Mijn moeder heeft ruim 40 paarden gehad in haar leven, waar dan ook veel over te vertellen is.
We kregen vaak te horen dat ze een boek moest gaan schrijven, nu zal dat er misschien niet van komen maar alles opschrijven is wel heel leuk!
Mijn moeder heeft parkinson, waardoor schrijven/typen lastig gaat.
Mijn moeder verteld dus, en ik schrijf het op.
We hebben ook een insta-account aangemaakt, te vinden in mijn onderschrift.
Alles wat beschreven word is non-fictie, en het start eind jaren 1960.
Mijn moeder is de eerste van de familie die gek was op paarden, zij kreeg weinig support van haar ouders/familie en heeft dan ook veel zelf uit moeten zoeken en er zullen soms ook dingen geschreven worden wat in de huidige tijd niet (meer) acceptabel is.
Een eerlijk, humoristisch en soms emotioneel verhaal van een paardenvrouw in hart en nieren!
Hoofdstuk 1: hoe het allemaal begon...
Paardenvirus!
Op de basisschool leerde ik kinderen kennen die op de manege reden.
Toen ik dat hoorde kon ik aan niks anders meer denken!
Paarden, paarden, paarden!
Ik mocht een keer mee met een klasgenootje, en vanaf mijn eerste voetstap op het manege-terrein voelde ik iets bijzonders...
Ik was thuis!
Ik ging vaker mee en merkte al heel snel dat ik tussen de paarden mezelf kon zijn, gelukkig kon zijn.
Ademloos kon ik naar de lessen kijken, en ik hielp al snel mee met alle werkzaamheden die op een manege vanzelfsprekend zijn.
Het gevolg was wel dat ik continue te laat thuis kwam, maar met zoveel enthousiasme dat het hele gezin toch eens moest gaan kijken waar het middelste kind nou zo gelukkig van werd...
De hele weg van huis naar de manege huppelde ik naast mijn ouders, broer en zus.
Ik voelde me zo licht dat ik het gevoel had dat m'n voeten de straat niet meer raakte.
Op de manege was een kantine, en dat was stiekem mijn geluk.
Mijn ouders dronken graag een glaasje, en besloten ter plekke dat ik lessen mocht gaan volgen.
Ik was zo gek op paarden, dat ik hele dagen op mijn rubberen rijlaarsjes rondliep, capje op m'n hoofd, zweepje in m'n hand...
Als ik met mijn zus kolen moest halen had ik mijn laarzen al aan, maar ik moest en zou naderhand nog naar de manege om te helpen met de beginnerslessen.
Naast de pony's mee rennen in stap, draf en zelfs galop!
Ik liep, rende, letterlijk de blaren op mijn voeten maar niks kon me weerhouden van die uurtjes bij de paarden.
Zelfs de norse, autoritaire baas van de manege kon me niet afschrikken!
Mijn zus en broertje reden ook een korte tijd, maar haakten al snel af.
Het virus had mij echter wel volledig te pakken, dit was vanaf nu mijn plekje op deze wereld...
Bij deze dus, compleet paardengek!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 14-10-25 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.