Wol verven, zonder hitte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CaptainJS

Wol verven, zonder hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 18:31

Ik heb bij de kringloop een wollen deken van 230x200 cm gekocht en wil deze in een andere kleur verven. Maar nu komt het probleem ik heb geen groot genoegen pan om deze op het fornuis met hitte te kunnen verven. Kan je een wollen deken ook met warm water verven en een goed resultaat krijgen? De deken is op meerdere plekken lichter van kleur, zie foto en ik zou daarom ook de deken een andere kleur willen geven, of donkerblauw of donkergroen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Re: Wol verven, zonder hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 18:38

Dylon geeft aan warmte 40 graden voor handwas verven, dus geen fornuis nodig, maar ik zou wel een flinke specikuip kiezen en combi koud water en waterkoker voor juiste temperatuur.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 18:54

Ja had ook al in gedachte om een zeer grote kuip te halen, anders past het echt niet, het is zo’n grote deken. Is Dylon ook een goede verf, had meerdere merken gezien namelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:10

Dylon is een bekende. Ik heb er een paar katoenen t-shirts mee gedaan (wasmachine dan wel) en die blijven netjes.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 19:22

Dylon is zeker goed :)
Bij de Action heb je van die 35 liter flexibele emmers, daarin moet het wel lukken denk ik.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 19:35

Bedankt voor de tips! Ik had ook gelezen dat je wol eerst moet behandelen met aluin, moet dat ook als ik gebruik maak van Dylon, en zo ja, hoe doe ik dat dan zonder gebruik te hoeven maken van constante hitte?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:34

Dylon geeft aan dat je zout moet toevoegen bij handwas kleurmiddel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 21:38

Wol moet je eigenlijk echt warm/heet verven om de kleuren mooi fel te krijgen. Met dylon op lagere temperaturen wordt de kleur wat minder verzadigd, dat staat ook in de handleiding.
Maar je kan het zeker ook in een grote kuip doen met heet water. Het belangrijkste is geen temperatuur schokken veroorzaken, zowel van koud naar warm als andersom. Ik zou de wol in een bad leggen als je dat hebt, en dan langzaam de temperatuur opvoeren. En dan de natte, hete deken in de kuip met heet water en verf overtillen.
Vergeet niet om de deken te wegen en de verf op het gewicht af te stemmen. Als je met dylon werkt dan heb je meerdere zakjes nodig.
Verder gewoon goed de beschrijving lezen, dan moet het goed komen!
Ik ben benieuwd naar het resultaat!