Als ik hier zo al die prachtige tekeningen zie begint het bij mij ook te kriebelen. Alleen kan ik dus niet tekenen (of eigenlijk nooit gedaan). Ik zou het wel heel graag willen leren, maar weet niet hoe te beginnen. Heeft iemand misschien tips voor me hoe ik kan beginnen? Dus met welk materiaal (houtskool, potlood, pastel, verf.. enz), wat voor soort tekeningen zijn makkelijk om mee te beginnen en waar moet je allemaal rekening mee houden..? Kortom, alle tips zijn welkom!
groetjes Wendy
Escha
Geplaatst: 19-12-04 14:33
ik zou als eerst beginnen met gewoon potlood,daarmee zou ik gebruiken h tot en met b9 als je ook met schaduwen gaat werken en dingen gaan natekenen die je lukt vind Geen moeilijke dingen maar gewoon van die simpele dingen oefen vooral heel veel,dan lukt het steeds beter
Wendy15
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-04 17:33
ok, zal het proberen.. iemand nog meer tips?
marjoke
Geplaatst: 19-12-04 18:14
leren tekenen is eigenlijk niet zo simpel. je leert het vooral door veel te oefenen. ik zou beginnen met gewoon podloodtekeningen. dat is het gemakkelijkste want als je al ineens met verf enz wil beginnen moet je nog rekening houden met de kleurencombinaties, en met penceel werken is altijd moeilijker dat met podlood (althans dat vind ik ) voor matteriaal zou ik gewoon een paar podloden van verschillende dikte (2h,h,hb,2b,3b,4b,5b,6b,7b,8b,9b, als je die nu niet allemaal hebt is dat ook geen ramp hoor! persoonlijk teken k het meest met de 2h,h,hb,2b ) dan heb je ook nog een gum nodig. ik zou een kneedgum nemen (die zijn makkelijk te gebruiken ) euhm wat heb je nog nodig... papier! ik heb papier van 200gram viond ik persoonlijk erg goed. verder heb ik niet zo veel tips meer denk ik. hop dat je hier iets aan hebt
Allejandro
Geplaatst: 19-12-04 18:17
Zijn potloden van de hema goed, of ehh, niet?
plutolover
Geplaatst: 19-12-04 18:25
ik denk dat de potloden van de hema wel goed zijn.Zelf ben ik ook pas begonnen.En om eerlijk te zijn nog niet echt actief.Maar ik denk dat je met een gewoonpotlood en een vel papier aardig op weg komt
zelf ga ik een boek kopen over paardentekenen.
marjoke
Geplaatst: 19-12-04 18:34
ik heb podloden van de tekenwinkel srr.. mss zijn die van de hema ook wel goed hoor, weet ik niet
Wendy15
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-04 18:44
ik heb net wat zitten proberen met een 2b potlood.. de lijnen tekenen zeg maar gaat wel, maar schaduw lukt echt totaal niet.. is daar een bepaalde techniek voor om dat mooi te doen? of krijg je daar vanzelf gevoel voor als je veel oefent? ik wil deze week proberen echt een paar tekeningen te maken.. hoop dat het een beetje lukt..
lailapri
Geplaatst: 19-12-04 18:47
ik zal maar geen tips geven ik heb altijd van die onuitgumbare mislukte tekeningen
Wendy15
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-04 18:54
Willeke16 wat voor boek ga jij kopen? lijkt me erg leuk..
IndyLover
Geplaatst: 19-12-04 19:11
Je moet heel veel oegenen. Je kunt niet verwachten dat de schaduwen meteen lukken. Dat moet je gewoon leren. Ik zou ook gewoon met potlood beginnen want dan hoef je idd niet rekening te houden met de kleuren. Voor schaduws moet je een wat zachter potlood gebruiken (6b ofzo)
plutolover
Geplaatst: 19-12-04 19:15
het boek heet paarden tekenen.Ik denk dat je hem bij de bruna kan kopenj.bij ons in de winkelcenterum hebben we een winkel die verkoopt de boeken voor goedkoop.En die boeken zijn 2 euro.In die winkel
Moirsa
Geplaatst: 19-12-04 19:55
tja gewoon oevenen lang naar de foto kijken misschien eerst even met je potlood langd de lijnen op de foto gaan?
Wendy15
Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-04 08:09
ik zal ook eens kijken voor dat boek, lijkt me erg leuk.. nou nog heel veel oefenen en dan hoop ik dat ik over een tijdje hier ook eens een mooie tekening kan plaatsen heel erg bedankt allemaal
kjoetie
Geplaatst: 21-12-04 10:45
tekenen begint bij kijken...leren kijken is het allerbelangrijkste. Het gaat niet alleen om het weergeven van een plaatje maar ook om het overbrengen van een emotie, maw, dat de tekening niet " dood" is. Potlood en papier maakt eigenlijk niet zo veel uit, zeker in het begin zou ik geen duur tekenpapier pakken maar gewoon goedkoop printpapier ofzo. Potloden zou ik gewoon een doosje van kopen en ga eens spelen met de potloden, voel de diktes en hardheden van de verschillende potloden. Zoek eens wat mooie plaatjes om te tekenen en ga daarmee aan de slag. Gewoon heel goed kijken en niet te scherp opzetten, zodat je eventueel in een later stadium kunt gummen. Wat betreft de schaduw: voordat je daar mee begint , stel voor jeyelf vast waar je lichtbron is, maw vanuit welke hoek het licht op de voorstelling die je tekent valt. Om dit goed te leren is het handig om plaatjes te zoeken waarin een scherpe licht-donker werking is, dus foto´s met veel schaduw en licht. zo kun je leren waar welke schaduw loopt, omdat dit direct samenhangt met hoe spieren en pezen lopen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt,ben niet bang om fouten te maken, ga gewoon experimenteren en lukt het niet, dat begin je gewoon opnieuw. veel succes!
Wendy15
Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-04 07:05
Heel erg bedankt voor je goede uitleg. Ik ben nu bezig met een tekening en als die af is zal ik proberen 'm hier te plaatsen..