Dit is mijn eerste topic op Uit De Kunst, en ik wil jullie graag meenemen in alle kunstzinnige hoogtepunten van dit jaar

Ik vind het heerlijk om creatief bezig te zijn, de ene keer met fineliners, de andere keer digitaal. Ook vind ik pastel een erg leuke manier om tekeningen mee te maken. Kortom, vind het erg leuk om met van alles te experimenteren

We beginnen het jaar goed met het voornemen om vaker mensen te tekenen. Dit deed ik d.m.v. een site die gedurende 30-60 seconden een foto liet zien die je dan schetst. Dit vond ik een fijne manier om de basis op papier te zetten en niet te veel over details na te denken. Gemaakt met fineliners.

Pastel geeft best wel een rommeltje, maar wat is het toch heerlijk om daarmee te experimenteren!
Vosje getekend, met verschillende pastelkrijtjes en pastelpotloden op pastelmat.

Digitaal tekenen is toch wel favoriet bij mij, en dan daag ik mijzelf ook graag uit. Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Een paardje getekend met de oude versie van MS Paint:

Ook had ik dit jaar speciaal een schetsboek gekocht waarin ik alle dieren mocht tekenen, behalve paarden. Want paarden tekenen, dat kon ik ondertussen wel.
Ik wou graag mijn horizon verbreden!
Gemaakt met fineliners, geen schets met potlood, gewoon huppakee gelijk met fineliners. Werkt perfect tegen perfectionisme

Na het kijken van de serie Arcane was ik gelijk geïnspireerd en besloot ik een digitale tekening van een van de personages te maken, en gelijk ook weer iets meer ervaring opdoen met het tekenen van mensen.

Ook deelde een van mijn vrienden een prachtige foto van haar hond, en kon het niet laten dus had als verrassing haar hond getekend. Hier viel voor mij echt het kwartje hoe ik witte vachten moest tekenen. Ik kon het haast niet geloven dat ik dit had getekend, ik raakte er echt even flink van onder de indruk.
Dit is ook een digitale tekening.

Vervolgens moest ik uiteraard ook weer eens mijn eigen pony tekenen, Nicky!
Ik had een schattige foto van haar gemaakt, en kreeg gelijk zin om haar te tekenen! Maar zo’n gestippelde pony is nog best lastig.
Maar het is een prachtige digitale tekening geworden, waarin heel duidelijk Nicky’s karakter te zien is. Zelfs complimenten gekregen van niet-paardenmensen die duidelijk het karakter van Nicky in deze tekening zien. Erg geslaagde tekening dus

Deze digitale tekening is een wat meer experimenteel werkje, ik wou wat oefenen met kleurgebruik. Er zitten zo verbazingwekkend veel kleurtjes in een schimmel paard

En wat ik ook graag doe is graven in mijn berg oude tekeningen en sommigen ervan opnieuw tekenen!
Ongeveer 6 jaar geleden maakte ik deze digitale tekening, naar aanleiding van een Engels liedje gebaseerd op Psalm 121.

En dit jaar heb ik ‘m opnieuw getekend! De tekst is een Spaans liedje gebaseerd op Psalm 121. Dus in een iets ander jasje gestoken dan de eerste tekening.
Ik hoop ook in 2024 meer tekeningen te maken met een diepere betekenis!

En als afsluiter, een digitale tekening van een tijger!
Weer een hele uitdaging maar ik ben erg blij met het resultaat!

Op naar nog een hele hoop toffe tekeningen in 2024!