[ART][VRAAG] Advies gevraagd "diamantjes op hoefijzer"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

[ART][VRAAG] Advies gevraagd "diamantjes op hoefijzer"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 17:45

Heeft er hier iemand toevallig al eens eerder zelf
een hoefijzer opgepimpt door middel van steentjes?

Zo ja, help deze vrouw uit de brand :D Waar ga ik beginnen?
En ja, ik heb twee mooie ijzers bij de hand, maar wat heb ik nodig?
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 25-11-24 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:59

Nooit gedaan, maar ik zou zeggen: metaalboortje in de juiste dikte, zodat je een 'bedje' voor je steentjes kunt boren en een goed lijmpistool, en meer dan dat zou je niet nodig moeten hebben lijkt me.

Ja, een boorkolom zou mooi zijn, dan kun je niet uitschieten met boren. Maar een beetje een dure investering vermoed ik :D

Bij gebrek daaraan, een hamer en een stalen priem, om even een beginnetje te slaan in je ijzer, en het kan nog simpeler: een plakkertje van afplakband op de plek waar je je steentjes wilt, dan schiet je boor ook niet zo snel weg.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:22

BloemBloem

Re: Advies gevraagd "diamantjes op hoefijzer"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 19:10

Ja wat goed! Dat is inderdaad het idee.

Hoeveel steentjes gaan er ongeveer op 1 ijzer :-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 21:22

Wat een leuk idee.
Die gouden vind ik mooi, Talindos. Heb je daar transparante of goudkleurige steentjes voor gebruikt?

Om het iets makkelijker en strakker te maken in ronde vormen en hoekjes zou je misschien nog met kleinere steentjes kunnen ‘puzzelen’?

Ik heb ooit met strass steentjes gewerkt, en die hadden hun eigen lijmlaagje. Die moest je met zo’n hittepen aanbrengen. Maar die lieten vrij snel los helaas (de lijm bleef dan op de ondergrond zitten, en de steentjes vielen gewoon van de lijm af :+ ).
Later met secondenlijm geprobeerd, maar daar sloegen de steentjes wit van uit haha, ook geen groot succes.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:22

Ik wil ook nog eens zoiets doen met de ijzers van mijn paarden. Het aantal steentjes vind ik lastig in te schatten. De een leefde op kleine voet en had vrij kleine ijzers, mijn hengst was groot Joop grootpoot, prachtig ranke Holsteiner met de klappoten van een uit de kluiten gewassen Belg. Ik wil ze bij de groothandel voor goudsmeden halen via een kennis. Daar hebben ze prachtige kristallen steentjes. Ik denk dat ik ze wel in diamant setting wil plaatsen. Een enorme klus maar ik vind het wat mooier dan plakken.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:36

Het is alweer een tijdje geleden. Ik dacht zo’n 5 of 6 zakjes. Ik heb steentjes van preciosa in maat ss12 en ss16 gebruikt. Gouden ijzer is van onze kwpn’er met gemiddelde hoeven.

Dankjewel 8nnemiek, ik heb gouden steentjes gebruikt.
Het gouden ijzer is met steentjes in maat 16 gemaakt. Later heb ik een ijzer gemaakt met de maat 12. Dat vond ik ook mooier.

BloemBloem

Re: [ART][VRAAG] Advies gevraagd "diamantjes op hoefijzer"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 13:59

Ik heb wat "probeersels" net bij de Action gekocht, kan ik even meten.
Kocht tevens een mooie diepe lijst, moet alleen nog even broeden hoe ik het ijzer
er mooi in ga krijgen :D

Zal het ijzer mooi blijven in de lijst of is het noodzakelijk om deze te behandelen met blanke lak?

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:21

Mijn ijzers zijn alweer een jaartje oud en nog steeds mooi. Ik denk dat als ze binnen staan blanke lak niet nodig is.

Ben benieuwd naar je resultaat!