[FOTO] Een begin in (mieren)macrofotografie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Lestrange01

[FOTO] Een begin in (mieren)macrofotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 21:13

Sinds vorige maand ben ik begonnen met macrofotografie. Ik heb een aantal mierenkolonies en daarnaast ook een liefde voor alle mieren die ik niet in mijn bezit heb, maar helaas kon ik ze niet goed vastleggen. Geld voor een goede camera heb ik niet, maar door wat mede mierenliefhebbers ben ik in de wereld van telefoon camera lense attachments beland.

Deze foto's zijn allemaal gemaakt met een samsung s9 uit 2018 en een apaxel 100 mm macrolens die ik erop kan zetten. Dit betekent wel dat helaas mijn foto's niet van goede kwaliteit zijn, we werken hier immers met oud spul. Máár dat weerhoudt mij er niet van om regelmatig naar het bos te gaan om daar foto's te maken van insecten, voornamelijk mieren.

1.
Afbeelding
(Soort: formica rufa/polyctena)
2.
Afbeelding
(Soort: lasius fuliginosus)
3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
(Soort: lasius niger)
6.
Afbeelding
(Soort: lasius niger. Deze mier is haar kudde bladluizen aan het beschermen, verzorgen en melken, net zoals wij voor onze koeien zorgen)
7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding
(Soort: formica rufa/polyctena. Mevrouw viel een langpootmug aan en sleepte hem gewoon op de grond. Helaas niet scherp, maar nog steeds heel stoer)

12.
Afbeelding
(Soort: lasius niger)
13.
Afbeelding
(Soort: formica rufa/polyctena. Ze staat in een intimiderende pose, want ze vond mijn camera niet leuk.)

Ik hoop dat ik jullie een stukje heb kunnen laten zien van mijn liefde voor mieren.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: [FOTO] Een begin in (mieren)macrofotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:24

Wat een ontzettend gave foto's zijn dit! En wat speciaal dat je ook die actie waarop die ene een mug pakt op de foto hebt, zoiets zou ik als leek echt nooit verwachten van een mier. Stoer beestje!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:29

Wat een gave foto’s. Extra leuk met je beschrijvingen erbij.

[&]

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 21:38

Telpeva schreef:
Wat een ontzettend gave foto's zijn dit! En wat speciaal dat je ook die actie waarop die ene een mug pakt op de foto hebt, zoiets zou ik als leek echt nooit verwachten van een mier. Stoer beestje!

Dankjewel! De meeste mierensoorten zijn extreem agressief, zeker alle soorten die hier genoemd staan. Dat betekent overigens niet dat wij daar last van hebben, op de formica rufa/polyctena na kunnen we hun beten niet voelen gelukkig. Maar dit soort taferelen komen regelmatig voor. Dat maakt het ook leuk om ze te fotograferen, ze zijn onverschrokken en altijd druk bezig met het vinden van eten, oorlog voeren, of hun bladluizen verzorgen. En in tegenstelling tot veel andere insecten zijn ze nergens bang voor, dus ze rennen/vliegen niet weg (niet dat ze ooit stil blijven zitten, maar goed :') )

ievie schreef:

Dankjewel!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:51

Gaaf zeg, zitten echt hele mooie plaatjes tussen! Als je had gezegd dat ze met spiegelreflex zijn geschoten had ik dat ook zo geloofd hoor :D

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-24 22:09

beestenfreak schreef:
Gaaf zeg, zitten echt hele mooie plaatjes tussen! Als je had gezegd dat ze met spiegelreflex zijn geschoten had ik dat ook zo geloofd hoor :D

Ja ik ben er ook verbaasd over! Het is een kleine lens van 30 euro, wel met een houder met lichtjes erbij, maar het resultaat is verrassend goed. Het fijne is ook dat een telefoon zo klein en makkelijk te manoeuvreren is dat het soms handiger in het gebruik is (en niet zo zwaar om mee te dragen!)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:11

Ik ben echt geïntrigeerd door je foto’s. Vooral de laatste vind ik tof. Een mier met attitude.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:50

Lestrange01 schreef:
Telpeva schreef:

Dankjewel! De meeste mierensoorten zijn extreem agressief, zeker alle soorten die hier genoemd staan. Dat betekent overigens niet dat wij daar last van hebben, op de formica rufa/polyctena na kunnen we hun beten niet voelen gelukkig. Maar dit soort taferelen komen regelmatig voor. Dat maakt het ook leuk om ze te fotograferen, ze zijn onverschrokken en altijd druk bezig met het vinden van eten, oorlog voeren, of hun bladluizen verzorgen. En in tegenstelling tot veel andere insecten zijn ze nergens bang voor, dus ze rennen/vliegen niet weg (niet dat ze ooit stil blijven zitten, maar goed :') )

ievie schreef:

Dankjewel!

Door je zin over agressieve mieren, moest ik ineens weer terug denken aan de tijd dat ik in Ghana vrijwilligerswerk deed. Daar hadden we ‘killer ants’. Soms letten we niet goed op en stonden we ineens in een nest/stroom met mieren. Die beesten klommen meteen omhoog en beten hard. Je moest echt flink slaan om ze weer van je af te krijgen.

[&]

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 23:56

Wat een mooie foto's, leuke hobby!

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 08:26

Mooie foto's,hoor.

Ik gebruik ook een smartphone met diezelfde close up lens.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:27

Heel mooie foto's!
Was vroeger obsessed met mieren met mijn kleine broertje en dan maakten we lego-parcours voor hun :')

Blanket hoodie met hoefafdrukjes? Koop m hier! https://www.etsy.com/shop/Yinniess

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:32

Mooie foto´s. Ik kan ontzettend genieten van de mieren en andere beestjes om mijn huis, maar zal niet weten van welke soorten ze zijn.

Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: *@machomachinho* *youtubekanaal*
Donaties kunnen nu ook per PayPal KLIK voor mijn boek "Vincent, paard met praatjes" .

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:48

o wauw! wat gaaf zeg. Hele mooie foto's zitten er tussen. Ik dacht bij sommige ook: ahh jammer, net niet scherp....maar toen zag ik dat je ze met een telefoon hebt gemaakt, en niet met een camera.
ECHT WAUW!!!!

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 13:27

Wat een prachtige foto's, dat is mij met mijn spiegelreflex nog niet gelukt.
Wil het ook met mijn telefoon gaan proberen, maar mijn huidige heeft 3 lenzen achterop. Kan geen macrolensje vinden daarvoor... of kan ik hem gewoon op de bovenste plaatsen?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-24 13:46

Essie73 schreef:
Wat een prachtige foto's, dat is mij met mijn spiegelreflex nog niet gelukt.
Wil het ook met mijn telefoon gaan proberen, maar mijn huidige heeft 3 lenzen achterop. Kan geen macrolensje vinden daarvoor... of kan ik hem gewoon op de bovenste plaatsen?

De apaxel houders kan je heel makkelijk verschuiven. Ze passen niet op álle lenzen, maar mijn ma heeft bijv. een samsung s23 die 5 lenzen heeft en hij past er op 3 daarvan. Zolang hij over 1 lens helemaal heen kan zit je goed.

Sky_As schreef:
o wauw! wat gaaf zeg. Hele mooie foto's zitten er tussen. Ik dacht bij sommige ook: ahh jammer, net niet scherp....maar toen zag ik dat je ze met een telefoon hebt gemaakt, en niet met een camera.
ECHT WAUW!!!!

Dankjewel!

Lusitana schreef:
Mooie foto´s. Ik kan ontzettend genieten van de mieren en andere beestjes om mijn huis, maar zal niet weten van welke soorten ze zijn.

Het kunnen identificeren van mierensoorten is ook een vak op zich. Ik vind het leuk om dat helemaal uit te zoeken, maar ben er niet bijster goed in. Er zijn ongeveer 12.000 soorten ontdekt, en nog duizenden onontdekte soorten, en hoewel sommige een heel herkenbaar uiterlijk hebben lijken de meeste heel erg op elkaar. Over het algemeen kan je ervan uit gaan in Nederland dat als je een zwarte mier op een stoeptegel ziet dat het lasius niger is (de zwarte weg mier).

GaelleS schreef:
Heel mooie foto's!
Was vroeger obsessed met mieren met mijn kleine broertje en dan maakten we lego-parcours voor hun :')

Haha dat zie ik helemaal voor me :+

lizard schreef:
Mooie foto's,hoor.

Ik gebruik ook een smartphone met diezelfde close up lens.

Handig hè. Ik zit in een hele grote mierenserver op discord en vrijwel iedereen die daar bezig is met fotografie, en niet het geld heeft voor een camera, heeft hem ook. Goed spul, en goedkoop.

ievie schreef:
Door je zin over agressieve mieren, moest ik ineens weer terug denken aan de tijd dat ik in Ghana vrijwilligerswerk deed. Daar hadden we ‘killer ants’. Soms letten we niet goed op en stonden we ineens in een nest/stroom met mieren. Die beesten klommen meteen omhoog en beten hard. Je moest echt flink slaan om ze weer van je af te krijgen.

Oh dat verbaast mij niets. De formica rufa/polyctena mieren hebben daar ook een handje van. Ze maken grote mierenhopen in het bos en een kolonie bestaat rustig uit bijna een miljoen mieren. Toen ik te dichtbij kwam begonnen ze me in mijn voeten en benen te bijten :'). En dat valt nog wel mee, maar in andere werelddelen bestaan mieren die extreem hard kunnen bijten. Zoals de kogelmier. Die haar naam eer aan doet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:38

Lestrange01 schreef:
Lusitana schreef:

Het kunnen identificeren van mierensoorten is ook een vak op zich. Ik vind het leuk om dat helemaal uit te zoeken, maar ben er niet bijster goed in. Er zijn ongeveer 12.000 soorten ontdekt, en nog duizenden onontdekte soorten, en hoewel sommige een heel herkenbaar uiterlijk hebben lijken de meeste heel erg op elkaar. Over het algemeen kan je ervan uit gaan in Nederland dat als je een zwarte mier op een stoeptegel ziet dat het lasius niger is (de zwarte weg mier).

Ik woon in Portugal. Om mijn huis kan ik al zes soorten onderscheiden van piepklein tot best groot , ze lijken eigenlijk allemaal zwart, maar ik zal ze eens onder een loep bekijken. Een aantal eten dode dieren zoals hagedissen. Ik weet niet of ze ze ook zelf kunnen doden.

Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: *@machomachinho* *youtubekanaal*
Donaties kunnen nu ook per PayPal KLIK voor mijn boek "Vincent, paard met praatjes" .

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:04

Ik ben natuurlijk van de partij O:) .

Hele gave foto's, die laatste is geweldig!

Homo sapiens non urinat in ventum.
Bucas Smartex Rain 135/183 https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... at-135-183

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 16:16

?? ik zie geen mieren opgegeten worden?

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-24 17:01

Lusitana schreef:
Ik woon in Portugal. Om mijn huis kan ik al zes soorten onderscheiden van piepklein tot best groot , ze lijken eigenlijk allemaal zwart, maar ik zal ze eens onder een loep bekijken. Een aantal eten dode dieren zoals hagedissen. Ik weet niet of ze ze ook zelf kunnen doden.

In principe niet. Mieren hebben enkel suikers en proteïne nodig, waarvan ze vrijwel alle proteïne enkel aan de larven voeren. Ze zullen dus over het algemeen voor kleine prooien gaan, die ze bijvoorbeeld makkelijk mee kunnen nemen naar hun nest. Maar, afhankelijk van de soort mier, zal een kleine hagedis er slecht van af kunnen komen. Veel mieren zijn giftig, en hebben bijvoorbeeld gif dat verlamd. Een hagedis die te dicht in de buurt komt van een hele grote kolonie kan op zo'n manier gedood worden.

miereneter schreef:
Ik ben natuurlijk van de partij O:) .

Hele gave foto's, die laatste is geweldig!

Oh nee, ik was al bang dat dit topic ongedierte zou aantrekken |(

(Thanks!)

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:16

Ga je nog meer foto's plaatsen?
Want ik vind dit wel een leuk onderwerp. :)

Hier eentje van mij.

Afbeelding

Afbeelding

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 15:28

lizard schreef:
Ga je nog meer foto's plaatsen?
Want ik vind dit wel een leuk onderwerp. :)

Hier eentje van mij.

[ [url=m/jPkWpY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rjqzgO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aah, formica fusca neem ik aan? Mooie foto's!

Ik ga hopelijk vrijdag pas weer op pad dus als alles goed gaat dan heb ik meer foto's.

Heb je zelf ook kolonies?

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:17

Nee, ik ga graag wandelen.
En ik hou van fotografie.

En zo maak ik foto's van verschillende dingen wat ik tegenkom.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 17:03

Ik ben er vandaag weer op uit gegaan en heb een aantal fotos genomen die ik mooi vind:

1.
Afbeelding
(Lasius niger met 1 bladluis)

2.
Afbeelding
(Lasius niger met een verstopte bladluis)

3.
Afbeelding
(Formica rufa/polyctena. Je kan een hele hoop bladluizen op de achtergrond zien, maar ik weet niet of deze mieren bladluizen melken, zoals lasius vaak doet)

4.
Afbeelding
(Formica rufa/polyctena)

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
(Niet een foto die ik mooi vind, maar ik was bramen aan het eten toen ik opeens een raar gevormd blaadje zag. Dat blaadje bleek ogen te hebben :D. Wel een hele goede vermomming van deze mot!)

Ik baal een beetje dat de kleuren niet zo mooi zijn als in mijn camera rol. Dat zal wel door het uploaden komen

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 18:11

lizard schreef:
Mooie foto's weer.
Ik vind die mot grappig.

Het lijkt net een kleine pokemon :')