[ART] Creatief met paracord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

[ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 16:33

Ik heb sinds kort een nieuwe hobby gevonden: paracord! De mogelijkheden zijn eindeloos, sleutelhangers, armbanden, halsbanden en halsters. Je kunt er zoveel kanten mee uit, niet alleen met variaties in knopen, maar ook door gebruik van kleuren, dunner touw, of het toevoegen van bedels.

Armbanden
Afbeelding

Sleutelhanger
Afbeelding

Konijntjes sleutelhanger
Afbeelding

En van de week mijn eerste halster
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort ga ik een tweede halster maken, die gaat met bloemetjes worden. Eerst maar eens daar een sleutelhanger mee maken om te zien hoe het precies werkt.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 16:41

Super tof! Wij hebben elk jaar op ponykamp ook een paracord workshop. Dat halster en dat konijn zijn gewoon echt <3

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 17:54

Oh wat leuk! Het is echt zo veelzijdig! Maken jullie dan halsters?

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:42

Nee armbanden, heb er inmiddels drie ofzo haha

Yavanna

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:29

Leuk he, ben ook al jaren bezig met paracord, macrame..
Zo ontspannend, ben nu een ipad cover aan het knopen
Heb hier ook nog ergens een topic over gemaakt :)
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 12:24

Ik kwam jouw topic inderdaad tegen in de zoekfunctie! Heel leuk!

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 13:20

Leuk! Een halster staat hier ook op de planning om eens uit te testen. De techniek herken ik terug in het Macramé maar voor een halster lijkt mij paracord inderdaad fijner dan katoen.

Maar leuke ontwerpen hier.^^

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:22

Dat halster is echt supermooi!

Waar ik wel benieuwd naar ben, de normale manier van paracord knopen haalt vaak de sterkte vooral uit het samensmelten van de einden, toch? Dus de knopen eromheen geven wel iets stabiliteit, maar niet zo heel veel. Hoe sterk zou zo'n halster zijn (of is het juist een voordeel dat het uiteindelijk niet zo sterk is en zou breken?)

Yavanna

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:07

Shadow0 schreef:
Dat halster is echt supermooi!

Waar ik wel benieuwd naar ben, de normale manier van paracord knopen haalt vaak de sterkte vooral uit het samensmelten van de einden, toch? Dus de knopen eromheen geven wel iets stabiliteit, maar niet zo heel veel. Hoe sterk zou zo'n halster zijn (of is het juist een voordeel dat het uiteindelijk niet zo sterk is en zou breken?)



De touwen worden terug geknoopt aan het eind en daarna vast gesmolten.
Het spul is echt sterk, wordt zelfs voor hele sterke honden zonder probleem gebruikt. Trekkracht is 550 kg per koord, er zitten 7 kerndraden in, dus echt heeeel sterk
Dus geen zorgen daarover :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:29

Ik ben toch nog een beetje aan het puzzelen hoor. Over het cord maak ik me geen zorgen, maar als ik deze tutorial neem voor 2 kleuren: https://www.youtube.com/watch?v=Aq8GLGzn_tI en je zou het weer doorknippen op de plek waar wit en blauw aan elkaar vast zitten, dan breekt het toch los van de sluiting / ring? Dan hangt het volgens mij dus vooral af van de sterkte van die verbinding, als het daar breekt is je halster kapot. En dat is denk ik aanzienlijk minder sterk dan het cord zelf. Of is er een andere methode die beter is?

Maar ik heb alvast wat cord gehaald, dus ik kan wat proberen. (Heb alleen nog geen halsterringen.)

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 19:51

Ik haal hem terug zodat de uiteinden bij elkaar komen en smelt ze daar vast. Als je de twee uiteinden aan elkaar smelt krijg je ze ook niet meer los van elkaar getrokken.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 16:59

Ik ben hartstikke ziek geweest, dus het paracord knutselen lag even stil, maar vandaag even een sleutelhanger geprutst met bloemetjes. Een vriendin wil graag bloemetjes op het halster voor haar paard, dus even kijken of het geschikt is voor het neusstuk of niet.


Afbeelding

Yavanna

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:08

Druif_01 schreef:
Ik ben hartstikke ziek geweest, dus het paracord knutselen lag even stil, maar vandaag even een sleutelhanger geprutst met bloemetjes. Een vriendin wil graag bloemetjes op het halster voor haar paard, dus even kijken of het geschikt is voor het neusstuk of niet.


[ [url=m/mKP8GK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat gaat heel goed, dat heb ik ook al een keer gedaan..Geen foto van. En ik ga vandaag een halsband voor een Sharpei knopen met de bloemen, lekker in het zonnetje.
Maar ze zijn heel gaaf he, zou alleen de onderste bloemblaadjes minder strak knopen, die vallen een beetje weg.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 11:18

Ja ik zag het ook inderdaad en die bloemetjes ertussen proppen is best een uitdaging als je nogal straks knoopt :D maar voor een eerste keer best prima! Maar bedankt voor de tip!

Yavanna

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 13:49

Druif_01 schreef:
Ja ik zag het ook inderdaad en die bloemetjes ertussen proppen is best een uitdaging als je nogal straks knoopt :D maar voor een eerste keer best prima! Maar bedankt voor de tip!



Als je de bloemen eerst op de loopdraad rijgt, kun je ze er makkelijk tussen knopen.. ik ben nu met de Aztec snake bezig.. pittig

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 16:41

Yavanna schreef:
Druif_01 schreef:
Ja ik zag het ook inderdaad en die bloemetjes ertussen proppen is best een uitdaging als je nogal straks knoopt :D maar voor een eerste keer best prima! Maar bedankt voor de tip!



Als je de bloemen eerst op de loopdraad rijgt, kun je ze er makkelijk tussen knopen.. ik ben nu met de Aztec snake bezig.. pittig


Klopt en ze zitten voor mijn gevoel ook steviger vast. Ben ook enthousiast aan het knopen met paracord. Erg leuk om te doen. De biothane adapters maak ik ook graag zelf. Voorlopig wat halsbanden voor degene van wie ik haar voorraad paracord en fournituren kreeg.

Halfcheck met kralen in de vorm van hondenpootjes erop.

Afbeelding


Afbeelding

Gewone halsband


Afbeelding


En twee halsbanden met bloemen.

Afbeelding


Afbeelding

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 19:18

Oh heel leuk! Ik heb nog wat issues met het netjes wegwerken van de draden bij een brede creatie. Hoe doen jullie dat? Hoe werken jullie ze allemaal netjes naar achter?

Yavanna

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 08:36

Heb je speciale paracord naalden? En steek je terug door de opzetlussen bij je sluitingen? En dan terugsteken onder het koord aan de achterkant door, zodat je het aan de voorkant niet ziet en dan smelten..
Met welk koord werk je, van Ali of van een andere leverancier?

Hier is het nu heerlijk knopen in de zon, dus echt alles wat ik heb en dat is wat, meegenomen naar ons winterverblijf en ga hier binnenkort op een markt staan, dus lekker bezig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En dan is dit alleen nog maar het koord.. Wil je de kralen en kraaltjes niet zien, dat zijn ook nog 2 koffertjes :')

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:54

Yavanna schreef:
Heb je speciale paracord naalden? En steek je terug door de opzetlussen bij je sluitingen? En dan terugsteken onder het koord aan de achterkant door, zodat je het aan de voorkant niet ziet en dan smelten..
Met welk koord werk je, van Ali of van een andere leverancier?

Hier is het nu heerlijk knopen in de zon, dus echt alles wat ik heb en dat is wat, meegenomen naar ons winterverblijf en ga hier binnenkort op een markt staan, dus lekker bezig
[ [url=m/PFOBNu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xJCmp3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vJuBXO.jpg]Afbeelding[/url] ]


En dan is dit alleen nog maar het koord.. Wil je de kralen en kraaltjes niet zien, dat zijn ook nog 2 koffertjes :')


Die naalden gebruik ik inderdaad ook. Die in een setje met platdruk tool (kan je ook een simpel theelepeltje voor gebruiken) wel via Ali gekocht. Paracord alleen bij de officiële verkopers. Tijdens black friday ingeslagen, bij Paracord EU was dat toen 5 voor de prijs van 4.
Ook een goede aansteker en lekker grote knoopplank gekocht bij 123 Paracord. Vind zeker met halsbanden een knoopplank wel fijn werken.

Yavanna

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:31

Ik gebruik een creme brulee brander van de action om af te branden en daarmee plat ik ook alles af.. Dat setje van Ali heb ik ook, nooit gebruikt.
Marlpriemen zijn ook wel heel handig, die heb ik allemaal van mijn vader gekregen. Ook heb ik een thermisch mes speciaal voor touw.
En een knoopplank, ik heb een zelfgemaakte, ideaal idd

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:34

Dikke haaknaald is ook handig om erbij te hebben.
Van het setje van Ali gebruik ik eigenlijk vooral de naalden om e.e.a. af te hechten. Platdruktooltje vind ik niet superhandig, theelepeltje of inderdaad voorkant van de brander gaan makkelijker.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 18:12

Ik heb mijn koord van paracord.eu absoluut niet van Ali dus. De naalden heb ik ook, die heb ik via Amazon. Een knoopplank heb ik ook, heel fijn! Heb alleen nog een kleine, maar als ik wat ga uitbreiden wil ik misschien een grote erbij, maar momenteel vind ik het moeilijk om ze aan de man te brengen :)

Yavanna

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:54

Druif_01 schreef:
Ik heb mijn koord van paracord.eu absoluut niet van Ali dus. De naalden heb ik ook, die heb ik via Amazon. Een knoopplank heb ik ook, heel fijn! Heb alleen nog een kleine, maar als ik wat ga uitbreiden wil ik misschien een grote erbij, maar momenteel vind ik het moeilijk om ze aan de man te brengen :)



Dat komt omdat je je echt moet onderscheiden en ook echt kwalitatief hoog werk moet leveren, zeker moet zijn dat ze veilig zijn etc.. Er zijn er zoveel die knopen en net bezig zijn en dan verwachten dat ze in de rij staan voor hun banden en riemen…
Enne onder ons gezegd en gezwegen, ik weet dat sowieso het regenboogkoord van paracord.eu ook uit China komt… Dit heb ik van hunzelf gehoord :D

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:26

China is niet meteen synoniem voor slecht natuurlijk. Er komt waanzinnig veel uit China, maar als zij met kwalitatief goed materiaal werken en hun werknemers fatsoenlijk behandelen is er niks mis mee.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [ART] Creatief met paracord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:00

Wat een leuke creaties hier! Heb ook een hele verzameling aan paracord liggen en heb de halsbanden van onze honden zelf gemaakt omdat ik een halsband voor een vlooienband wilde hebben. Echt onwijs handig omdat het dan snel af kan voor het wassen van de hond bijvoorbeeld. Heb er ook een paar verkocht omdat mensen er zo super enthousiast over waren. Heb alleen geen tijd meer gehad om er echt mee bezig te gaan helaas. Dus nu ligt al het paracord net als de 100 andere hobby's ergens in een doos. :=