[VRAAG] Compactcamera's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

[VRAAG] Compactcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 14:04

Ter ondersteuning van mijn spiegelreflex camera ben ik aan het kijken naar een compactcamera. Nou zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb de ontwikkelingen al lang niet bijgehouden en heb geen idee meer waar ik op moet letten, dus ik dacht; misschien weet Bokt raad.

Ik heb een Nikon D7500. Geweldig voor foto's, maar het scherpstellen bij filmen gaat voor mij niet snel genoeg en zo'n grote camera neem je niet altijd overal mee naar toe.

In eerste instantie moet de compactcamera dus goed kunnen filmen. 4k, snel scherpstellen, ook wanneer een dier op je afkomt of juist verder van je af loopt. Ik film en fotografeer voor social media mijn cavia's :+ Het gaat dus om kleine en snelle onderwerpen die vlug dichterbij komen. Het scherpstellen moet zo automatisch mogelijk gaan, eigenlijk zou je in beeld niet moeten zien dat je tussendoor scherp stelt.

Op de tweede plaats moet de camera onderweg goede foto's kunnen maken op vakantie en bijvoorbeeld in de bossen van de hond. Actiefoto's zijn geen must.

Tot slot zou het leuk zijn als de camera het redelijk doet bij concerten. De lens mag niet verwisselbaar zijn, want dan mag de camera niet mee naar binnen.

Ik zoek in de prijscategorie tot +/- €600. Ik kies bewust voor een extra camera in plaats van een betere telefoon, want die sneuvelen bij mij veel te snel. Ik heb gewoon een goedkope Samsung en de camera-kwaliteit daarvan is niet zo best.

Ik heb wel een paar camera's gezien die mij geschikt lijken, maar ik ben eerst benieuwd naar jullie reacties. Hopelijk wordt ik zo wat zekerder over de juiste keuze :)
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 09-07-23 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet.

xxxmh

Re: Compactcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:29

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe compact camera. Heb nu de panasonic lumix dmc-tz90 maar niet tevreden ermee.
Ik ga morgen kijken naar de panasonic lumix dmc-lx15 of de Panasonic Lumix DC-TZ202D.

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Compactcamera's

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:32

omdat dit topic beter past op FotoKunst verplaats ik het topic daar heen

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 18:04

Dankjewel Ladybird!

xxxmh schreef:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe compact camera. Heb nu de panasonic lumix dmc-tz90 maar niet tevreden ermee.
Ik ga morgen kijken naar de panasonic lumix dmc-lx15 of de Panasonic Lumix DC-TZ202D.

Bedankt voor je reactie. Wat valt je tegen bij de dmc-tz90? Toevallig leek de dmc-tz95 mij een van de beste twee opties, maar ik las dat deze niet veel anders is dan de tz90. De andere optie die ik voorbij zag komen is de dc-fz82, maar wat nou precies het verschil is buiten het gewicht van de camera en het zoomvermogen ben ik nog niet helemaal uit.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:06

melody7 schreef:
Dankjewel Ladybird!

xxxmh schreef:

Bedankt voor je reactie. Wat valt je tegen bij de dmc-tz90? Toevallig leek de dmc-tz95 mij een van de beste twee opties, maar ik las dat deze niet veel anders is dan de tz90. De andere optie die ik voorbij zag komen is de dc-fz82, maar wat nou precies het verschil is buiten het gewicht van de camera en het zoomvermogen ben ik nog niet helemaal uit.

In het donker of donkere ruimtes heb je veel ruis en hij kan heel veel inzoomen maar de kwaliteit gaan dan echt heel erg achteruit. Ik heb na een bezoekje naar een fotozaak mijn zinnen nu gezet op de Sony DSC-RX100 VII , kan die daar hagelnieuw tweedehands kopen en mijn oude inleveren.