had haar eerste plaats verspeeld. ‘Verkoop hem maar!’ Schreeuwde ze naar haar vader! ‘Ik hoef die rotknol niet meer!’ Tot grote verbazing van de omroeper en het publiek , en misschien ook tot zijn eigen verbazing, nam de vader van Claire de microfoon over van de omroeper. ‘Flight word niet verkocht,’zei hij langzaam, ‘maar beschikbaar gesteld aan de winnaar van vandaag.’
Op dat moment wist Lies zeker dat het kerst was!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:15

Aah lief Lachen
Beetje pennny, maar wel leuk geschreven Lachen

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 18:30

Hij komt uit de paard&sport! Niet doorvertellen he!! Ik vond hem zo mooi, ik dacht niet iedereen krijgt een paard&sport..!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:35

Oeeh Lachen
Leuk verhaal hoor.. ! Haha..
Leuk einde... echt zo'n *het-verhaal-met-de-goede-afloop* einde..
*oke duidelijk*

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 18:37

Eve_lien schreef:
Oeeh Lachen
Leuk verhaal hoor.. ! Haha..
Leuk einde... echt zo'n *het-verhaal-met-de-goede-afloop* einde..
*oke duidelijk*

Ja, je weet eht precies goed te zeggen!

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 18:43

love_sander schreef:
Ja, je weet eht precies goed te zeggen!

haha oke Schijnheilig

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:14

Leuk verhaal..

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:52

Leuk verhaal! Wat me wel opvalt is dat je heel veel zij typt als ze iets zeggen. Als ze iets zeggen moet je zei gebruiken

boefjeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:49

leuk verhaal jah
jammer dat je erbij hebt gezegt dat het uit de oaard en sport komt!
Haha!
fijne kerstdagen K)

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 21:00

Tja, iemand moet het ondekken..Meer hebben de paard&sport

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 13:19

Denk ik

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:25

boefjeloverr schreef:
leuk verhaal jah
jammer dat je erbij hebt gezegt dat het uit de oaard en sport komt!
Haha!
fijne kerstdagen K)

Ik vind het juist wel goed dat ze dat heeft gezegd en niet de eer voor zichzelf gehouden!

Vind het ook een mooi verhaal, wel een verhaal wat je ook in de Penny tegenkomt maar ach, de moraal is duidelijk Knipoog

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 15:29

*Tamara* schreef:
Ik vind het juist wel goed dat ze dat heeft gezegd en niet de eer voor zichzelf gehouden!

Vind het ook een mooi verhaal, wel een verhaal wat je ook in de Penny tegenkomt maar ach, de moraal is duidelijk Knipoog

Ja, is er niemand die het ondekt had dan?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 22:11

had hem eerst einglijk helemaal niet gezien!!:D