… een woord en daar moet je dan een kunstwerkje van maken binnen 2 weken. Het collectief van Paard Verzameld krijgt elke maand een challenge om aan mee te doen. Dit is mijn proces en eindwerk.

Eerst maar de cliché associaties eruit, berken, levend paard, dood paard. Alles draait om herboren worden, wedergeboorte en voor mij vooral ook om reïncarnatie.

En dat bracht me bij de gedachte dat ik best als paard zou willen reïncarneren. Ik zou graag eens willen beleven hoe het is om vier benen te hebben en te zien en ruiken en voelen als een paard.

Het bracht me ook bij de kunst van oude Egyptenaren. Met name hun antroposofische goden, of begeleiders.

En deze gouden oude die ik al in 2019 maakte voor inktober toen ik alle 24 runen tekende. Dit is mannaz. Die staat voor mensheid, de mens. Ik verbeeld mezelf hier als één van de kudde. Ik voel me vaker meer verbonden met paarden dan met mensen.

Deze schets werd het, beperkt tot vierkant formaat. Dat maakte het echt tot een uitdaging, maar ik was mega geïnspireerd en ging op in het werk.

De schets overgenomen op het papier en het zorn palet nog even op het rest stuk uitgezet. Blijkt dat ik sommige kleuren ook rechtstreeks op mijn waterverf palet heb. Ik maakte kennis met Anders Zorn en zijn vier kleuren tijdens een andere paardverzameld challenge en raak er steeds meer verliefd op. Voor dit werk kwam er wel een extra kleurtje bij.. turkoois.

Qua technique paste ik ‘ glazing ‘ toe. Opbouwen met dunne laagjes waterverf. Om te beginnen al een ondergrond in okergeel met een vleugje rood erdoor. Ik zette de achtergrond erin en weer een laagje erover. Het werd een mooie warme achtergrond met koele tinten eronder.
Het was goed nadenken en vertrouwen hebben want ik ging nog wit aanbrengen met acrylic gouache. Dat zou het weer wat in verhouding brengen en mijn geliefde berkenbomen tot leven wekken. Hoezo van licht naar donker werken met aquarel? Ik lap regels soms aan mijn laars. Maar het blijft goed om in je achterhoofd te houden om de mooie transparantie en het licht erin te houden.
En dit is het resultaat

Natuurlijk niet precies zoals ik het in gedachten had, maar ik ben er heel blij mee.
Nieuwsgierig naar wat het met jou doet en of het je aanspreekt. Er zit toch nog flink wat symboliek in verwerkt… wat zie jij?