[ART] Een paard uit speksteen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

[ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 15:43

Een aantal jaar geleden heb ik met een vrijgezellenfeestje een workshop beeldhouwen gevolgd, waarbij we iets hebben gemaakt uit speksteen. Dat beviel goed, ik bleek dat best goed te kunnen :)
Vorig jaar ben ik samen met mijn schoonmoeder een cursus beeldhouwen gaan volgen. "Cursus" hierbij in de zin dat we in het atelier van de juf zijn, haar spullen gebruiken, en haar om advies kunnen vragen.

Dit zijn wat dingen die ik heb gemaakt afgelopen jaar:

Afbeelding
"De familieknuffel"
Dit is mijn gezin :) de kat is er ook maar niet zichtbaar uit deze hoek, haha


Afbeelding
Een rog. Dit was een hele zachte steen, de vorm was klaar in 1 avond! Een van de mooiste tot nu toe <3


Afbeelding
Slapende leeuw. Een hele gelaagde steen waar me meerdere malen een stuk afgesprongen is. Ik heb heel wat gevloekt op dit werk :x


Afbeelding
"The Crone", het begon als een rogeu met een soort Assassins Creed cape, maar werd uiteindelijk de oude vrouw die zielen begeleid. In mijn beleving tenminste :D


En heb nu een steen die een paard wilde worden :+ dus het leek me leuk die hier te delen.

Afbeelding
+/- de eerste foto van de steen.


Afbeelding
Dit was na 1 avond werk


Afbeelding

Afbeelding
Na nog een avond zat er al wat vorm in het hoofd en de hals



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En de huidige staat.

Wat nu nog ruige / onbewerkte stukken zijn, bljiven zo. Het hoofd heeft nog wat meer werk nodig, maar ik twijfel een beetje wat precies.
Ik ben er best tevreden mee, maar ook een beetje bang m nu te verpesten :') Het begint te neigen naar hoe ik paarden teken, en dat is van matige kwaliteit, haha.

Tips, op- en aanmerkingen zijn welkom!

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:13

Ik vind dit zo gaaf! Echt zo knap dat je uit een steen zoiets kan krijgen. Iedere keer kijk ik weer met verbazing ernaar, want ik zie er echt niks in en dan komt er zoiets moois uit! <3

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:31

Oh wat geweldig zeg! <3 heel erg mooi!

Ik heb vroegah op de middelbare school ook weleens zoiets gedaan :j Vond ik toen heel erg leuk

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:49

Wauw die crone vind ik echt heel gaaf. Ben benieuwd hoe je paard uiteindelijk gaat worden :j

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: [ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:38

Ik begrijp echt niet hoe je zoiets uit steen (of hout) krijgt. Echt knap!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 12:43

Lukasje schreef:
Ik begrijp echt niet hoe je zoiets uit steen (of hout) krijgt. Echt knap!


Een begenadigd kunstenaar heeft ooit gezegd:
"Zo moeilijk is het niet, je pakt een steen en haalt gewoon alles weg wat niet met het paard te maken heeft." :Y)

Maar ik vind het knap en heel mooi van vorm ook, heel puur en robuust!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 23:18

Dank jullie wel! En ik zag m'n paardje in Uitgelicht, cool <3

Kimmie25501 schreef:
Ik vind dit zo gaaf! Echt zo knap dat je uit een steen zoiets kan krijgen. Iedere keer kijk ik weer met verbazing ernaar, want ik zie er echt niks in en dan komt er zoiets moois uit! <3


Dank je! Soms zie ik ook niet zo veel, en dan probeer ik een afbeelding na te maken. En soms wordt het dan vanzelf toch iets :) En soms is het snel duidelijk, zoals de rog of dit paard.

lideli schreef:
Oh wat geweldig zeg! <3 heel erg mooi!
Ik heb vroegah op de middelbare school ook weleens zoiets gedaan :j Vond ik toen heel erg leuk


Dank je! Het is fijn dat het relatief makkelijk te bewerken is, dat maakt toch dat je redelijk snel resultaat ziet. Dat maakt het leuk / bevredigend :)

Azmay schreef:
Wauw die crone vind ik echt heel gaaf. Ben benieuwd hoe je paard uiteindelijk gaat worden :j


Dank je! Eigenlijk wilde ik meer een vechter (boog, zwaard, wat dan ook), maar daar bleek te weinig plek voor te zijn op de steen. Maar hier ook tevreden mee, haha.

Lukasje schreef:
Ik begrijp echt niet hoe je zoiets uit steen (of hout) krijgt. Echt knap!

Dank je wel :o Hout lijkt me ook heel moeilijk, weerbarstiger ofzo?

Shirley schreef:
Een begenadigd kunstenaar heeft ooit gezegd:
"Zo moeilijk is het niet, je pakt een steen en haalt gewoon alles weg wat niet met het paard te maken heeft." :Y)
Maar ik vind het knap en heel mooi van vorm ook, heel puur en robuust!


Dank je Shirley! Ik ben ook erg tevreden over de vorm tot nu toe. Nu nog even zien wat ik dus nog weg moet halen wat niet met het paard te maken heeft :+ Ik heb dat met tekenen, mensen maken hier van die prachtige dingen en voor mij is het altijd 'now draw the rest of the owl'

Woensdagavond ga ik weer naar cursus. Ik ben ook benieuwd hoe m'n paard er daarna weer uitziet. Ik zal updates plaatsen :)

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:53

Shirley schreef:
Een begenadigd kunstenaar heeft ooit gezegd:
"Zo moeilijk is het niet, je pakt een steen en haalt gewoon alles weg wat niet met het paard te maken heeft." :Y)


Zo lijkt het erg simpel ja _O-

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:23

Wat leuk! Ik vind ''The Crone'' heel gaaf! De kleur ook <3 Harde steen?

Ik had een jaar terug ook wat aangeschaft (middelhard was die steen zeiden ze) om te proberen maar niet ver mee gekomen :') Ik kreeg het idee dat je hier veel geduld voor moet hebben :D

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 13:17

Dank je Jis! Ik viel ook voor dat groene van de Crone. Eigenlijk had mijn schoonmoeder die steen al, ik was nog niet klaar met mijn voorgaande project. Zij vond hem uiteindelijk toch te zacht (ze houd meer van hardere stenen), dus toen kon ik m inpikken :D

Geen van mijn stenen waren echt hard. Het zijn allemaal spekstenen en die staan volgens mij onderaan qua hardheid, hoewel er nog wel verschillende soorten en hardheden zijn. Had je een middelharde speksteen gekocht of een middelharde steen op het gehele spectrum? Indien dat laatste heb je een nog veel hardere :)

Er is dus wel verschil in hardheid tussen de stenen. De rog was echt heel zacht, sommige stukken verdwenen al bijna als ik ze aanraakte met de rasp :) Het paardje en de familieknuffel de hardste, waarbij het paardje nog weer korreliger is. En die bles is dus ook veel meer kristal (ofzo), dat is veel harder dan de omliggende steen.

En geduld, tja. Het kan inderdaad langer duren voordat het beeld uit de steen is gekomen, zeg maar, dat klopt zeker. Bij het schilderen heb je in verhouding sneller iets beeldends. Maar met die prachtige dingen die jij maakt heb je neem ik aan ook het nodige geduld nodig :)

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:36

Haha! Kwam dat even goed uit :D super mooie kleur! <3

Is sowieso een zachte steensoort begreep ik ja. Was middel hard van de spekstenen die ze verkochten :j De Hazelaar in Soest, mooie winkel.
Ik ga er vast nog eens aan beginnen, ooit :D moet een Uiltje worden.

Zacht lijkt me fijn werken maar is vast ook kwetsbaarder

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:41

Wauw, wat mooi en je hebt inderdaad duidelijk talent!
Ik vind het ook echt heel knap hoe je van zo'n steen een prachtig kunstwerk kunt maken!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:23

Wat leuk om te zien!
Ik heb het ook weleens geprobeerd.
Maar ik heb er het gereedschap niet voor.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: [ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 16:04

Jis, het is inderdaad wel kwetsbaar, dat is een groot nadeel. Met je nagels maak je zo krassen in de steen.
De winkel in Soest ken ik niet. Ik woon in Enschede dus kom daar niet in de buurt :)

Cayenne, dank je wel! <3
Ik ben heel goed in de dingen die ik af te doen als 'Och, dat is toch niet zoveel bijzonders'. Daarom extra lief en fijn dat jullie de tijd nemen om te zeggen dat het toch wel zo is <3

Axel, heb je het thuis geprobeerd of Elders? Het gereedschap maakt inderdaad alles uit, ook verschillende stenen die toch beter bewerkt worden met verschillende gereedschappen. Voor mij dus ook handig om bij de juf in het atelier te werken, zij heeft gewoon vanalles en zo hoef ik het zelf niet te hebben :)

Gisteren verder gewerkt, ik heb het koppie wat fijner gemaakt. Ook de oortjes wat meer er uit gehaald. En begonnen met een eerste keer schuren met heel ruw schuurpapier. Dit voornamelijk om te zien of het al klaar genoeg is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze zie je het beste dat er meer vorm aan het hoofd zit, ipv dat het een recht stuk is.
Afbeelding

Ik ben niet helemaal tevreden over de linkerkaak, daar zit volgens mij een bult. En ik denk dat ik een stukje van het ruwe aan de rechterschouder ga weghalen. Het lijkt nu een erg donker gat waar je in kijkt... Maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:12

Indy_Mouse_9 schreef:
J
Axel, heb je het thuis geprobeerd of Elders? Het gereedschap maakt inderdaad alles uit, ook verschillende stenen die toch beter bewerkt worden met verschillende gereedschappen. Voor mij dus ook handig om bij de juf in het atelier te werken, zij heeft gewoon vanalles en zo hoef ik het zelf niet te hebben :)


Thuis inderdaad.
Ik was een jaar of 12. En ik werkte met een paar gutsen die waarschijnlijk voor weinig meer dan linoleum geschikt waren. :') Ik heb recent nog eens geprobeerd om zo'n Japans stempel (inkan) te maken voor de inkt/waterverf schilderijen die ik bij m'n bonsaibomen hang. Maar het is zo'n gepriegel en zonder gereedschap wordt het niets.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: [ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:00

Wat gaaf zeg! De Crone is geweldig, ik zie het helemaal.

En je paardje wordt prachtig. Heel spannend denk ik die laatste puntjes eraf halen...
Ik denk dat ik de neus wat smaller zou maken, die is nu bijna even breed als de rest van het hoofd. Maar zeker niet te veel. Ik vind het vereenvoudigde erg mooi en de vormen zijn "spannend"dat wil je niet kwijtraken.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: [ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 17:50

Axel, oh cool van die stempels! Maar dat is helemaal prutswerk inderdaad. Beste wat ik kan bedenken aan gereedschap is een setje hele kleine beiteltjes, zodat je kan 'steken'. Dat heb ik bij een aantal beeldjes ook gedaan als het erg klein werd.

Signe, dank je wel! Het detail is inderdaad lastig op dit formaat, zeker als je daarna wilt opschuren. Allerlei detail verdwijnt dan gewoon weer.
Met de breedte van de neus bedoel je denk ik van neusgat naar neusgat (links-rechts)? Of van neusgat naar kin (boven-beneden)? Dat is inderdaad een verhouding waar ik moeite mee heb :) Op het moment voelt het als een oer-paardje met een groot hoofd, maar natuurlijk hebben die ook wel wat meer vorm...

Volgende week ga ik weer verder. Tweewekelijks leek een goed idee, maar is wel wat frustrerend nu ik graag verder wil, haha.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 15:37

Ondertussen stiekem al twee sessies en een vakantie verder, en het paardje is in principe afgerond!

6 februari:
Ik dacht, ik zet dat oortje net iets meer aan... Gelukkig kon de juf het oor er weer aan lijmen!
Afbeelding

Resultaat van die sessie. De aanzet van de hals rechts heb ik er toch nog iets meer uit gehaald, de kromming van de nek werd een te duister gat. Ook zat er op zijn linkerkaak een soort abces :') dat heb ik ook weggewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

13 februari, ik had besloten dat het zo wel klaar was, dus schuren schuren schuren en insmeren met ...spul!

Verhitten, zodat de steen warm wordt en het spul opneemt.
Afbeelding

En klaar :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De fotos doen m geen recht eigenlijk, zo lastig te fotograveren. In het echt issie mooier dan op de fotos.

Ik twijfel of ik aan de rechterkant vd hals ook de ruwe steen nog moet insmeren met spul (sorry, ik weet echt zo de naam niet. Was, maar het is niet echt was...) zodat alleen de manen licht en onbehandeld blijven. Linkerkant vd hals bevalt me goed zo, maar daar is ook een groter vlak bewerkt en behandeld. Het ruwe is daar minder ruw en het wat vervagende spul is daar goed. Maar rechts %) Ik ben er nog niet uit. Gelukkig kan dat op elk moment nog, voor nu staat ie mooi te wezen op de kast!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 10:42


Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:43

Mijn stem heb je, De kunst van het weglaten, heel goed gelukt!

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: [ART] Een paard uit speksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:23

De mijne ook!