Het jaar is, naar mijn idee, echt voorbij gevlogen... Dit was een jaar vol paarden voor mij. Ik heb echt, op 1 werk na, alleen maar paarden getekend, haha. Gelukkig zijn paarden ook mijn favoriete object om te tekenen, dus een straf was het bepaald niet. Alle tekeningen zijn gemaakt met mijn Derwent coloursoft potloden op Hahnemuhle papier.
Ik neem jullie mee van de eerste tekening van dit jaar, naar de laatste die ik afgelopen weekend afgerond heb:
Chester

Gemaakt in januari, een portret met zwart kleurpotlood en bladgoud op Hahnemühle papier. Klooien met bladgoud en zwart potlood smaakte naar meer.
De dansers: Dançarino, Bailarín en Danzarín

Allemaal A4 formaat, zwart kleurpotlood en bladgoud.
Ook deed ik in februari weer een keer mee aan één van de maandelijkse challenges van Paard Verzameld, het collectief waar ik lid van ben.
Majestic (ja, ik heb de naam veranderd

Het woord waar we mee moesten werken was 'statuesque' en het kleurenpallet die van de beeldhouwwerken van Bernini en Michelangelo. 21 x 21 cm.
Dit jaar maakte ik ook één van mijn grootste potloodwerken ooit af. Deze was ik vorig jaar al begonnen en heb ik dit jaar in maart afgerond.
Bull's Eye

40 x 50 cm.
Tussen bovenstaande werken door was ik langzaamaan ook begonnen aan de grootste challenge van Paard Verzameld, namelijk werken maken voor de kunstexpositie die afgelopen augustus werd georganiseerd in samenwerken met De Paardenkamp te Soest, De Storytellers expo
Voor deze expositie, waarin de bewoners van de paardenkamp de hoofdrol speelden, maakte ik verdeeld over vijf maanden tijd, drie kleurpotlood werken die allemaal van hetzelfde formaat zijn, namelijk 31 x 49 cm. Twee liggende werken, en één staande. Het topic vind je hier, daar lees je ook mijn gedachtengang achter de werken en deel ik wat detailfoto's, en ik stel ze graag één voor één nog een keer voor:
That's the spot...

Model: Ranga, IJslandse merrie van 21 jaar oud
As the years go by

Model: Kyra, KWPN merrie van 30 jaar oud
Make it a memory

Modellen: Koos (links, 30) en LaBamba (rechts, 29) twee KWPN mannen
De expositie was echt geweldig leuk, de reacties waren overweldigend en ik ben nog steeds enorm blij met de werken die ik heb neergezet. Deze drie werken zijn, in tegenstelling tot mijn andere werk, te koop.
Met bovenstaande werken, die natuurlijk geheim moesten blijven, ben ik best een poos bezig geweest en ze hebben erg veel energie gekost. Naast het maken van de werken, moest ik ook nadenken over de presentatie (passe-partouts, lijsten, visitekaartjes, opzet van de expo, e.d.), waardoor de tekening die ik hierna maakte, pas in oktober gestart en afgerond werd. Inmiddels heeft het werk ook een naam.
Lúdico

A3 formaat, zwart kleurpotlood.
Na alle vooraf geschetste werken, had ik zin om weer een werk te free-handen. En dat moest een werk in kleur worden. Ik mocht de referentiefoto van een prachtige Andalusiër hengst gebruiken en zo maakte ik in oktober/november wederom een vrij groot werk.
Pacífico

65 x 40 cm.
Na alle grote projecten, is het zo fijn om gewoon eens wat makkelijks en kleins te maken. Gewoon omdat het kan. Dat werd Bounce:

7,5 x 20 cm.
En soms wil je gewoon wat grappigs doen... Curious George/Hungry Harry , of gewoon Snoet:

Liggend A4 formaat.
En last but not least, maar zeker weten anders dan anders... Het laatste werk dat ik maakt voor de December challenge van Paard Verzameld. In de stijl van Raymond Briggs' De Sneeuwman:
The Snowman

Ca. 20 x 25 cm.
Om dit topic een beetje kerstig af te sluiten

Al met al een jaar vol hoogtepunten wat de kleurplaten betreft. Voor volgend jaar staan er weer mooie dingen op de planning (o.a. een tweede editie van de Storytellers

Als laatste wil ik jullie allemaal bedanken voor het meekijken, de steun, de complimenten, eigenlijk voor al het enthousiasme dat jullie mij en mijn werk geven. Dat is echt onbetaalbaar

Ik wens jullie allemaal fijne en liefdevolle feestdagen