Het Hanzepaardje van Harderwijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Het Hanzepaardje van Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-25 18:47

Wat gek, ik heb echt goed gezocht hier op Bokt maar nog niks over het HANZEPAARDJE van Harderwijk kunnen vinden...

Hierbij dus!

Afbeelding

https://historiek.net/het-hanzepaardje- ... jk/150384/

Het Hanzepaardje is een middeleeuws bronzen voorwerp dat is uitgegroeid tot een iconisch symbool voor de stad Harderwijk als Hanzestad.
Belangrijkste feiten:

Oorsprong: Het is een klein paardgewichtje uit de 12e tot 14e eeuw dat in Harderwijk is teruggevonden.

Functie: Dergelijke gewichten werden in de middeleeuwen door kooplieden gebruikt bij het wegen van goederen tijdens handelsactiviteiten in het Hanzeverbond.

Het beeldje: Een specifiek exemplaar staat bekend om een gebroken been, wat de verbeelding van historici en podcastmakers prikkelt.

Mascotte: In 2023, tijdens het Hanzejaar, werd het paardje (genaamd 'Hanz') officieel geïntroduceerd als de nieuwe mascotte van Harderwijk. Er is destijds zelfs een gigantisch opblaasbaar exemplaar gebruikt ter promotie.

Je kunt het originele gewichtje en diverse moderne interpretaties bewonderen in het Stadsmuseum Harderwijk.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:21

Omdat dit topic beter op UK past ga ik het daarheen verplaatsen.

PP --> UK

Amber_anne

Re: Het Hanzepaardje van Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:26

Interessant

Ik zie dat ik met de museumkaart gratis naar binnen kan, dat is een leuk uitje deze vakantie

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:26

Interessant…..nooit van gehoord….grappig om te weten dat ze dus paarden vormen hadden kwa gewichten.