[Vraag] Impulsaankoop, en nu? :D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

[Vraag] Impulsaankoop, en nu? :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 16:55

Al jaren roep ik dat ik graag een goede camera wil, maar gun ik het mezelf niet. Vandaag stond op de lokale verkoop pagina van Facebook een camera te koop met lenzen... En nu ben ik de eigenaresse van een canon eos 700D met canon 18-55 en tamron 18-200 lenzen. Het zegt mij niks :D Er is mij uitgelegd dat de 18-55 voor ver weg tot dichterbij is, beetje dagelijks gebruik voor leuke kiekjes van de omgeving en de 18-200 meer voor echt heel dichtbij.
Ik heb niet de ambitie om fotograaf te worden, maar wil natuurlijk wel graag leren hoe ik met het apparaat moet omgaan. Gewoon voor de huis tuin en keuken foto's, maar ook voor mijn eigen referentie foto's om te tekenen en schilderen. Bijvoorbeeld vogels, bloemen ed. Ook maak ik leren tassen en lijkt het me tof om daar echt goede foto's van te kunnen maken.
Nu zie ik overal allerlei termen langskomen en moet ik het boekje ook nog eens gaan doorsnuffelen, alleen weet ik niet goed waar te beginnen (iets met bomen en een bos) Maar wellicht zijn er bokkers die een interessante site, tutorial, blog, youtube kanaal oid weten om als dummy de basis begrippen en instellingen te gaan begrijpen :D

Marjo

Re: [Vraag] Impulsaankoop, en nu? :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:04

Iedereen leert anders. Ik leer het beste door te doen, dus ik zou op pad gaan en beide lenzen uitproberen. Door te doen leer je wat wel en niet werkt.

Misschien is er wel iemand die met je mee wil om je wat basis dingen uit te leggen zoals sluitertijd en diafragma, maar beginnen op de automatische stand is ook mogelijk om zo gaandeweg de opties van je camera te ontdekken.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:31

Het beste volg je een basis fotografiecursus.
kort samengevat leer je daar het volgende over de bediening.
eerst zet je het wieltje bovenop de camera in de M stand voor volledig handmatige bediening. Dan kan je de drie basisinstellingen (iso waarde, diafragma en sluitertijd) leren kennen. zo leer je de camera begrijpen en dan kan je met een van de andere standen weer een deel van de instellingen uit handen geven om sneller te kunnen werken.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:46

De getallen op de lens zijn de uiterste brandpuntsafstanden in mm. hoe hoger het getal hoe verder je inzoomt. 18-55 mm is de zogenaamde kit-lens die bij elke camera-body wordt aangeboden. die is inderdaad prettig voor dagelijkse vakantie kiekjes en portretten. in feite wat een goede telefooncamera ook kan. Maar met een echte camera heb je meer controle over het resultaat. De 18-200 kan een stuk verder inzoomen. Staat er toevallig ergens macro op vermeldt? Dan is hij gemaakt om dichtbij scherp te stellen. voor bloemen en insecten. Zo niet dan is het een telelens waarmee je op 200 mm al heel behoorlijke vogelfoto's kan maken. Dus juist voor veraf. Maar in principe moet hij dus ook dezelfde foto's kunnen maken als de 18-55 door de extra lengte is hij waarschijnlijk wel minder lichtsterk.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 23:06

Zodra je de belichting driehoek gaat snappen dan ben je al een heeeel eind. Dus daar een tutorial over vinden op youtube is een aanrader! Er staat op google ook wel veel informatie over

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 07:14

Marjo: Gewoon lekker oefenen ga ik ook zeker doen :j ben niet bang om met de instellingen te gaan spelen, maar wil ook wat meer begrijpen hoe het werkt en waarom het zo werkt.

axel_1997: Bedankt voor de uitgebreide reactie! Een fysieke cursus trekt mij op dit moment niet zo. Wil liever online mij er wat in verdiepen of wellicht met een fijn boek. En verder lekker proberen en ontdekken. Ik heb al even op de m stand met de instellingen zitten spelen om te kijken wat dat doet. Wanneer ik het op standaard instelling zet kan ik daar zelf niet of nauwelijks iets in aanpassen, of wellicht heb ik nog niet ontdekt hoe.

Die brandpuntsafstand ga ik me eens in verdiepen :j ik begrijp dat nog niet helemaal. Hoe hoger het getal hoe verder je inzoomt klinkt logisch, maar hoe weet je dan of het voor macro is of voor ver weg? Bij de 18-200 staat inderdaad macro op het doosje. Zou dus mooi zijn voor foto's van bloemen en mijn tassen bijvoorbeeld. Met het setje wat ik heb dan wellicht in de toekomst nog iets erbij voor vogels op afstand. Maar hoe maak ik dan dus het onderscheid dat een lens daarvoor geschikt is?

Tenno7: Bedankt, daar ga ik me in verdiepen! :j

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:14

Ik zou voor een online cursus gaan, bijvoorbeeld fotografie ploeg ofzo, waarbij je dan zelf lekker met de theorie aan de slag kunt gaan. Als je brandpuntsafstand en belichting enzo een beetje gaat snappen dan kun je er leuk mee gaan spelen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:43

Dat kan ook natuurlijk. Met filmpjes en foto's kom je heel ver.
Ik heb jouw camera even opgezocht.
Bovenop zit een draaiwieltje dat je blind kan bedienen. terwijl je door de beeldzoeker kijkt. In de M stand stel je daarmee als het goed is het diafragma (F) in. En dan moet je nog ergens twee knopjes vinden die je ingedrukt houd om met hetzelfde wieltje de lichtgevoeligheid (ISO) en de sluitertijd in te stellen. Ik zie al dat de ISO knop op een vervelende plek naast het wieltje zit. Dus die kan je niet blind bedienen. Maar de ISO stel je ook meestal maar één keer in voor je gaat fotograferen. En misschien kan je de ISO nog aan een andere knop toewijzen.

Brandpuntsafstanden hoef je niet heel diep te begrijpen. er zijn een paar getallen om te onthouden. Bij elke brandpuntsafstand krijg je een bepaald beeld op de censor van je camera. 55 mm is normaal (ongeveer gelijk aan het scherpe blikveld van een mens). tussen 55 en 18 mm is groothoek. Alles onder 18 gaat richting fisheye groothoek. (veel vervorming ) . Alles voorbij 55 is tele.

Dit gaat uit van een full frame beeldcensor. Jouw beeldcensor is een APSC. Die is wat kleiner. Dus voor jou is 55 al iets tele en normaal zit bij ongeveer 34 mm.

Wat de belichtingsdriehoek betreft.
Een camera heeft dus drie instellingen. lichtgevoeligheid (ISO) diafragma (F) en sluitertijd (seconden). En ze hebben alle drie een hekel aan elkaar.

De ISO loopt van 80 of 100 (soms nog minder) tot heel hoog. Hoe hoger het getal hoe minder licht je nodig hebt voor een heldere foto. Maar voorbij ongeveer 600 ga je zichtbare ruis in je foto zien. dus blijf zo laag mogelijk. bij lamplicht is 400 meestal goed.

Het diafragma is de grootte van de lensopening die het licht binnen laat. Hoe hoger het getal hoe kleiner de opening. hier kan je artistiek mee spelen een kleine opening geeft een redelijk scherpe achtergrond. zoals dit. en maakt het scherpstellen makkelijk
Afbeelding
En een grote opening geeft zo'n mooie vervaagde achtergrond maar maakt het scherpstellen moeilijker.
Afbeelding

De sluitertijd is het sluitstuk. hoe langer de sluitertijd hoe helderder je beeld. maar een te lange sluitertijd geeft bewogen beelden. en daar ga je zien dat de instellingen met elkaar in conflict komen.

bij een lage lichtgevoeligheid en klein diafragma moet je sluitertijd omhoog en dan zijn je foto's bewogen. met een kortere sluitertijd staat je beeld mooi stil maar dan moet het diafragma verder open waardoor je moeite krijgt met scherpstellen. En als je het met de ISO oplost wordt de foto korrelig.

overigens kan je de sluitertijd ook artistiek inzetten om beweging te bevriezen...
Afbeelding
of vast te leggen.
Afbeelding

Voor tassen heb je geen macro nodig. Maar je kan de lens er wel voor gebruiken. Ook vogels kan je prima fotograferen. Maar het beste scherpstelgebied van de lens ligt dichtbij en macrolenzen zijn meestal nog minder lichtsterk dan gewone telelenzen. Dus je instellingen gaan elkaar sneller in de weg zitten. Een telelens waar geen macro op staat is sowieso een gewone telelens.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 11:56

Ik kan helaas nog even niet op pad ivm gezondheidsperikelen. Daarom dat ik lekker online al wat wil leren.Wellicht op een later moment dat ik wel een cursus wil volgen, maar dat is nu helaas nog even geen optie. Ik zoek dus echt iets waar ik vanuit huis de basisbeginselen wat kan leren zodat ik er later in de praktijk meer mee aan de gang kan :)

Axel_1997: Super bedankt voor de uitleg! Dit geeft mij echt een beetje een uitgangspunt hoe en waarmee ik wat kan gaan spelen. En wat basisbegrippen om me wat verder in te gaan verdiepen. Als ik google op fotograferen voor beginners oid dan krijg je een beetje de basis lijstjes van kies een leuk onderwerp en zorg dat je goed licht hebt, maar ik kwam er niet echt uit waar ik nou moest gaan beginnen kwa instellingen.
Ik had inderdaad al wat aan die instellingen zitten rommelen, camera op M gezet en met die ISO, diafragma en sluitertijd lopen schuiven. Ook al ervaren dat even buiten in de tuin en binnen in de woonkamer een groot verschil maakt. Had geen idee aan welke knoppen ik moest draaien, maar buiten kreeg ik het wonderlijk genoeg best aardig voor elkaar om ergens op scherp te stellen en de achtergrond wat waziger te houden. Binnen lukte dat niet erg. Met jouw tips heb ik weer even zitten prutsen en lukt het al beter. Zal nog wat gaan googlen op deze termen en weer verder proberen, heel hartelijk dank!

Afbeelding

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:44

18mm is groothoek formaat en het bereik van 200mm staat voor hoever het bereik is van de lens. Dus hoe groter het getal in combinatie met het F getal wat er op staat is vaak ook hoe verder de lens in kan zoomen. De 18-55 mm is een leuke lens voor alle daagse kiekjes waar de afstand ook niet al te ver vandaan is of je moet juist een overzichtsfoto willen hebben.
Zelf ben ik fan van macro fotografie. Mijn favoriete lens daarbij is een 100mm lens met een vast diafragma van 2.8. Dit was afgelopen week na een regenbui thuis in de moestuin:
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 13:14

Gave foto!
Dus het eerste getal staat voor vanaf hoe dichtbij je de foto kunt maken, een kleiner getal is dichtbij scherp en een hoger getal is dichtbij niet zo scherp maar verder af wel?
En het 2e getal is hoe ver weg je kunt inzoomen?
Ik heb nu een 18-200 macro dus ik kan dichtbij heel erg inzoomen. Maar je kan dus ook bijvoorbeeld een 18-200 hebben die niet macro is maar tele en dan is het voor verder weg? Wat is de betekenis van het F getal op de lens? Dat is hoe ver open of dicht het diafragma kan en hoeveel je dus kunt spelen met die achtergrond scherpte?
Of sla ik nu net de plank volledig mis?
Sowieso ga ik eerst oefenen met wat ik nu heb en de instellingen wat onder de knie krijgen. Dan ga ik denk ik ook beter begrijpen en kunnen inschatten wat ik het leukst vind en daarvoor nodig heb.

Ben ook wel benieuwd wat jullie dan voor lens hebben en voor wat voor soort foto's op welke afstand die het prettigst is. Om een beetje begrip te krijgen van de verschillende mogelijkheden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:12

Je hebt het in grote lijnen goed. Wat ik deed in het begin is een foto maken op de automatische stand, dan keek ik naar de instellingen welke de camera dan pakte. Was de foto naar mijn zin dan ging ik dat zelf proberen in te stellen op de camera. Ik denk niet dat je 18-200 lens een macro lens is.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 07:44

Het kan zijn dat jouw lens een macro functie heeft. De 18-200 is niet standaard een macrolens zoals jij nu beschrijft. Dan zit er ergens een schuifje op voor de macro stand. Let wel, dit is geen 1:1 macro fotografie (dat je het onderwerp net zo groot in beeld kan krijgen als het in het echt is). Als je dit schuifje niet op macro hebt, is het een gewone telelens. Als je het schuifje wel op macro hebt, is het enkel en alleen een macrolens. De lens wil dan niet meer helemaal uitzoomen naar 18mm en als ik het goed heb ook niet meer verder weg scherpstellen dan een bepaalde afstand. Het is al een poos geleden dat ik een telelens met macro functie gehad heb, dus precies weet ik het niet meer.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 10:39

meggiemeg: Oh dat is wel een leuke tip! Ga dat eens proberen, eerst op automatisch en dan daarna zelf instellen :j Op het doosje van de lens staat "Macro" dus ik denk het wel :=

Texas02: Ik zal eens kijken of er nog een schuifje zit, had wel al een schuifje ontdekt voor automatisch of handmatig scherpstellen, dus daar was ik ook al wat mee aan het spelen :j Maar valt nog niet mee om te zien of het echt goed scherpgesteld is. Dan denk ik op dat schermpje op de camera dat het heel wat lijkt, maar als ik het dan op de laptop zet en wat uitvergroot valt het toch wat tegen :')

De foto's die ik even in de tuin had gemaakt gingen wel aardig. Later wilde ik binnen wat proberen, maar was donkerder en wat met de instellingen zitten prutsen en ik kreeg het maar niet scherp..

Afbeelding

Vervolgens met de tips hier uit het topic opnieuw wat met de instellingen gaan klooien en toen werd het weer wat beter (ik gebruik nu de M stand en wissel af of ik de lens ook op handmatig of automatisch scherpstellen zet, maar met die belichting enzo probeer ik zelf te rommelen)

Afbeelding

Nog een bloem, eerst proberen scherp op de foto te krijgen en dat ging wel redelijk. Toen wilde ik graag de achtergrond wat waziger/donkerder en dat lukte wel, maar dan werd de foto weer niet zo scherp.

Afbeelding

Afbeelding

Hier ging het al iets beter

Afbeelding

Afbeelding

Heb er wel echt schik in om te ontdekken hoe het werkt allemaal en er lekker mee te prutsen :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:31

Het is ook super leuk om te doen. Zeker als je ziet dat foto's steeds beter er uit gaan zien. Iedereen heeft dat hoor, dan denk je op je camera die is goed, kijk je op een groter scherm is het toch net even niet.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:47

lekker bezig! :D Dat gaat helemaal goed komen.

Nog een tip. Voor handmatig scherpstellen kan je beter de beeldzoeker dan het schermpje gebruiken. Dat is ook het punt van een spiegelreflex camera, dat je met het prisma en de spiegel door de lens kijkt en precies kan zien wat je doet. Onderin de zoeker heb je dan een metertje dat zegt hoe helder de foto gaat worden.

Je kan je camera dan ook stabieler vasthouden. De houding is eerst wat onwennig en vermoeiend. Maar uiteindelijk werkt het prettiger.

Dit is hoe ik het geleerd heb. Je ondersteunt de lens met je linker hand (palm omhoog en vingers naar rechts) terwijl de rechter hand de greep van de camera vast houdt. Je houd je ellebogen bij elkaar en tegen je borst geklemd. (tenzij je naar boven kijkt) en drukt je gezicht tegen het scherm om door de zoeker te kijken. Als je het goed doet krijg je een vieze vlek op het scherm.

Zo blijft je camera het meest stabiel. En je hebt ook altijd foto's op ooghoogte.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-24 21:26

Nou ik heb weer even kunnen oefenen in het tuintje :) Meteen met de tips aan de slag gegaan :j
Wat foto's gemaakt op de automatische stand, maar het was erg zonnig en dat werd allemaal heel erg overbelicht, dus toch weer op de M stand gaan proberen. Daarin afgewisseld met automatische focus en handmatig scherpstellen. Nu ook door het zoekertje gekeken ipv op het schermpje. Ik vind het allemaal erg klein dan om goed te zien of het scherp is :') Maar idd ook wat geprobeerd met hoe ik het vasthou. Een heleboel compleet mislukte foto's omdat ik vanalles aan het uitproberen was, maar ook een paar waarvan ik denk, wellicht wordt het toch wat :)) De cookies op de telefoon doen ook hun werk, want nu ik wat fototermen heb gebruikt krijg ik allerlei reclames en berichten voor fb groepen en e-books ed. Ik heb me inmiddels bij wat dingen aangemeld en wat e-books gedownload, ben benieuwd.

Op de automatische stand werd het erg licht, ik had het tulpje gebruikt want die zou voor fotografie dichtbij zjin.

Afbeelding

Toen toch maar weer op de M stand en met het licht gaan klooien. Ik vind het erg leuk als de achtergrond donker is of een beetje wazig. Het is nog een beetje zoeken dat het dan niet te donker wordt, op het schermpje van de camera, de laptop en mn telefoon ziet het er ook weer allemaal net even anders uit.

Afbeelding

Op de laptop heb ik Gimp en Inkscape, ook daar snap ik nog niks van :D Maar het bijsnijden lukt al, en ik ga eens proberen of ik bijvoorbeeld de laatste vlekjes uit de achtergrond ook donker kan krijgen. (ik heb nu nog niks bewerkt of bijgesneden)

Bovenstaande bloemen stonden op een zonnig plekje, dus ook nog even iets in de schaduw opgezocht. Met dezelfde instellingen was dat een groot zwart vlak, dus overal weer mee gaan schuiven.
Eerst op automatische scherpstelling (wel M stand) een foto gemaakt.

Afbeelding

En daarna door het zoekertje handmatig scherpgesteld.

Afbeelding

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:40

Leuk!!

photophoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 13:30

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 14:46

Oh wat een super fijne en duidelijke uitleg zo met die voorbeelden erbij, dankjewel! Ik heb dit filmpje gekeken en zijn kanaal opgeslagen zodat ik de andere filmpjes ook kan gaan bekijken :j Heel leerzaam.