[ART][VRAAG] DIY Salontafel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amyd

[ART][VRAAG] DIY Salontafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:24

Ik wil van deze boomschijf een salontafel maken:
Afbeelding

Nu heb ik dit nog nooit gedaan en ben ik ook tot nog toe ook eigenlijk niet zo'n doe het zelver.

Ik wil de tafel zo natuurlijk mogelijk houden eigenlijk en het liefst de boomschors behouden, alleen ben ik bang dat de schors er af gaat vallen als deze uitdroogd.
Zijn er bokkers die weten hoe ik dat moet aanpakken?
Moet ik hem gaan lakken? En zo ja wat voor lak?
Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten, moet doen of rekening mee moet houden?
Laatst bijgewerkt door Essie73 op Vandaag, 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:30

Ik heb zelf een tafel gemaakt van steigerhout en die heb ik eerst gebeitst voor de juiste kleur en daarna afgelakt met een matte meubellak. Daardoor kan ik de tafel toch schoonmaken met een vochtige doek. Zonder lak krijg je heel snel kringen en verkleuringen.

Mijn tafel heeft wielen eronder. Ik zou bij zo'n boomstam toch wel bang worden dat het geheel zwaar wordt en je wil er toch ook onder kunnen schoonmaken op z'n tijd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: DIY Salontafel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

Daar zullen ook nog wel insecten etc in zitten, dus even wachten met lakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:39

Ik heb een tijd lang een paar kleine boomstam tafeltjes als salontafel gehad. Die kwamen uit de winkel, maar waren verder niet bewerkt of afgelakt. Ik vond dat matte en die lichte kleur juist zo mooi.
Met een paar goede onderzetters heb ik de tafeltjes heel lang schoon kunnen houden :D
Uiteindelijk kwamen er toch wat vlekken in, en heb ik de tafeltjes geschuurd en met een speciale olie behandeld die de kleur niet zo veel donkerder zou maken. Maar het hout werd er toch donkerder door, en dat vond ik niet mooi, dus nu staan ze ergens op zolder :+

Houd er wel rekening mee dat zo'n blok kan gaan scheuren als het droogt. Volgens mij schroeven ze er om die reden wel eens een metalen plaat onder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:29

@Amyd: als het vers hout is (geen 2 jaar gedroogd) zal het hout gaan werken en scheuren, zeker als hij komend najaar/winter in een warme kamer komt te staan.
Dat kan natuurlijk bijdragen aan de charme er van :)
Met vers hout heb je idd ook kans op beestjes in de schors, die idd zonder behandeling los gaat laten als het hout gaat krimpen.

Als je er langer dan 1 a 2 jaar plezier van wilt hebben zul je dat dus goed moeten aanpakken. Is het als een leuk projectje bedoeld en heb je geen problemen met wat drogen doet met hout dan kun je hem goed vlak maken met een vlakschuurmachine en fijn afschuren tot K180 en er meerdere lagen lijnzaadolie op smeren (met 24 uur tussen de lagen).
De schors kun je ook behandelen met iets verdunde houtlijm en hem goed insmeren en dan -na drogen- een tijdje een spanband er om heen strak trekken in de hoop dat dit in kombinatie met de houtlijm de boel wat langer vast laat zitten.

Op de lange termijn - als je hem als tafel wel wilt houden) - kun je de bast er af tikken en voor het 'live edge effect' schuren met een slijpschijf https://www.bol.com/nl/nl/p/benson-kool ... 0-EALw_wcB en evt scheuren opvallen met epoxy.

Op Youtube is daar heel veel over te vinden zeker de engelse versies.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:09

DubbelFun schreef:
@Amyd: als het vers hout is (geen 2 jaar gedroogd) zal het hout gaan werken en scheuren, zeker als hij komend najaar/winter in een warme kamer komt te staan.
Dat kan natuurlijk bijdragen aan de charme er van :)
Met vers hout heb je idd ook kans op beestjes in de schors, die idd zonder behandeling los gaat laten als het hout gaat krimpen.

Als je er langer dan 1 a 2 jaar plezier van wilt hebben zul je dat dus goed moeten aanpakken. Is het als een leuk projectje bedoeld en heb je geen problemen met wat drogen doet met hout dan kun je hem goed vlak maken met een vlakschuurmachine en fijn afschuren tot K180 en er meerdere lagen lijnzaadolie op smeren (met 24 uur tussen de lagen).
De schors kun je ook behandelen met iets verdunde houtlijm en hem goed insmeren en dan -na drogen- een tijdje een spanband er om heen strak trekken in de hoop dat dit in kombinatie met de houtlijm de boel wat langer vast laat zitten.

Op de lange termijn - als je hem als tafel wel wilt houden) - kun je de bast er af tikken en voor het 'live edge effect' schuren met een slijpschijf https://www.bol.com/nl/nl/p/benson-kool ... 0-EALw_wcB en evt scheuren opvallen met epoxy.

Op Youtube is daar heel veel over te vinden zeker de engelse versies.

De boomschijf is vers van de pers, mijn schoonvader heeft de boom afgelopen week omgezaagd.
Ik laat m nu drogen in de schaduw.
Hoe lang zal dat moeten zodat de beestjes gaan verhuizen ? of moet ik toch gaan behandelen tegen beestjes?

Het is wel mijn bedoeling dat het een lange termijn tafel gaat worden.

Als de stam wat scheurt vind ik niet zo'n ramp, dat hoort er een beetje bij.

Zo'n schuurmachine heb ik te leen, dus dat gaat wel goedkomen.
Wel jammer dat de schors dan niet behouden blijft, maar tis niet anders.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:09

Beestjes zullen ook komen om dood hout wat het nu is op te ruimen en af te breken tot voeding voor andere planten. Gewoon laten liggen is grote kans op juist meer beestjes. Blokjes er onder dus op zijn minst en check de contactpunten tussen hout en de blokjes, want daar heb je rap dingen als pissebedden, enz. wonen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:16

En het kan ook geen kwaad als hij in een onverwarmde schuur oid ligt (idd van de grond af). Buiten goed inspuiten tegen beestjes wil wel helpen om de meeste te doden of eruit te verdrijven.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:36

DubbelFun schreef:
En het kan ook geen kwaad als hij in een onverwarmde schuur oid ligt (idd van de grond af). Buiten goed inspuiten tegen beestjes wil wel helpen om de meeste te doden of eruit te verdrijven.

Oja, dat is ook een goed plan!
Ik heb nog wel anti beestjes spray en hij kan beneden in de box wel verder drogen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:55

Ik heb een tijdje een salontafel van walnoten hout gehad. Ook zo'n dikke plank waar je echt de vorm van de boom nog in zag. Deze was behandeld met olie. Ik heb hem destijds in de winkel gekocht. Helaas staat die van ons te koop omdat ik continu mijn benen eraan open haal. Iets met een kapotte rug en geen gevoel in mijn benen.