[VRAAG] Onderwater foto's maken, waarmee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura1987

[VRAAG] Onderwater foto's maken, waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 10:43

In juli ga ik naar Curaçao en hopen we natuurlijk met snorkelen ook wat leuke dingen te zien en hier plaatjes van te schieten.
Alleen dan de vraag, waarmee?

Het zou fijn zijn als het wel duidelijke plaatjes zijn, maar hoeven niet de aller aller scherpste te zijn.
Ik ben niet bereid hier €300 aan uit te geven, maar verwacht ook niet zoiets voor €20 te hebben.

Waar maken jullie mooie onderwater foto's mee?
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 06-02-25 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:45

Ja dat klinkt stom, maar ik heb dus wel gewoon een hoesje voor om m'n telefoon voor 20 euro. :D :')

Ik vond het helemaal prima!
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:56

Ik heb een (inmiddels bejaarde) voorganger van dit toestel:
https://www.coolblue.nl/product/879795/ ... amera.html

Bij het snorkelen bind ik er met een lange veter een zwembandje aan (zo'n kinderding voor om de arm).
Is meegeweest op trektochten te paard in de bergen, is in Vietnam tijdens het fietsen op het fietspad gekletterd, is aangespoeld in de branding. Topding, doet het nog steeds.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:00

Ik doe het ook met een hoesje voor om mijn telefoon. Ik vind het altijd even spannend de eerste keer dat hij het water in gaat, maar tot nu toe werkt het altijd. Het is wel altijd even zoeken hoe het het beste werkt, de laatste keer ging mijn telefoon steeds in- en uitzoomen, maar het werkt wel. De kwaliteit is ook wel prima.
Dit is een screenshot uit een filmpje (door het uploaden natuurlijk achteruit gegaan in kwaliteit)

Afbeelding

laura1987

Re: Onderwater foto's maken, waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 11:02

Bedankt voor jullie reacties en voorbeeld fotos!
Is je telefoon nog wel makkelijk te bedienen met zo'n hoesje er omheen?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:04

Met dit hoesje viel het me niet tegen. Hij vloog af en toe op de selfiestand in plaats van de gewone, maar voor dat geld was ik meer dan tevreden.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:15

Ik zette hem vaak boven water aan, maar als ik dan onder water ging, ging hij weer uit. Later ontdekte ik dat je natuurlijk ook met de knoppen voor geluid film aan/uit kan zetten en een foto kan maken. Het beste is dus om onder water te bedienen. Behalve video/foto stand omzetten, dat moet boven water haha.
Inderdaad, voor het geld wat we ervoor hebben betaald niet ontevreden en goed waterdicht.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:16

Ik heb van marktplaats voor 100 euro een onderwatercamera gekocht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:24

Dan komt de vraag wat je acceptabele plaatjes vindt. Ik vind de foto's hierboven absoluut niet acceptabel. Witbalans staat verkeerd, niet scherp, en dan ook nog extra randonscherpte. Niet iets waar ik ook maar 1 foto van zou bewaren.
Maar als je dit ok vindt, tja, dan zou je een hoes voor je telefoon kunnen kopen. Ik heb zelf ook zo'n hoesje, gewoon eentje van nog geen 5 euro van Ali, in mijn geval gekocht voor 5 euro in Tulum. Maar heb die nooit voor m'n telefoon gebruikt overigens. Maar wel voor geld, bankpasjes en autosleutels. En ja, ze zijn waterdicht tot in ieder geval 25m diepte. Echter, mijn ervaring is ook dat ze maar een zeer beperkte levensduur hebben. Let dus heel erg op scheurtjes e.d.

Koop geen Gouper bag, die zijn een 40 euro, ja, de hoesjes zelf zijn sterker dan die goedkope, maar ze zijn absoluut onbetrouwbaar. Zodra de magneten gaan corroderen (en dat gebeurt al binnen een week), dan lekken ze ineens. Nu is geld wel weer te drogen, maar je telefoon is wel weg.

Er zijn ook echte onderwaterhuizen voor je telefoon, die zijn rond de 300 euro en die zijn een stuk steviger en robuuster en de bediening is verder eenvoudig, en de resultaten worden ook beter dan met zo'n tasje om je camera:
https://www.lucasdivestore.com/nl/seali ... sl405.html

https://www.diveworld.nl/webshop-duikui ... rbehuizing

https://www.onderwaterhuis.nl/divevolk- ... uizing-wit

https://www.amazon.nl/Sea-frogs-Sneeuwd ... d_source=1

Persoonlijk zou ik een action cam kopen met een filter voor ondiep water (dat is geen puur roodfilter en ook geen magentafilter, maar wel iets rood/oranje. Een puur roodfilter wordt ondiep te rood, dus dan is de witbalans weer niet goed). Die zijn beter dan een telefoon, hoewel bij een telefoon natuurlijk de kwaliteit van de camera van je telefoon voor het resultaat zorgt. Maar ik heb betere ervaringen met een simpele actioncam dan met een telefoon qua fotokwaliteit.

Deze foto's heb ik in 2017 gemaakt met een gopro kloon:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 11:38

Het is puur voor vakantie-fotos voor een fotoalbum, het hoeven dus echt geen hoogstandjes te zijn. Al moet je natuurlijk wel kunnen zien of het een vis of schildpad is :D

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:41

laura1987 schreef:
Het is puur voor vakantie-fotos voor een fotoalbum, het hoeven dus echt geen hoogstandjes te zijn. Al moet je natuurlijk wel kunnen zien of het een vis of schildpad is :D

Precies! En daarom is zo'n goedkoop telefoonhoesje goed genoeg voor mij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:16

Ik zou ook voor een waterdicht telefoonhoesje gaan :j
Sea life en sea touch cases schijnen erg goed te zijn, als je echt dieper wil duiken en er bv een lamp op wil zetten (het rode lichtspectrum verdwijnt al vrij snel als je dieper onder water zit waardoor foto's er zonder lichtbron al gauw wat blauw/groen/grauw uit gaan zien), en voor wat gewone foto's zijn goedkopere hoesjes ook prima.
Als je instelt dat je foto's kan maken met de volumeknoppen dan heb je geen gedoe met het touchscreen onderwater.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:01

Ja wij hebben op Bora Bora ook van die plastic hoesjes gekocht voor het snorkelen. Werkte prima.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:14

Als ik ga suppen in Nederland had ik altijd zo'n plastic hoesje voor mijn telefoon. Maar vorig jaar geïnvesteerd in een gopro en die gebruik ik zowel met duiken als op vakantie met snorkelen/zwemmen/glijbanen. Heb echt een hoop lol met dat ding.
En merk wel dat die foto's wel iets mooier zijn in het fotoalbum.
https://vm.tiktok.com/ZNeoumnXG/
Toevallig een filmpje van de gopro.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:33

Omdat dit topic op Uit de Kunst hoort verplaats ik hem daarheen.
BEU->UK