Essie73 schreef:Wat een prachtige foto's, dat is mij met mijn spiegelreflex nog niet gelukt.
Wil het ook met mijn telefoon gaan proberen, maar mijn huidige heeft 3 lenzen achterop. Kan geen macrolensje vinden daarvoor... of kan ik hem gewoon op de bovenste plaatsen?
De apaxel houders kan je heel makkelijk verschuiven. Ze passen niet op álle lenzen, maar mijn ma heeft bijv. een samsung s23 die 5 lenzen heeft en hij past er op 3 daarvan. Zolang hij over 1 lens helemaal heen kan zit je goed.
Sky_As schreef:o wauw! wat gaaf zeg. Hele mooie foto's zitten er tussen. Ik dacht bij sommige ook: ahh jammer, net niet scherp....maar toen zag ik dat je ze met een telefoon hebt gemaakt, en niet met een camera.
ECHT WAUW!!!!
Dankjewel!
Lusitana schreef:Mooie foto´s. Ik kan ontzettend genieten van de mieren en andere beestjes om mijn huis, maar zal niet weten van welke soorten ze zijn.
Het kunnen identificeren van mierensoorten is ook een vak op zich. Ik vind het leuk om dat helemaal uit te zoeken, maar ben er niet bijster goed in. Er zijn ongeveer 12.000 soorten ontdekt, en nog duizenden onontdekte soorten, en hoewel sommige een heel herkenbaar uiterlijk hebben lijken de meeste heel erg op elkaar. Over het algemeen kan je ervan uit gaan in Nederland dat als je een zwarte mier op een stoeptegel ziet dat het lasius niger is (de zwarte weg mier).
GaelleS schreef:Heel mooie foto's!
Was vroeger obsessed met mieren met mijn kleine broertje en dan maakten we lego-parcours voor hun

Haha dat zie ik helemaal voor me
lizard schreef:Mooie foto's,hoor.
Ik gebruik ook een smartphone met diezelfde close up lens.
Handig hè. Ik zit in een hele grote mierenserver op discord en vrijwel iedereen die daar bezig is met fotografie, en niet het geld heeft voor een camera, heeft hem ook. Goed spul, en goedkoop.
ievie schreef:Door je zin over agressieve mieren, moest ik ineens weer terug denken aan de tijd dat ik in Ghana vrijwilligerswerk deed. Daar hadden we ‘killer ants’. Soms letten we niet goed op en stonden we ineens in een nest/stroom met mieren. Die beesten klommen meteen omhoog en beten hard. Je moest echt flink slaan om ze weer van je af te krijgen.
Oh dat verbaast mij niets. De formica rufa/polyctena mieren hebben daar ook een handje van. Ze maken grote mierenhopen in het bos en een kolonie bestaat rustig uit bijna een miljoen mieren. Toen ik te dichtbij kwam begonnen ze me in mijn voeten en benen te bijten
. En dat valt nog wel mee, maar in andere werelddelen bestaan mieren die extreem hard kunnen bijten. Zoals de kogelmier. Die haar naam eer aan doet