[ART] Paard&Haas in klei

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

[ART] Paard&Haas in klei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 22:31

Heyhoi, even geleden sinds ik hier weer gepost heb.

Enkele jaren geleden kocht ik een leuk keramieken magneetje van een vogeltje op een Middeleeuws festival. Ik dacht toen, hé! Maar dat kan ik ook wel maken. Ik heb het idee netjes in mijn hoofd weggestopt voor later.

Recent begon het toch weer te kriebelen en heb ik de goedkope luchtdrogende klei van de Action gestolen ahum, in bruikleen genomen, van mijn moeder. Zij had er ook al iets leuk mee weten te maken, dus wou ik het zelf ook wel eens uittesten.

Origineel ben ik echter niet. Ik besloot terug te keren naar mijn lieftallige en ietwat vreemde obsessie om paarden en hazen samen af te beelden. Een comfortabel onderwerp voor een onbekend medium leek me wel een strak plan.

Zodus maakte ik een hele lelijke schets op mijn tablet, dewelke ik jullie dus zal besparen :') En ging ik aan de slag. Ik gebruikte voor een keer geen foto referenties. Zodus is de anatomie en de bas-reliëf her en der niet helemaal perfect. Maar het ging me vooral om de uitdaging en fun!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als kers op de taart - als magneetje op mijn kunstwhiteboard in de atelier. <3

Conclusie is dat het echt wel naar meer smaakt en ik zeker nog ideetjes heb voor later *D

Selina

Re: [ART] Paard&Haas in klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 22:35

Wat gaaf zeg!

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:02

Prachtig <3 Ik vond de vormen an sich al mooi, maar na het schilderen springt het er echt uit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:31

Héél gaaf! Zo mooi uitgevoerd <3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 11:36

Naast dat ik geniet van je tekst zit ik ook vol bewondering naar het kleisel te kijken. Goed gelukt zeg. Het contrast in kleur en gezichtsuitdrukking bij beide dieren, en dan toch het geheel verenigd in een compositie waarbij de lichtere details van bles en hazenoren voor een eenheid zorgen. Ik vind het heel mooi.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 18:55

Dankjewel voor alle lieve berichtjes <3

Prima2Donna schreef:
Prachtig <3 Ik vond de vormen an sich al mooi, maar na het schilderen springt het er echt uit.

Ik heb tussendoor nog serieus gedacht - hmm, had ik het toch niet beter monochroom gehouden zodat de vormen gewoon het verhaal vertelden? Zeker bij de eerste verflagen dacht ik echt neeeeee. Ik vergeet telkens dat het eerst altijd lelijk is voor het mooi wordt, haha. De truuk is de moed niet verliezen maar ook weten wanneer je moet stoppen. Ikzelf blijf dingen zien dat ik nu nog zou willen retoucheren en dergelijke, maar soms moet je dat gewoon loslaten. Er zit perfectie in imperfectie. En eigenlijk houd ik stiekem zelf liever van een wat rauwere vorm van kunst. Te perfect en fotorealistisch verliest voor mij snel kracht. Ondanks ik het erg knap vind, verveelt het me nogal snel.

Jis_ schreef:
Héél gaaf! Zo mooi uitgevoerd <3

Is en blijft altijd een reuze compliment als het van jou komt, dankje Jis_ !!!

Koper schreef:
Naast dat ik geniet van je tekst zit ik ook vol bewondering naar het kleisel te kijken. Goed gelukt zeg. Het contrast in kleur en gezichtsuitdrukking bij beide dieren, en dan toch het geheel verenigd in een compositie waarbij de lichtere details van bles en hazenoren voor een eenheid zorgen. Ik vind het heel mooi.

Zo, wat enorm lief <3 Ik was in de bui om te schrijven gisterenavond. Uiteraard wanneer ik eigenlijk al onder de wol moest, zo gaat dat altijd.

Ik was lang onzeker welke kleur het paard moest worden. De haas was uiteraard een evidentie. En ik moest en zou goud erin verwerken. Een beetje zoals de graanvelden nu in de vroege zomer eruit zien. Ik heb altijd al gehouden van bruine paarden. En eigenlijk kan je ook heel wat kleur in die vachtkleur verwerken. Hierin zit bijvoorbeeld geel, rood en blauw. En het is leuk toeval dat die kleuren ook wel wat terugkomen in de haas, al is het niet geheel in dezelfde 'vorm'.

Erg genoten van je interpretatie rond mijn werkje. Zo fascinerend om te lezen en het raakt me ook zeker wel :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:37

Ja, dat goud is mooi. En het geeft ook wat meer ruimte aan de haas, als de achtergrond donker zou zijn geweest zou de haas optisch in de krapte komen. En een andere kleur zou te veel afleiden.
Door de verdeling van licht (haas/goud) en donker (paard), en dan de donkere neus van het paard rechts, met de kop van de haas voor de hals van het paard links krijg je een soort yin-yang effect. Ze vullen elkaar aan maar zijn toch elk op zichzelf. Beiden autonoom, en toch in evenwicht met elkaar. Zoals dieren, ook dieren van verschillende soorten, dat doen op energetisch vlak. En jij hebt dat visueel heel mooi uitgedrukt. Met klei van de Action :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:30

Heel erg mooi!

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:22

Wat een tof idee! En goed uitgevoerd, prachtig

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

Je staat in uitgelicht!!!!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Echt supeerrrr leuk!
Zoiets zou ik ook heel tof vinden voor mezelf!
Konijnen en paarden zijn mijn hobby's :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:57

Prachtig!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:12

Mooi gedaan !

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:34