[VRAAG] PC setup digitaal tekenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nick_en_ik

[VRAAG] PC setup digitaal tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 19:31

Hoi allemaal!

Hopelijk staat deze vraag op het juiste onderdeel.

Mijn huidige computer vertoont steeds meer kuren en is eigenlijk niet geschikt voor hetgeen wat ik doe; digitaal tekenen. Daarom ga ik rustig aan op zoek naar een nieuwe setup, of in ieder geval een nieuw scherm en desktop. Ik werk met een wacom tablet.
Nu heb ik werkelijk geen flauw benul van alle specificaties en dergelijke.

Dit zijn mijn eisen:
- Windows, geen Apple
- geen laptop, echt een desktop
- scherm die de juiste kleuren laat zien, mooi helder & scherp
- genoeg opslagruimte voor (zware) bestanden (eventueel zou ik hiervoor ook een externe harde schijf kunnen aanschaffen)
- zou leuk zijn als er een cd/dvd speler in zit

Met name het beeldscherm is wel belangrijk, wil toch zo kleurecht mogelijk kunnen gaan tekenen!

Liefst ook niet al te duur.

Wat zouden jullie me aanraden?

8nnemiek

Re: [VRAAG] PC setup digitaal tekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 20:49

Wat is de reden dat je geen Apple wil? Een Mac is wel echt de standaard in grafisch werk, zowel qua rekenkracht als kleurweergave.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 21:26

8nnemiek schreef:
Wat is de reden dat je geen Apple wil? Een Mac is wel echt de standaard in grafisch werk, zowel qua rekenkracht als kleurweergave.

Ik ben nogal gehecht aan mijn Windows 7 :')
We hebben wel een Apple computer staan hier, maar daar kan ik niet mee overweg. De nieuwste Windows zal ook flink verschillen van de Windows 7, maar toch persoonlijk fijner dan een Apple, gok ik zo :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 06:58

In dat geval zou ik sowieso voor een 10-bit IPS scherm gaan, quad HD of meer, en dan kalibreren met een SpiderX.
Ik heb zelf een LG 34WL850-W. Dat is al een ouder model, maar prima kwaliteit voor een betaalbare prijs als je hem daarna zelf doet kalibreren.
In Windows computers ben ik verder niet zo thuis.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:49

Hoeveel power heeft de desktop nodig? Enig idee wat je nu hebt?
Een desktop kun je namelijk vrij eenvoudig zelf configureren: ze zijn best heel modulair. Wil je meer geheugen, dan zet je het er gewoon in bijvoorbeeld. Groot voordeel.
Afhankelijk van wat er mis is met je huidige, zou je die zelfs nog kunnen upgraden.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 13:44

8nnemiek schreef:
In dat geval zou ik sowieso voor een 10-bit IPS scherm gaan, quad HD of meer, en dan kalibreren met een SpiderX.
Ik heb zelf een LG 34WL850-W. Dat is al een ouder model, maar prima kwaliteit voor een betaalbare prijs als je hem daarna zelf doet kalibreren.
In Windows computers ben ik verder niet zo thuis.

Oh, dat SpiderX klinkt erg interessant!

LoveBodin schreef:
Hoeveel power heeft de desktop nodig? Enig idee wat je nu hebt?
Een desktop kun je namelijk vrij eenvoudig zelf configureren: ze zijn best heel modulair. Wil je meer geheugen, dan zet je het er gewoon in bijvoorbeeld. Groot voordeel.
Afhankelijk van wat er mis is met je huidige, zou je die zelfs nog kunnen upgraden.

Oh, goeie. De enige specificaties wat ik zo snel kan vinden is dit;
Processor: AMD Sempron 140
RAM: 2 GB (1,75 GB beschikbaar)
32 bits besturingssysteem
De lokale schijf heeft 37,1 GB en daarvan heb ik alleen nog 20 kb beschikbaar.
Er staat amper wat op deze computer (ik gebruik ‘m letterlijk alleen nog maar voor het tekenen) en ik krijg met geen mogelijkheid de lokale schijf leeg. Heb al een hoop verplaatst naar een externe harde schijf maar niks helpt.
Daarom leek het me toch misschien handig om met een volledig schone lei te beginnen ipv te sleutelen aan de computer die ik nu heb? Maar ik ben ook echt een leek op dit gebied dus ik zou niet weten wat daadwerkelijk handig is om te doen :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 01:00

Ik had in eerste instantie niet gereageerd omdat ik er al een hele tijd uit ben, digitaal tekenen doe ik niet meer en mijn kennis over wat anno 2024 goede hardware voor digitaal tekenen is dat is dus beperkt, maar met je laatste bericht zie ik wel direct problemen waarvan ik denk ja, ik snap het dat je op zoek bent naar iets anders.

De specs die je deelt zou ik verwachten bij een pc die richting de 10 /15 jaar oud is, kan dat kloppen? In die tijd was dit soort hardware naar mijn idee te verwachten in een basic computer, of als het een nog oudere computer is dan was dit misschien ooit een leuke middenklasse computer. Volgens mij is het nu een zeer gewaardeerd oud besje <3

Het goede nieuws wat ik je daarom kan geven, is dat denk ik vrijwel elke computer die je anno nu nieuw kan kopen, een verbetering is van wat je nu hebt. Ook de goedkopere basis modellen, als ik snel kijk op Coolblue dan hebben de basic modellen van rond de 400/500 euro al veel betere specs. Ben je van plan om ook andere grafische programma's te gaan gebruiken, zoals bijvoorbeeld ontwerpen in 3D of andere soortgelijke zwaardere programma's? Want dan zou ik wel verder kijken naar een middenklasse pc of beter, 3D berekeningen zijn namelijk zwaarder voor een computer. Daarmee bedoel ik overigens niet het werken in layers, dat vraagt ook wel wat van een pc maar minder als echt 3D.

Goedkopere optie:
Waar je ook nog naar zou kunnen kijken of het voor je werkt, is om je huidige apparaat te houden, en om de harde schijf te (laten) vervangen met een SSD schijf. Dat is een imo erg leuk stukje nieuwe technologie, waar je pc al een leuke opslag en snelheid-boost van kan krijgen. Het is absoluut een upgrade t.o.v. de harde schijf die je er nu in hebt zitten, op gebied van snelheid en ook op gebied van opslag. Dat is een niet super dure optie waarmee je het leven van je pc wellicht nog wat kunt rekken, en als je die oplossing achteraf toch onvoldoende zou vinden dan kan je de SSD ook weer eruit halen en installeren in je volgende pc, voor extra schijfruimte.
Waar je nu, denk ik, het hardste tegenaan loopt is het absolute gebrek aan schijfruimte, het systeem heeft ruimte nodig om te kunnen functioneren en 20kb's is eigenlijk zo goed als niks meer, dit kan allerlei redenen hebben.
Als je altijd fijn hebt kunnen tekenen met deze computer, dan is deze oplossing wellicht al voldoende om nog een tijd op dezelfde manier ermee door te kunnen gaan.

Als je het mij zou vragen, of al zou het een pc van mij wezen, dan zou ik het volgende doen:
- backup maken van alle bestanden die je wilt houden, bijvoorbeeld op een usb stick of externe schijf
- windows eraf, harde schijf eruit
- ssd schijf erin, windows daarop installeren.
Dan moet je ook wel al je software opnieuw installeren, maar ik denk dat dat al flink zou helpen voor de werkbaarheid en snelheid.

Nog een ander punt wat ik graag wil aanstippen, is dat ik zie dat Windows 32 bits erop staat. Betekend dit dat je Windows 7, of ouder erop hebt staan? Als je er niet mee op internet gaat dan zou ik dat nog durven, maar als je er ook mee op internet gaat dan zou ik aanraden om Windows 10 te installeren, windows 7 wordt namelijk niet meer ondersteund en krijgt al langere tijd geen updates meer. Internetbankieren zou ik niet durven ermee, om maar wat te noemen :)

Mocht je voor meer upgrades willen kijken, laat je dat goed informeren door mensen die verstand hebben van hardware, het is niet zomaar plug & play en het kan gebeuren dat hardware niet met elkaar compatibel is. Daar kan ik je helaas niet 123 mee helpen, dat is erg technisch.