[ART] Dnd mini te fragiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

[ART] Dnd mini te fragiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 15:25

Ja, ik wist het al toen ik 'm kocht; dit was een fragiel ontwerp maar zoooo leuk.
Ik speel een centaur ranger. Niet iets waar je gemakkelijk mini's van kan vinden, maar het was me uiteindelijk gelukt via etsy. Ik heb 'm besteld, aan elkaar gelijmd, geverfd, klaar voor gebruik! Zorgvuldig verpakt en meegenomen. Maar toch.. Hij is tijdens dat dnd weekend maarliefst 2x gevallen. Gelukkig was er secondelijm en konden de speer en staart weer vastgelijmd worden. We spelen wekelijks online en hebben een paar keer per jaar een IRL sessie. Inmiddels is ze dus weer stuk want ik heb haar hier ook nog eens laten vallen (goh zit daar misschien de oorzaak van het probleem hahaha).

Nu is mijn vraag....

Met alle geniale creatieve mensen op bokt zal er vast iemand zijn met een gouden tip? Vanaf 13 februari hebben we weer ons jaarlijke irl weekend in een B&B in België maar ik zie het nu alweer gebeuren dat ik dat kreng weer in 200 stukjes ga krijgen.

Wat is nou dé tip om haar wat weerbaarder te maken?
Mijn eerste instinct is epoxy, maar ik heb daar de middelen niet voor en wil niet het risico lopen dat ik haar straks verpest heb met slechte epoxytechniek en dan met niks overblijf. Rest ook het idee; dippen in epoxy of gewoon een massief blokje van maken.

Zijn er hier creatieve meesterbreinen die dé tip hebben voor een bescherming die beter werkt dan de secondelijm die bij 1x vallen het weer begeeft? Of wie weet; kom je uit regio IJmond & ben je een epoxy pro en kun je mij helpen met een professioneel epoxy jasje voor mijn Lyra?

Ter info; dergelijke dnd mini's zijn altijd maar een paar cm groot. Ik wil (uiteraard) zo veel mogelijk details behouden.
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:43

Valt ie omver en dan kapot of vallen er stukken af? Tegen het eerste kan je gewoon een zwaarder voetje maken (bvb een muntje of 2 onder lijmen).

Wel leuk dnd! Hier ook een speler :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:52

Van wat voor materiaal is je mini? Metaal?
Heb je al eens gekeken naar verstevigingen maken met een handboor + ijzerdraad op de plekken waar de boel eraf valt? Oude rotten uit de Warhammer/Games workshop wereld kunnen je daar denk ik ook mee helpen, de oude modellen daarvan waren van metaal en ook zo dramatisch met loslatende ledematen.

Verstevigen met ijzerdraad doe je door middel van een gat te boren in (bijvoorbeeld) de binnenkant van een arm en de binnenkant van de schouder, dan een stuk ijzerdraad op maat maken dat daar precies in past. Of je die connectie dan het beste kan lijmen of dat 2 componenten putty zoals green stuff dan beter is durf ik niet te zeggen. Is voor mij te lang geleden Y;(

Ik ben trouwens geen DND speler, ik doe soms voor de lol een mini van een merk als Warhammer knutselen, pimpen en verven.

Henrike5

Re: [ART] Dnd mini te fragiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:57

Wat is ze gaaf! Mijn baas had ze 3d geprint net een wat taaiere kunststof dan zijn wat valbestendiger maar daar heb je nu niks aan, wat je zou kunnen doen is verstevigen met een dun ijzer draadje of haar in een speciaal doosje doen dat goed verpakt is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:20

Nuttig topic dit!

Ook dnd speler hier en continu gedoe met de mini's. Zit uren werk in dus altijd heel ellendig als ze weer stuk zijn!

Al slim om de base te verzwaren trouwens!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 10:05

Het is een 3d geprinte mini op acryl geloof ik. Voor de geinteresseerde, dit is haar model, ze is op 28mm schaal; https://www.myminifactory.com/object/3d ... 5mm-264419
Ze heeft kleine onderdelen en instabiele onderdelen vanwege de build, maar ik gebruik haar graag omdat de meeste female centaur mini's van die ienie mienie armor dragen met dubbel d's :\

Hij valt niet om, maar ik ben ook wel wat klunzig & stoot hem om of laat hem vallen. Andere mini's heb ik dit probleem eigenlijk (bijna) nooit mee. Normaal kunnen ze wel tegen een stootje. Bij het meenemen is hij altijd goed verpakt en gaat het allemaal goed. Het is echt in gebruik een probleem. Ik lijm haar elke keer weer met secondelijm, maar dan pak ik haar weer iets te grof en breekt de speer weer af etc etc.

Een gat boren in de arm gaat helaas niet lukken, daarvoor is ze echt te klein. De basis is iets groter dan een €2 muntstukje. Ik zoek dus eigenlijk naar de beste vernis of coating die ik kan gebruiken om hem te versterken.

In conclusie?? Misschien inderdaad een nieuwe laten printen van metaal? Ik twijfel ook om van lego een mini te diy'en

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 11:26

Sommige modellen zijn helaas fragieler als andere. Ligt ook aan het materiaal waarin ze geprint zijn.
Het beste is toch om ze niet te laten vallen, makkelijker gezegd dan gedaan. Als hij al kapot gaat van omgetikt worden dan is de mini waarschijnlijk van niet goed materiaal geprint.

Voor plastic mini’s is cement lijn echt de uitkomst. Maar meeste mini’s zijn van Hars/resin/Epoxy en dan gebruik ik zelf seconde lijm, maar eenmaal stuk blijven ze fragiel.
De meeste topcoats/vanrishen zijn om de verf te beschermen, niet om de mini sterker te maken.

Meestal maak ik mijn mini’s via heroforge en laat ze dan in Resin printen. Is misschien iets duurder dan via Etsy maar je hebt precies de mini die je wilt hebben en het zijn de beste mini’s die ik bezit qua stevigheid.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 11:40

Ja heroforge mini's zijn echt totaal niet mijn stijl, dus daar ontwerp ik niks. Ik kan helaas niet meer achterhalen welke printmethode toen gebruikt is, omdat de shop niet meer bestaat helaas. De reden dat de mini snel kapot gaat ligt echt aan het ontwerp van de mini, doordat hij op dusdanig kleine schaal is geprint, zijn de details etc gewoon te klein waardoor bepaalde breekbaarheid zonder extra versteviging wel begrijpelijk is. Ik heb dergelijke problemen ook wel bij resin-prints hoor, maar dan is het vaak 1 onderdeel van een mini die vaker stuk (kan) gaan, zoals een staf of een handle van iets. Bij deze specifieke mini zitten zoveel kleine details dat hij op veel plekken stuk gaat en dan wordt het wel een zielig verhaal.

Ik weet dat een varnish niet voor versteviging is, maar las daar op reddit juist wel weer positieve verhalen over.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 13:09

Ik bedacht nog wat, kan je zelf boetseren? Waar ik aan zit te denken is verstevigingen domweg toevoegen bovenop het model door met iets van greenstuff (of iets soortgelijks) items toe te voegen aan het model, waardoor de greenstuff voor extra verbindingen van de onderdelen onderling en stevigheid zorgt.

Als ik bijvoorbeeld aan een staart denk, dan denk ik aan een (voor haar mooi sierlijke?) staartriem, zoals bij echte paarden worden gebruikt bij naar voren schuivende zadels en mentuigen. Dat dan de staart aanraakt, maar wat ook op de rug vast ligt, zodat de staart niet alleen aan de lijmverbinding vast hangt maar ook op de plaats vast wordt gehouden door de klei. Snap je dan welke kant ik op denk?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 13:54

Als resin goede resultaten geeft is een optie misschien om nagellak te gebruiken die ook met UV wordt gehard? Dat is bedoeld voor gedetailleerd werk en kleine hoeveelheden. (Maar wel heel glanzend volgens mij.)

Je zou ook kunnen proberen er een afgietsel van te maken, volgens mij kan het maken van een mal (bv siliconen) zonder dat het je model aantast. Het daadwerkelijk gieten is wellicht nog best lastig - al zijn veel van die modellen wel zo gemaakt dat ze op een of andere manier gegoten kunnen worden. Maar wie weet is het een heel leuk project.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 13:58

Is uv resin een optie? Dat is echt vele malen steviger dan secondelijm.

Tof trouwens! Ik heb ook eens een centaur archer ranger gespeeld. Momenteel zit ik ff zonder campain helaas.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 14:02

Ja resin is wel een optie maar durf ik zelf dus niet goed aan omdat ik er alleen maar gebrekkige (slechte) ervaringen mee heb.

Vind UV gellac wel echt een hele goede optie eigenlijk, ga ff informeren in mijn kringen of iemand zo'n UV lamp heeft.