Ik heb een Nikon D7500. Geweldig voor foto's, maar het scherpstellen bij filmen gaat voor mij niet snel genoeg en zo'n grote camera neem je niet altijd overal mee naar toe.
In eerste instantie moet de compactcamera dus goed kunnen filmen. 4k, snel scherpstellen, ook wanneer een dier op je afkomt of juist verder van je af loopt. Ik film en fotografeer voor social media mijn cavia's

Op de tweede plaats moet de camera onderweg goede foto's kunnen maken op vakantie en bijvoorbeeld in de bossen van de hond. Actiefoto's zijn geen must.
Tot slot zou het leuk zijn als de camera het redelijk doet bij concerten. De lens mag niet verwisselbaar zijn, want dan mag de camera niet mee naar binnen.
Ik zoek in de prijscategorie tot +/- €600. Ik kies bewust voor een extra camera in plaats van een betere telefoon, want die sneuvelen bij mij veel te snel. Ik heb gewoon een goedkope Samsung en de camera-kwaliteit daarvan is niet zo best.
Ik heb wel een paar camera's gezien die mij geschikt lijken, maar ik ben eerst benieuwd naar jullie reacties. Hopelijk wordt ik zo wat zekerder over de juiste keuze