[art] houten ikea stoeltje -> geboortecadeau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inguhh

[art] houten ikea stoeltje -> geboortecadeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 17:29

Hi lieve medebokkers,

Een vriendin van me is pas bevallen en nu had ik als idee om het houten ikea stoeltje leuk te versieren (lees schilderen, branden, graveren, houtbewerken etc). Dus in al mijn enthousiasme heb ik het stoeltje vast gekocht (https://www.ikea.com/nl/nl/p/sundvik-ki ... -60196358/).

Alleen nu realiseer ik me dat ik helemaal niet zo creatief ben, en de baby is inmiddels geboren en ik weet nog steeds niet wat ik ermee wil doen :Y)

De backup optie is om stickers te bestellen maar dat vond ik veel geld voor alleen de stickers (30 euro) en wel een heel stuk minder persoonlijk.

Dus.. creatieve Bökkers.. wat zouden jullie doen met zo'n stoeltje? Wat er (met een beetje oefenen) ook nog leuk uit ziet? Manlief is klusser, dus genoeg oefenhout. Dingen aanschaffen is niet echt een probleem, zolang het qua geld een beetje binnen de perken blijft.

Of toch maar gewoon de sticker doen? :Y)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:46

Ook mijn hobby :+

Plaatjes uitprinten die je wil, met carbonpapier op de stoeltjes drukken, en dan met watervaste stift. Ik doe altijd met kartonkleutig papier nog wat aanbrengen voor de leuk.

Daarna aflakken met spuit lak

Enkele voorbeeldjes van de vele

Afbeelding

Afbeelding

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 17:54

Wauw, ja zoiets bedoel ik! Watervaste stift, daar was ik dus zelf nooit op gekomen!!

Maar wat is kartonkleutig papier dan precies en wat doe je ermee? En welke spuitlak kan ik het beste gebruiken?

Ze zien er trouwens echt fantastisch uit zeg! <3

Kidde

Re: [art] houten ikea stoeltje -> geboortecadeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:57

Er was/is een bedrijf dat het geboortekaartje op een stoeltje verwerkte. Misschien is dat een idee?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:26

Inguhh schreef:
Wauw, ja zoiets bedoel ik! Watervaste stift, daar was ik dus zelf nooit op gekomen!!

Maar wat is kartonkleutig papier dan precies en wat doe je ermee? En welke spuitlak kan ik het beste gebruiken?

Ze zien er trouwens echt fantastisch uit zeg! <3

Dat karton is dat bruine wat je op elk stoeltje ziet, anders vind ik ze zo saai.
Dat overtrek papier haal je bij de Bruna, kun je je leven lang mee overtrekken, dat raakt eigenlijk niet op.

Lak heb ik van de action uit zo’n spuitbus. Dunne laagjes aanbrengen (beter 5x dun dan 2x dikker) anders loopt je zwarte stift uit!

De stoeltjes worden jaren gebruikt, en geen slijtage of gebruikssporen aan de tekeningen

Afbeelding

Tip voor de tekst. Meet op je stoeltje hoe breed/hoog je de tekst wil. Maak dan een tekstvak in Word (daar kun je formaat in cm aangeven). Dan maak je de tekst zo groot als het tekstvak in je gewenste lettertype.
Uitprinten, overtrekken en stiften maar!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:24

Ik schilder ook regelmatig geboorte kaartjes op verschillende dingen.

Ik kopieer het geboorte kaartje, vergroot zo nodig uit en bekras de achterkant van het papier dan met grijs potlood. Als je dan het papier met de potlood kant op je project legt en hetgeen wat je zou willen schilderen overtrekt met een pen, drukt het potlood door op het project en kan je het zo inkleuren/schilderen. Ik gebruik dan acrylverf (te koop bij action, xenos of hobbywinkels) en dan inderdaad nog aflakken.

Je kan inderdaad ook carbon papier gebruiken, dat heeft hetzelfde effect voor het overtekenen/overtrekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding