Het verhaal zelf ga ik niet delen, maar ik voel vereerd om dit persoonlijke stuk te mogen maken!
De hanger is nog niet af, maar ik neem jullie alvast mee in het proces.
Om het 'imperfecte' uiterlijk te krijgen heb ik gekozen om de munt eerst is was te maken, en deze daarna te gieten in zilver.
Eerst de munt vormen met was en een speciale hitte-pen.

Vervolgens de vorm definiëren met vorm gereedschap.

Beetje onduidelijk nog, maar dit is het wasmodel.

Ik hier met de Delftse giet methode. Dat werkt met speciaal olie-zand (Delftse giet aarde). Het zand zit vast gehamerd in het ijzeren giet klokje, en omdat het plakkerig is, doe ik talkpoeder op de delen die los van elkaar moeten blijven.

De mal erin drukken/hameren.

Zilver smelten en gieten! Dit is het leukste deel, hoewel dat niet altijd goed gaat, zoals vandaag haha. Waarschijnlijk zijn er nog wat meer pogingen nodig, maar de aanhouder wint!

De hanger is heel plat, en er is dus weinig ruimte voor het zilver om doorheen te lopen. Omdat het afkoelen ook direct begint zodra het zilver uit het smeltbakje rolt, stolt het soms te snel. De munt mist steeds een stukje. Uiteindelijk komt het helemaal goed, en vindt ik vanzelf de juiste warmte en snelheid om het zilver goed te gieten.
Voor nu gaan we het gietklokje weer deels schoon schrapen (het deel waar zilver doorheen komt is zwart verbrand, en kan niet meer gebruikt worden), zand bijvullen, nieuwe afdruk maken, nieuwe gietloop + luchtkanalen maken, en dan weer opnieuw gieten
vergeet het laatste stuk maar gewoon
de rest zal ik eenvoudig uitleggen met vervolg foto's

helemaal opnieuw het zwart verbrande zand eruit halen, nieuw erin, alles egaliseren en de afdruk etc opnieuw maken.