[VRAAG] Welke Camera en objectief

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

madoliefje

[VRAAG] Welke Camera en objectief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 10:09

hoihoi allemaal,

Ik heb al een tijd de droom om te fotograferen, wel kost het allemaal heel veel geld heb ik al door ;) ( Als ik het echt goed zou willen doen kwam ik al boven de 5K uit)

Ik wil toch graag de overstap gaan maken naar een systeemcamera en ik heb 2 modellen gezien welke ik kan betalen .

De canon R10 en de Canon R7, ik zie alleen door de bomen het bos niet meer welke geschrikter is, het zal voornamelijk om paarden/honden fotografie gaan.

Mijn droomlens is natuurlijk de 70-200 f2.8 lens, deze is nieuw en RF voor mij nu echt niet te betalen......
Ik las over een adapter, werkt dit goed ? Ik heb bij een bedrijf hier in de buurt occasions gezien van de 70-200 f.28 lens gezien, met garantie maar wel in EF.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? en welke lens of camera zouden jullie anders aanraden?

Ik sta voor alles open :)

Liefs madelief
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 28-11-25 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Welke Camera en objectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:15

Ik zou je vraag ook even hier stellen: [UK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Met adapter werken de andere lenzen prima hoor. :j Zo heb ik ook een tijdje gefotografeerd tot ik de RF lens had.

Het grootste verschil tussen de Canon EOS R7 en de Canon EOS R10 zit in de sensor, de snelheid en de beeldstabilisatie. Zo beschikt de Canon EOS R7 over 32.5 megapixels en heb je met de R10 beschikking over 24.2 megapixels

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:18

Ik heb een R6 mark II en ik heb 1 RF lens en verder EF met adapter. Werkt prima.
Ald je budget het toelaat zou ik voor paarden en honden fotografie eerder de R7 aanraden dan de R10 met name vanwege de beeldstabilisatie.

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 10:21

Bellatrix schreef:
Ik zou je vraag ook even hier stellen: [UK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Met adapter werken de andere lenzen prima hoor. :j Zo heb ik ook een tijdje gefotografeerd tot ik de RF lens had.

Het grootste verschil tussen de Canon EOS R7 en de Canon EOS R10 zit in de sensor, de snelheid en de beeldstabilisatie. Zo beschikt de Canon EOS R7 over 32.5 megapixels en heb je met de R10 beschikking over 24.2 megapixels

Oh nou dat klinkt inderdaad wel als een aanzienlijk verschil, dan is de R7 toch aantrekkelijker !

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:21

Ik zou idd dan ook voor de R7 gaan.

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 10:22

xoranlover schreef:
Ik heb een R6 mark II en ik heb 1 RF lens en verder EF met adapter. Werkt prima.
Ald je budget het toelaat zou ik voor paarden en honden fotografie eerder de R7 aanraden dan de R10 met name vanwege de beeldstabilisatie.

Wat fijn! blijft de functionaliteit net zo goed, Ik las op internet dat dat nog wel eens beinvloed wordt door de adapter

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:26

Mijn foto's met de EF 2.8 70-200 op adapter waren net zo goed als op mijn vorige camera.
Ik heb wel gewoon een Canon adapter.

Ik heb mijn 50mm portretlens eigenlijk standaard op de adapter zitten en die foto's zijn echt netjes.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:30

Voor een primelens zou ik de 85mm F1.8 adviseren, die is vooral fijn voor honden.

En houd ook gewoon Marktplaats in de gaten, tweedehands werkt vaak nog prima.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:42

Wil je er je beroep van maken, of vooral hobbymatig fotograferen?
En wil je sowieso een Canon, of zijn andere merken ook prima?

Ik werk zelf met Sony. Die hebben meer keuze in lenzen en zijn wat betaalbaarder.
Als je een Sony crop camera zou nemen dan vallen de prijzen van zowel de camera als de lens best wel mee.
Een Sony a6100 met 16-55mm f2.8 lens (vergelijkbaar met de 24-70mm op fullframe, heerlijke portretlens) heb je al voor minder dan 2000 euro. https://www.fotoverweij.nl/sony-a6100-z ... 5mm-f2-8-g
En Sigma heeft veel third party objectieven voor Sony, zoals de 70-200 f2.8 voor €1700.
Als je voor full-frame zou willen gaan dan is de Sony A7III een erg populaire camera die geen vermogen meer kost.

Ik heb zelf een a6700, die is geweldig qua beeldstabilisatie en AI focus enzo.. maar in de praktijk gebruik ik die vooral voor video, en zijn mijn oudere a6500 en a6600 eigenlijk meer dan snel en stabiel genoeg voor fotografie.

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 10:50

Ik heb zelf alleen ervaring met Canon vandaar dat ik canon in mijn hoofd had, ik sta zeker ook open voor andere merken!.

Mijn droom is wel een bedrijfje te starten in fotografie

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 11:05

Nu ik mezelf inderdaad inlees op de Sony is dit wellicht een hele intressante keuze !

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:08

Had je al Canon lenzen? Dan is het misschien wel handiger om een Canon te kiezen. Maar als je helemaal nog niets hebt maakt het niet uit wat je kiest.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:11

Ik heb zelf een Sony en ben er fan van. Maar ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal, want ik heb alleen sony gehad. Ik heb de A7III met een Tamron 70-180 zoomlens (budget lens) en de 85mm F1.8. Hiermee fotografeer ik honden.

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 11:12

Ik heb een Canon spiegelreflex camera met een kitlens, en een zoomlens welke niet de juiste lichtsterkte heeft voor bijvoorbeeld het fotograferen in een binnenbaan. Dus mijn plan was om die camera en lenzen te verkopen / in te ruilen.

madoliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 11:13

Selina schreef:
Ik heb zelf een Sony en ben er fan van. Maar ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal, want ik heb alleen sony gehad. Ik heb de A7III met een Tamron 70-180 zoomlens (budget lens) en de 85mm F1.8. Hiermee fotografeer ik honden.

Het is inderdaad opvallend dat op de Sony veel third party lenzen passen.
Ik voel me een beetje knullig dat ik hier nooit op heb gelet.

Iedereen moet natuurlijk ergens beginnen, ik ben iniedergeval heel dankbaar voor jullie hulp tot nu toe! opent weer een hoop deuren

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [VRAAG] Welke Camera en objectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:17

Je kan idd je huidige set gewoon verkopen. :j

Ik heb ook alleen Canon gehad dus geen ervaring met andere merken.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:24

madoliefje schreef:
xoranlover schreef:

Wat fijn! blijft de functionaliteit net zo goed, Ik las op internet dat dat nog wel eens beinvloed wordt door de adapter

Deze foto’s zijn gemaakt met de R6 + adapter + EF 70-200

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze met adapter + EF 100-400

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:05

madoliefje schreef:
Het is inderdaad opvallend dat op de Sony veel third party lenzen passen.
Ik voel me een beetje knullig dat ik hier nooit op heb gelet.

Iedereen moet natuurlijk ergens beginnen, ik ben iniedergeval heel dankbaar voor jullie hulp tot nu toe! opent weer een hoop deuren

Het grote aanbod aan lenzen is inderdaad een voordeel :j
Je hebt lenzen voor crop camera's (de a6000 serie) die je kan herkennen aan de 'E', en lenzen voor full frame (de A7 serie bijvoorbeeld) die je kan herkennen aan de 'FE'.
De lenzen zijn onderling uitwisselbaar, maar dan moet je er alleen rekening mee houden dat een FE lens op een crop camera ongeveer 1,5x smaller wordt. Ik gebruik bijvoorbeeld de 85mm f1.8 van Sony op mijn crop camera, en dat wordt dan ongeveer een 130mm lens. En andersom, een E lens op fullframe, kun je in 'crop mode' gebruiken, maar dan verlies je wat megapixels omdat de foto letterlijk wat gecropt is.

Het grootste voordeel van full-frame vind ik, voor professioneel gebruik, het dubbele kaartslot. Als ooit een kaartje zou crashen dan heb je een backup. Dat is vooral fijn bij bruiloften, uitvaarten enz.
Verder is full-frame iets lichtsterker.. maar ook weer zwaarder, lomper en duurder. Dus het heeft allebei z'n voors en tegens.
Ik werk zelf vooral met crop omdat ik vaak 12 uur lang met drie camera's plus gimbal sleep, en helemaal dood zou gaan met nog een paar kilo extra gewicht :')

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 13:12

Sony bevalt mij ook heel goed, heb de A6700 en autofocus en beeldstabilisatie zijn erg goed.
Ook veel lenzen te verkrijgen, heel fijn.

Daarnaast zijn er veel (tweedehands) toestellen te krijgen van de eerdere modellen systeemcamera's voor niet teveel geld, zoals de A6100 tot en met A6600.
Bij de standaard online fotozaken die te vinden zijn via google kan je ook tweedehands kopen, deze zijn dan helemaal nagekeken en er staat duidelijk bij hoe de camera's zijn, hoeveel kliks enz.

Succes met de keuze!

madoliefje

Re: [VRAAG] Welke Camera en objectief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 11:01

heel erg bedankt voor de adviezen !
Zijn er nog must haves die echt belangrijk zijn in het begin ?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:04

madoliefje schreef:
heel erg bedankt voor de adviezen !
Zijn er nog must haves die echt belangrijk zijn in het begin ?

Goede zin :D

Maar als je een camera + basislens hebt dan kom je al een heel eind. Kijk ook hoe je de foto’s op je pc wilt krijgen. Ikzelf gebruik een adapter hiervoor. En een fijne rugtas is ook fijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 13:25

Ik ben fan van Sony!!! Scherpstellen/eye tracking is gewoon zo goed ontwikkeld bij Sony. Daarnaast vind ik de indeling van de Sony body gewoon veel prettiger als die van Nikon en Canon. Ik moet wel zeggen, dat mijn laatste Canon camera nog in het analoge tijdperk, dus misschien is dat veranderd. Met Nikon ben ik gewoon nooit vrienden geworden. Wel 2 bodies gehad, omdat ik een hele dure 70-200 F2.8 had, dus dan blijf je merk trouw. Maar toen die sneuvelde heel snel overgestapt van spiegelreflex naar systeemcamera en van Nikon naar Sony en ik merk dat ik fotografie weer een stuk leuker vind sinds ik die overstap heb gemaakt. Maar goed, het is allemaal heel persoonlijk. Een vriendin van mij zweert bij Nikon.

Ga dus vooral niet alleen internetshoppen, maar naar een winkel en laat je goed adviseren. Houdt de verschillende modellen in je hand en kijk hoe het voelt. Of de knoppen op een voor jou fijne locatie zitten, of hij prettig in jouw handen ligt.

Ik ben zelf toevallig gisteren overgestapt van de Sony A7III op de Sony A7IV. Ik kreeg nog een mooie prijs terug voor mijn body dus heb mijzelf getrakteerd.

Maar de A7III is een prima instapmodel. Ik kwam daarvoor van de A7II en wat een verschil maakte dat!!
Zoveel sneller en beter scherpstellen en veel meer mogelijkheden als je ook met flitsen aan de gang wilt.

Ik heb ook de Tamron 70-180 F2.8. Gekocht toen hij net uit was en toen een prijs had gewonnen voor beste nieuwe lens. Geen spijt van gehad, ik heb hem al ruim 5 jaar, is echt mijn werkpaard en de lens die ik verruit het meest gebruik, maar functioneert nog steeds uitstekend. Nooit problemen mee gehad, mooie scherpe foto's. Ik heb toen voor de Tamron gekozen ipv de Sony 70-200 F2.8 omdat ie èn 1000 euro goedkoper was (inmiddels is het prijsverschil nog veel groter) èn hij een stuk lichter was maar bijna dezelfde scherpte haalde volgens de recensies. Inmiddels is er een nieuwe Sony 70-200 F2.8 GM2 uit, die ook veel lichter is als de eerdere versie en daardoor is de "oudere" GM flink in prijs gedaald nieuw.

Voordeel van wel een Sony 70-200 F2.8 lens vs de Tamron is wel, dat je dan met een teleconverter er eenvoudig een 140-400 F5.6 van kunt maken, wat nog steeds voor dat bereik een prima lichtsterkte is.

Alles is gewoon afhankelijk van wat je wilt met je fotografie en je persoonlijke voorkeuren. Ga je vaak naar 1 locatie, dan is gewicht niet zo belangrijk, maar ga je bv ook wild shooten en reizen, dus lange wandelingen met je uitrusting maken, dan gaan de kilo's wel tellen dus daar let ik wel op bij zo'70-200 lens. Ik heb ook vaak een hele zware 200-600 lens bij me, dus dan wordt het gewicht wel degelijk voor mij een factor die ik meeneem in mijn beslissing. Maar goed, ik vind full-frame dan wel weer zo'n verrijking dat ik niet voor de lichter crop-camera's ga. Allemaal persoonlijke keuzes die jou moeten passen.
Daarnaast het type body. Als je bv naar Sony kijkt dan kun je voor de allround body kijken, zoals de A7III of de A7IV. Maar wil je specifieker kun je ook naar de A7R (II of III of IV) kijken met met meer megapixels maar minder snellere autofocus. Of de A9 serie die juist nog weer veel sneller (maar ook heel veel duurder) is als je je bv uitsluitend op sportfotografie wilt toelichten. Dus wil je paarden/honden portretten of wil je juist paarden/honden in actie. Ik doe beiden dus kies daarom heel bewust ook voor de allround A7 (zonder R of S) serie.

Dus vooral, ga niet zomaar op een site kijken, maar bereid je voor op de verschillende sites, en ga vervolgens met je vragen naar een winkel om te voelen en je te laten adviseren. De bekende grote ketens zitten verspreid door het hele land, hebben vaak van alles op voorraad en ook vaak verschillende modellen 2e hands met garantie.