[VRAAG] Breimachine, patronen, inspiratie, kletsen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Unwritten

[VRAAG] Breimachine, patronen, inspiratie, kletsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 11:33

Ik heb sinds een paar dagen een breimachine, of ook wel genoemd een breimolen, van Prym :)) ik heb voor deze gekozen omdat hij ook sokkenwol zou moeten kunnen breien. Ik brei graag met de hand (heb ook rekjes om op te breien), maar mijn handen kunnen dit gewoon niet goed meer waardoor ik snel gedemotiveerd raak. Zit hem vooral in het op spanning houden van draad. Ik haak ook (graag!) en daarbij vind ik dat makkelijker maar ook dat is moeilijk vol te houden door pijn.

Ik ben voor de maxi gegaan, met 44 naalden. Ik sluit niet uit dat er ook nog een Midi bijkomt. :')

Maar nu ben ik zoekende naar voorbeelden, inspiratie, patronen en hoe die te breien op de machine. Anders brei ik alleen maar tubes _O- ook leuk, maar wat doe je er mee. Ook wil ik kijken of sokkenbreien lukt op deze, of dat ik voor de mooie strakke sokken de midi er bij moet halen.

En misschien zijn er nog mede enthousiastelingen die lekker mee willen praten :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 11:56

Die rondbreimolens ken ik niet, maar op Youtube staan heel veel filmpjes van gebruikers.

Mbt het op spanning houden van draad; ben je bekend met de spanninghouders die je om je vinger kunt doen ??
En brei je Engels of Continentaal?? Want sinds ik Continentaal brei kan ik ook makkelijker de spanning op de draad houden (en het gaat véél sneller :) )

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:01

Ik brei ook alleen met de hand en niet met machine. Inderdaad afwisselend continentaal en engels, dan gaat het aardig goed wat betreft RSI.
Maar vind alle vormen van handwerk leuk, dus lees graag mee voor kennis!

Verder is er nog een ander breitopic:
Lalidan @ [UK] [INFO] Breitopic, deel 2

Mogelijk kun je hier wat vinden?

DubbelFun

Re: [VRAAG] Breimachine, patronen, inspiratie, kletsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:04

Is er een echt brei-topic?? Daar ga ik dan eens even snel (bij)lezen. Dank!!

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 12:41

Oh dat topic ga ik ook bijlezen!

Ik maak gebruik van spanningshouders :j maar toch ook daarmee krijg ik snel pijn in mijn handen (maar misschien doe ik iets fout hoor!)

Ik brei zo te zien zelf een combinatie van Continentaal en Engels. Beetje vanzelf gegaan door mijn klachten :j

Kijk erg uit naar dat ik met machine eens echt grote projecten kan doen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:48

Wat leuk!

De prym ken ik niet, maar ik heb de Sentro met 48 naalden, en ik heb er al vanalles mee gemaakt.. van mutsen en sjaals tot een trui.

Voor sokken heb ik een 3D geprinte sokkenbreimachine. Ook super gaaf!

Edit; ik vind de Yay for yarn website handig voor patronen en tips: https://yayforyarn.com

Daar heb ik ook mijn trui ontwerp vandaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:49

Heb je met 48 naalden genoeg voor een voor/achter-pand??
Als ik met de hand brei met naaldje 5 dan heb ik al 55/60 steken nodig (mt 38/40).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:54

Een paar van mijn breisels:
Mutsen (met en zonder patroontjes), trui, sjaal, en ik maak vrij veel snoods voor honden (zodat de lange oorharen niet in het eten hangen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met de Sentro kun je panelen maken, dus vlakke stroken. Zo kun je er meerdere aan elkaar zetten voor grotere projecten als truien en dekens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 12:56

Ziet er wel heel netjes egaal uit.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 13:04

Ja dat kan met de Prym ook :j

Jouw trui is echt heel gaaf!

Heb jij ook niet een topic eens gehad over de breimachine?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 13:05

Het ligt wel ook aan het garen dat je gebruikt. Sommige gaan super soepel, andere zijn stroever of laten sneller stikken vallen.. maar met een fijne soort breigaren werkt het inderdaad fantastisch, heerlijk strak en super snel :j

Volgens mij heb ik wel eens een topic geopend ja, maar dat is al echt een hele tijd geleden.
Ik heb sowieso eens een topic over de sokkenbreimachine aangemaakt. Maar dat ging meer over het ontwerpen van de machine :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 13:09

O ja, nog een tip; als je garen hebt dat niet lekker mee werkt dan helpt het heel goed om een siliconen oordopje op de machine te plakken, waar het breigaren langs af wordt getrokken. Dan glijdt het ineens een heel stuk fijner door de machine.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 13:20

Ja jouw sokkenmachine weet ik nog wel! Het is dat onze 3D printer het niet meer doet (al jaren :') ) anders had ik dat ook nog gedaan.

Maar ik lees echt overal dat je met de Prym Maxi goede sokken kan breien (niet persé huissokken). Ik denk wel dat ik dan een gewichtje moet regelen.

Goede tip van de oordopjes! Ik ga vanavond denk ik eens beginnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 13:22

Ik ben heel benieuwd naar de sokken! Met de (kleinere) Sentro kun je alleen huissokken breien. Ook leuk, maar ik vond juist de sokken voor in je schoenen interessant.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 14:29

Ja daar heb ik ook de meeste interesse in! Ik heb wel sokkennaaldjes en rondbreinaaldjes en ik kan daar ook wel mee breien maar die handen he :+ ;(

Denk wel dat ik een gewichtje moet regelen. Volgens mij zit dat er niet standaard bij.

Wil het liefst ook wollen jurkjes maken, of in ieder geval gebreide jurkjes. Daar loop ik altijd al in in de wintermaanden, hoe leuk is het om het zelf te doen. En dan extra warm voor mn weken in de bergen :D