[VRAAG] Vraag aan de Canon fotografen over lensvatting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

[VRAAG] Vraag aan de Canon fotografen over lensvatting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 15:59

Iemand die ik ken fotografeert met een Canon EOS 2000d. Deze body heeft een EF-S lensvatting volgens Google. Maar het aantal lenzen met een EF-S lensvatting is zeer beperkt.

En die persoon mist nog een macrolens. Die is er niet met een EF-S vatting als ik google mag geloven. Maar Canon schrijft wel dat een EF lens op een EF-S body past. Het betekent alleen dat je dus een omrekenfactor moet gaan gebruiken. Dus een 50mm wordt een 80mm.

Maar werkt het dan nog goed als macrolens? Of verandert dan ook het scherpstelpunt en krijg je daar dan problemen mee? (bijvoorbeeld dat de AF niet fijn meer werkt of dat je veel te dicht op je onderwerp moet zitten voor een scherpe foto, want er zijn macrolenzen met een beperkt scherpstelbereik, bijvoorbeeld bij Olympus. Die passen niet, dat weet ik).

En een andere vraag, als je een NIET Canon EF-lens wilt gebruiken, bijvoorbeeld een Tokina of ander merk. Gaat dat dan goed op een EOS 2000d?
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 19-12-25 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 16:06

Nee, EF-S versus EF betekent niet dat je moet omrekenen. Omrekenen hangt af van de sensor. Dat doe je dus óók al bij een EF-S lens. Want je hebt een kleiner dan fullframe sensor in je camera als je EF-S lenzen kunt gebruiken.

EF-S lenzen zijn voor kleiner dan fullframe sensoren, die geven op een fullframe vignettering en randonscherpte/vertekening). Ze zijn simpel gezegd 'kleiner' qua bruikbare lensdeel - wat bij een kleinere dan fullframe sensor geen probleem is.

Je kunt iedere EF lens gebruiken op een niet fullframe camera, omgekeerd kun je een EF-S lens niet gebruiken op een fullframe (vanwege de vignettering etc). De vatting is zowel bij EF-S als bij EF gewoon standaard Canon.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 16:17

Ik heb op mijn canon met EF-S vatting een EF telelens, doordat de sensor inderdaad kleiner is dat wel maar andersom kan een EF-S lens niet op een camera met een grotere sensor. Naar mijn idee is het effect ook niet echt anders dan wanneer ik diezelfde lens op een full frame zet, je bent inderdaad iets meer 'ingezoomd' maar dat lijkt meer op het effect zoals van bijgesneden foto/digitale zoom als echt van een lens met meer of minder mm.
Ik zou zeggen dat de EF lenzen over het algemeen ook van iets betere kwaliteit zijn als de EF-S lenzen en dat je daar ook bij een wat mindere body juist plezier van hebt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 16:28

Ibbel schreef:
Nee, EF-S versus EF betekent niet dat je moet omrekenen. Omrekenen hangt af van de sensor. Dat doe je dus óók al bij een EF-S lens. Want je hebt een kleiner dan fullframe sensor in je camera als je EF-S lenzen kunt gebruiken.

EF-S lenzen zijn voor kleiner dan fullframe sensoren, die geven op een fullframe vignettering en randonscherpte/vertekening). Ze zijn simpel gezegd 'kleiner' qua bruikbare lensdeel - wat bij een kleinere dan fullframe sensor geen probleem is.

Je kunt iedere EF lens gebruiken op een niet fullframe camera, omgekeerd kun je een EF-S lens niet gebruiken op een fullframe (vanwege de vignettering etc). De vatting is zowel bij EF-S als bij EF gewoon standaard Canon.

De 2000d heeft een APS-c sensor, dus kleiner dan full frame. Ik heb zelf MFT. Je moet dan dus wel omrekenen. Ik heb bijvoorbeeld een 8mm, en dat is een 16mm fullframe wil je dezelfde beeldhoek hebben. Mijn 400mm is dus een 800mm fullframe.
Bij aps-c is dat verschil iets kleiner. Dus zet je een 50mm lens voor fullframe op een abs-c sensor, dan zou je verwachten dat dat rond de 80mm is wegens de omrekenfactor. Dus zeg een 50mm macrolens heeft op de APS-c dan een veel grotere vergroting. En dat is in principe gunstig, mits het scherpstelbereik niet ineens verandert.

Een 100mm EF-S zou voor een EF voor dezelfde beeldhoek een 160mm moeten zijn toch?
Of heeft Canon de EF-S niet omgerekend naar APS-c? Want dat zou ik persoonlijk onlogisch vinden.
Voor echte telezoom zou een EF-lens gunstig zijn op een EF-S zou je zeggen.

Maar waar het dus om gaat is of je inderdaad zonder rare issues met scherpstelbereiken daadwerkelijk gewoon een willekeurige EF-lens op de 2000D kunt zetten. Want dat zou namelijk de keuze een flink stuk uitbreiden. Er zijn nogal weinig EF-S lenzen. En Tokina heeft bijvoorbeeld ook hele mooie lenzen is mijn ervaring. Maar dat is dus een ander merk dan Canon en zijn ze ook dan uitwisselbaar met EF-S?
Ik kan ook andere merken met een MFT vatting op mijn Olympus zetten zonder issues. Maar een EF past niet. En mocht het een lens zijn met elektronica, dan wil je natuurlijk wel graag dat de dingen als autofocus wel gelezen worden.

Zo bedoel ik het dus.

Ibbel

Re: Vraag aan de Canon fotografen over lensvatting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 16:46

Je kunt alle lenzen met een Canon vatting op een Canon camera zetten. Canon maakt onderscheid tussen 'bruikbaar op fullframe = EF' en 'alleen bruikbaar op camera's met kleinere sensoren = EF-S), merken als Tokina, Tamron en Sigma maken bij mijn weten dat onderscheid niet. Ze maken wel allemaal lenzen met Canon-vatting en die passen en werken op alle Canon camera's.

Nogmaals, EF of EF-S is dezelfde (Canon) vatting. Enige verschil is dat de randen van de lenzen van EF-S lenzen niet perfect afgeslepen zijn voor gebruik op fullframe (en daarom idd vaak goedkoper zijn). Ze zullen ongetwijfeld langzamerhand aan het verdwijnen zijn omdat fullframe gebruikelijk is geworden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 20:32

Ibbel schreef:
Je kunt alle lenzen met een Canon vatting op een Canon camera zetten. Canon maakt onderscheid tussen 'bruikbaar op fullframe = EF' en 'alleen bruikbaar op camera's met kleinere sensoren = EF-S), merken als Tokina, Tamron en Sigma maken bij mijn weten dat onderscheid niet. Ze maken wel allemaal lenzen met Canon-vatting en die passen en werken op alle Canon camera's.

Nogmaals, EF of EF-S is dezelfde (Canon) vatting. Enige verschil is dat de randen van de lenzen van EF-S lenzen niet perfect afgeslepen zijn voor gebruik op fullframe (en daarom idd vaak goedkoper zijn). Ze zullen ongetwijfeld langzamerhand aan het verdwijnen zijn omdat fullframe gebruikelijk is geworden.

Ah, er is dus helemaal geen verschil in de lensvatting als in het herkennen van de lens. Dat is wel fijn. Dan werkt de AF ook gewoon. Je hebt dan hooguit nog de omrekenfactor dus. Want die heb je wel als je met aps-c werkt. Maar daar komen we ook wel uit.
Dan kan ik nu ook gaan meedenken voor een andere lens voor deze persoon.