Tekeningen zo echt mogelijk laten lijken in z/w

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Tekeningen zo echt mogelijk laten lijken in z/w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-04 20:46

Ik teken nou al een hele tijd, en ik wil verder, maar ik stuikel steeds over het probleem: met grijs potlood kan ik de tekeningen niet "echt" laten lijken... Er zit steeds een zilveren gloed over de tekeningen, dat vind ik echt zonde, en daarbij, ik heb de tekeningen het liefst in het zwart, niet in het grijs... Nou heb ik al een houtskoolpotlood geprobeerd maar dat is het ook niet helemaal, 1 verkeerde beweging en je hele tekening is naar de klote, dus ik wil eigenlijk een potlood die te gummen is als een grijs potlood, maar dan zwart tekent... Bestaat er zoiets? hope so!

Groetjes Tessa

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:21

dat weet ik eigenlijk ook niet..
Maar je zou eens in een art/teken winkel in de buurt vragen of ze je kunnen helpen, veel succes Lachen

IndyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:24

Houtskool kan je wel gewoon uitgummen hoor. Niet als je het heel dik heb getekend maar anders kan je het meeste gewoon uitgummen.
Ik zou eigenlijk geen ander materiaal weten als je zwart-wit wilt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 21:26

Is een B9 potlood niet zwart genoeg? Ik heb zo'n dik zwart potlood, daar worden lijnen toch behoorlijk zwart mee Knipoog

joyce_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:13

ik heb geen idee sorry... maar je hebt al mensen gehad die commentaar hebben gegeven... dus misschien kom je daar mee verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 18:14

Rinske schreef:
Is een B9 potlood niet zwart genoeg? Ik heb zo'n dik zwart potlood, daar worden lijnen toch behoorlijk zwart mee Knipoog

Jep dat wou ik net zeggen.. misschien moet je het daarmee eens proberen!

JoSav

Re: Tekeningen zo echt mogelijk laten lijken in z/w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:40

Misschien wat aan de late kant, maar ik denk dat je de potloden verkeerd gebruikt. Om een diepere tint te krijgen moet je een zachter potlood gebruiken. Als je nl. met een heel hard potlood een donkere tint probeert te krijgen krijg je een (lelijke) zilvergloed. Dit kun je voorkomen door verschillende hardheden te gebruiken. Voor meer info kun je ook terecht op mn website: ik heb enkele tutorials over dit onderwerp. Ze zijn wel in het engels.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:42

Thanx, ik gebruikte inderdaad ook potloden van verschillende hardheden, maar ze bleven glimmen, ik ben nu overgestapt op een duurder type potloden en dat scheelt al...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:46

lunatje schreef:
Thanx, ik gebruikte inderdaad ook potloden van verschillende hardheden, maar ze bleven glimmen, ik ben nu overgestapt op een duurder type potloden en dat scheelt al...

Ja, daar kan het idd. ook aan liggen. Zelf teken ik niet zo vaak meer met potloden en gebruik meestal (heel ouderwets) grafietstiften, als ik al met grafiet werk. Welk merk gebruik je nu dan?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:52

lunatje schreef:

Nu ik er over nadenk ..
Misschien heb je niet het juiste papier.
Probeer een 'echt' tekenblok eens,
dan worden de tekeningen al veel beter Ja
Maar misschien heb ik het mis hoor, dat kan
natuurlijk ook succes ermee in ieder geval Knipoog

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 22:35

Daar kan je gelijk in hebben, ik heb hier zowel printpapier (die ik meestal gebruik) gewoone tekenblokken zoals je die bij de bruna koopt, maar ook echt tekenpapier, maar het probleem met dat papier is dat het et grof is en de tekeningen wat korrelig maakt en kleine details niet goed op papier te krijgen zijn....

Heeft er iemand toevallig tips voor het ideale papier?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:34

Mijn ideale papiersoorten zijn een blok met een Mona Lisa erop en eentje met een waterman. stom dat ik de merken niet weet. Ik koop ze altijd in de tekenwinkel. Wat dikker beige achtig papier in een blok is het. Hetzelfde papier hebben ze ook in losse A2 vellen. Ik vind het fijn papier omdat het niet korrelig is en je houdt er geen metalige gloed bij over. Ook met fixeer spuiten gaat het niet bobbelen. Ik zal de merken wel eens opzoeken.
Niet te hard op je potlood drukken en in laagjes werken voorkomt ook een glans over je werk.

Vraeghoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:53

ik werk meestal op steinbach papier dat is ongeveer een 200gr, en werkt supergoed.
even terug op die potloden, ik werk ook met grafiestiften, en zoals men hiervoor al zie, moet je even opletten met de hardheid. ik gebruik bijna nooit H potloden en werk het liefst met een 2b