[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vikawiek

[CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 19:17

Het jaar is weer voorbij, de oliebollen zijn weer op en de champagnefles is leeg en dus is het tijd voor een nieuw kunst topic voor het nieuwe jaar.
In dit topic kan je al je kunst delen, van olieverfschilderijen tot linodruk tot penschetsen.
Elke maand is er ook een challenge, meedoen is niet verplicht maar wel heel leuk :D de challenges zijn bedoeld als laagdrempelige manier om te beginnen met creëren en gemotiveerd te blijven.
Als je een challenge voor een nieuwe maand hebt, zet die dan aan het begin van de maand groot en DUIDELIJK neer in het topic. Zo ziet niemand het over het hoofd :)

We beginnen het jaar met een simpele challenge: 'iets alledaags' in maximaal 15 minuten.

Maak er een mooi jaar van :D

Afbeelding

Polarize

Re: [CHALLENGE] Tekenen/schilderen 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 19:23

Jaa *\o/*
We zullen zien of ik dit jaar meer dan een paar challenges mee kan doen :')

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 19:31

Leuk begin van het nieuwe jaar. Ik ga eens nadenken wat ik ga maken voor de challenge.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 20:05

Thats_Me schreef:
Leuk begin van het nieuwe jaar. Ik ga eens nadenken wat ik ga maken voor de challenge.

Pak je schetsboek erbij en ga zitten in je stoel en kijk eens om je heen, en teken een random voorwerp wat je ziet. Er is genoeg te zien wat niet te ingewikkeld is :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 20:39

Vergelijkbaar met de start van vorig jaar! :D

Ik houd van dat soort laagdrempelige opdrachtjes. Komende dagen maar eens voor gaan zitten.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:29

Super leuk, ik ben van de partij! :D
En een leuke challenge, ik hou mezelf niet vaak aan een tijdslimiet dus dat is leuk om eens te proberen :j

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:37

Yay nieuw topic!
Ik zal waarschijnlijk niet zo actief zijn als begin vorig jaar, maar ben wel van plan mn best te doen om zo af en toe een challenge te doen en te posten :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 23:39

Yay een nieuw topic! Ik hoop dit jaar wat meer tijd te kunnen maken om mee te doen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:05

Ik ben weer stille meelezer om van al jullie moois te genieten :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:43

Ik lees ook weer stilletjes mee en geniet van jullie mooiste.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 20:05

Malenka schreef:
Vergelijkbaar met de start van vorig jaar! :D

Ik houd van dat soort laagdrempelige opdrachtjes. Komende dagen maar eens voor gaan zitten.

Yes, die leek me ideaal voor een laagdrempelige start voor het nieuwe jaar :D

Ik had vanmiddag 15 minuutjes over die ik mooi voor de challenge kon gebruiken. Naast mij in de stoel zat een pluche reiger, de mascotte van de zwaardvechtgroep waar ik bij zit. Dat was ook een mooie terugblik op deze zelfde challenge van vorig jaar waarin ik een paddenstoellampje tekende. Waarna er een heel gesprek met Roodvos volgde en ik toen een klein boekje heb gebonden, een paddenstoel heb genaaid, en uiteindelijk ook een kabouterpoppetje heb gemaakt. Maar een kabouter heeft ook een huisdier nodig, en toen heeft Julius_juut deze reiger gemaakt. Ik doopte ze Rei & Ger en sindsdien zijn ze bij elke training en gaan ze geregeld mee op uitjes :D

Afbeelding

Afbeelding

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:09

Nice vikawiek! Leuk verhaal erbij ook

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:56

Oh Rei <3

Jullie moesten eens weten wat voor avonturen Rei allemaal beleeft. We hebben zelfs een speciale map in onze chat voor Rei avontuur foto's :')

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:25

Ik hoop ook weer wat meer tijd te hebben om te teken dit jaar. Wou eens wat met houtskool proberen.

Kwam er tijdens het maken van deze achter dat mijn kneedgum uitgedroogd was

Afbeelding

Dus meteen nieuwe gekocht en uiteraard nog het een en ander meer :D Kon ik mijn nieuwe speelgoed meteen uitproberen voor de challenge.

15 minuten is wat te kort voor mij om er iets van te maken waar ik tevreden mee ben := dus dit is mijn tekening na de eerste 15 min

Afbeelding

En dit na nog eens 15 minuten
Afbeelding

En deze heb ik vandaag ook gemaakt maar niet in 15 min :P

Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:24

Prachtig

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:02

Ok, eigenlijk durf ik deze niet te delen. Ik was vandaag even gaan zitten voor de challenge. Het leek mij leuk om weer eens een paardje te tekenen. In onze dingenkast stond mijn Peru paardje er mooi bij dus die mocht door als model.

Natuurlijk niet simpel van de voor of zijkant maar nee een beetje half half. Na 15 minuten krijg je dan dit resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:06

Geinspireerd door de sneeuw en een roodborstje wat heel lang voor het raam bleef zitten <3
Geen idee of het binnen een kwartier was :')
Afbeelding

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 12:21

Wat een superleuke knuffel en bijbehorende tekening Vikawiek!!

Ohh super mooi Tabbladen. Houtskool is zo’n tricky maar ook heel leuk medium, ik vind alledrie je tekeningen heel mooi, maar mijn favoriet is het paard <3

Wat een mooi paardje Thats me!!! Inderdaad lastige hoek. Vaak vind ik het zelf dan makkelijker om er een foto van te maken en die te tekenen, dan zo het 3D object bekijken. Ik vind het een prachtig beeldje ook!

Heel lief roodborstje Polarize. Ik vind je gesatureerde (zeg je dat zo in het Nederlands? :+ ) kleuren ook heel fijn om naar te kijken.

Ik heb nu mijn eerste schetsboekpagina af voor dit jaar, met Arrtx acrylmarkers gemaakt die ik als cadeautje voor mezelf had besteld :D
Nog niet voor de challenge, daar ga ik binnenkort even voor zitten.

Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:23

Wat een prachtige duiven.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 17:13

Ik teken al jaren niet meer, maar ik had deze week super veel vrije tijd. Dus ik heb weer wat gedaan. Ik heb geoefend met schetsen zonder hulpmiddelen en ik ben digitaal dingen aan het uitproberen. Dat is het enige dat me maar niet lukt.

Ik weet niet of ik met de challenge meedoe. Moet ik even kijken of ik daar inspiratie voor krijg. Heb ik daar de hele maand januari voor?

De tekening met focus op schetsen:

Afbeelding

Eerste poging tot cartoon honden tekenen met Procreate

Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 19:04

Selina schreef:
Ik teken al jaren niet meer, maar ik had deze week super veel vrije tijd. Dus ik heb weer wat gedaan. Ik heb geoefend met schetsen zonder hulpmiddelen en ik ben digitaal dingen aan het uitproberen. Dat is het enige dat me maar niet lukt.

Ik weet niet of ik met de challenge meedoe. Moet ik even kijken of ik daar inspiratie voor krijg. Heb ik daar de hele maand januari voor?

De tekening met focus op schetsen:

[ Afbeelding ]

Eerste poging tot cartoon honden tekenen met Procreate

[ Afbeelding ]

Kan hem niet meer editen. Ik zit er in haha

Afbeelding

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 20:20

Wat een schattige hondjes. Hier ook met een hond bezig geweest.

Afbeelding

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 22:50

Leuk, nieuw topic! *\o/* Ik doe ook graag weer mee! Ik had voor het einde van 2025 m’n kikker af willen hebben, maar ik werd ziek dus dat heb ik niet gehaald. Nu net weer wat aan het opknappen, dus we gaan gewoon weer lekker verder. Hoop dat ik dit jaar iets meer challenges mee kan doen :)

Rei is goed gelukt, Vikawiek! :) En wat leuk ook, het achtergrondverhaal erbij!

Tabbladen, heel erg tof, je tekeningen in houtskool! :) Het paard spat echt van het papier af!

Thatsme, toch goed gedaan! :j De proporties kloppen niet helemaal, maar ik zie er ook goede stukjes in zitten. Mooie uitdaging zo!
Vind de hond ook goed gelukt, die ogen/zijn blik is echt goed gedaan!

Schattig roodborstje, Polarize! :) Zulke leuke vogeltjes zijn het!

Heel tof, Noox! :j Mooie kleuren heb je gebruikt!
Hoe bevallen de Arrtx markers?

Leuk Selina, die hondjes! :) Vind de cartoon stijl hondjes best lekker gelukt!

Ik heb voor de challenge allemaal wat kleine schetsjes gemaakt en vervolgens verder uitgewerkt met acryl markers. Ze zijn niet allemaal max 15 min, over de balloon dog heb ik wat langer gedaan in totaal. De schets duurde rond de 10 minuten, dus eigenlijk telt het een soort van :+

Afbeelding

Foto is niet in het beste licht gemaakt, misschien morgen even een nieuwe maken.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 12:57

Ohh heel leuk Selina, super leuke hondjes!! Digitaal voelt weer echt als opnieuw leren he, dat vond ik ook. Maar gaat je goed af!

Dank je wel Thats me! :) mooie herdershond ook!!

Ooh Jindai wat is die ballon hond mooi!! Echt prachtig gelukt zeg, springt zo van de pagina af. Welke acryl markers heb jegebruikt?
De Arrtx markers bevallen me heeel goed, het is wel echt een learning curve om ermee om te gaan maar ze blenden heel makkelijk en zijn heel juicy.

Ik heb een zalm gemaakt, met een beetje een twist. Zit er lekker in met de acrylmarkers leren kennen :D de vos en das had ik een paar dagen geleden gemaakt.

Afbeelding