Ik werd benaderd door Carina op Bokt, die mijn schilderij van Kamacho erg mooi had gevonden.
Zoiets zou zij van haar eigen paard Skeeto ook graag willen hebben. Een schilderij waar drie verschillende levensfases van haar lieveling te zien zouden zijn.
De veulen-fase, het nu-moment en de pensionado-versie van haar Quarter, Skeeto.
Er volgden app-sessies tussen haar en mij. We bespraken alles en ik inventariseerde haar wensen. De maat van het schilderij. We kozen samen de foto’s. We bepaalden de compositie. We filosofeerden over kleur en sfeer. Natuurlijk zou de achtergrond een belangrijke rol gaan spelen. Ook zou er nog tekst in verwerkt worden. Dat was haar aandeel in het schilderij. Zij mocht de teksten bedenken, ze sprak zo mooi over haar gevoel voor haar Skeeto, dat de teksten er gewoon in verwerkt moesten worden.
Ik zou haar het hele proces op de voet laten volgen door middel van foto’s
In het midden is een portret te zien van Skeeto die terug kijkt op een mooi leven. Links boven zie je de veulen-fase, Skeeto speels dartelend door de woelige golven. De lucht is geschilderd in roze en blauwtinten, geheel volgens Carina’s wens. De lucht verandert van blauw in een zonsondergang in oranje-roze tinten rechtsboven. De ondergaande zon staat als een spot op de close-up van Skeeto. Rechtsboven staat de oude Skeeto in het rustige water en kijkt naar zijn eigen spiegelbeeld. Carina en Skeeto maken graag ritten over het strand.
Als kijker moet je wat moeite doen om de poëtische teksten die in de achtergrond staan te lezen. Ze slaan op de levensfases en de liefde voor Skeeto.
En, ook niet onbelangrijk: de lijst. Dat was nog best lastig, want de lijst mocht niet te donker, maar ook niet te licht zijn. We kozen voor een gouden baklijst met een subtiel schaduw-randje tussen doek en lijst. Het lijkt of de lijst de kleur aan neemt van het schilderij. De lijst maakt het plaatje compleet.
Het schilderij is inmiddels klaar en van het weekend ook opgehaald. Het is een doek van 1.20 x 80 cm, geschilderd met acrylverf, met teksten geschreven met een gouden marker.
Het was een heel mooi project en een er is een resultaat uit voort gekomen dat bol staat van symboliek en liefde voor een paard. Ik vond de samenwerking met Carina een zeer waardevol aandeel aan dit schilderij geven. Ik hoop dan ook dat zij er lang van gaat genieten!