Lang, héél lang geleden (in internetjaren) plaatste ik dit topic [UK] [TEK] Linosnedes waarin gevraagd werd of ik van een volgend linowerk een overzicht kon maken van alle stappen. Dus bij dezen.
Deze schatjes zijn al een paar maanden oud, maar ik kwam toevallig net de foto's weer tegen die ik speciaal voor deze tutorial had gemaakt.
Het concept: drie antilopesoorten die allemaal een vrij opvallende aftekening op het gezicht hebben, te weten de blesbok, de bontebok en de sable antelope. Ik wilde een wat minimalistische, symmetrische look met Afrikaans geïnspireerde patronen langs de rand.
Allereerst maakte ik een drietal schetsen met wat ik ongeveer wilde om zowel een beeld te krijgen als een beetje gevoel voor de aftekeningen van deze dieren.

Stap 2 was het uitlijnen van de verhoudingen op het linoleum. Alledrie deze antilopen hebben namelijk net iets andere verhoudingen tussen hoorns en kop, waarbij de hoorns van de sable het langste zijn. In bovenstaande afbeelding zie je dat ik daar bij de schetsen ook notities van gemaakt heb.

Daarna was het tijd om de schetsen wat netter uit te werken op het linoleum zelf. Ik ben hierin nog een beetje zoekende naar wat werkt. Ooit dacht ik dat carbonpapier hét medium was om schetsen van papier over te kunnen zetten naar linoleum, maar eigenlijk werkt pen gewoon het beste. Het enige nadeel is dat je pen uiteraard niet kunt uitgummen en je ziet dus ook dat er hier en daar wat correcties in de schets zitten, maar imo is dat ook wel een beetje de charme van linoprints, dat niet alles zo gelikt is als het zou zijn in een echte tekening of schilderij.

Daarna begint het zware werk: het gutsen.

Sfeerplaatje.

Als dat klaar is, is het tijd voor de eerste testprints. Voor de inkt heb ik een glazen plaatje waarmee ik met een roller over de inkt heen ga tot de roller goed met inkt bedekt is en dat breng ik vervolgens aan op het linoleum. Het is de eerste paar keren altijd een beetje aftasten hoeveel inkt je nodig hebt: genoeg om de zwarte delen ook overwegend zwart te laten zijn (wat onregelmatigheid daarin hoort ook bij dit medium)...

... maar ook weer niet zoveel dat er delen dichtslibben die je wel 'uitgesneden' wilt hebben, zoals hier gebeurd is bij deze bontebok.

Het linoleum en de print naast elkaar.

Dit is dan vervolgens het beste resultaat van de bontebok.

De sable:

En de blesbok. Hierbij bleek dat de uitsnedes in de hoorns niet diep genoeg waren, maar omdat de rest van de print wel prima was, heb ik die stukjes een paar dagen later nog even een touch-up gegeven met een witte gelpen zodat dat er ook netjes uitziet.

Alledrie naast elkaar:

En dan is het eindresultaat deze drie schatjes in bijpassende Hemalijsten:


Het concept: drie antilopesoorten die allemaal een vrij opvallende aftekening op het gezicht hebben, te weten de blesbok, de bontebok en de sable antelope. Ik wilde een wat minimalistische, symmetrische look met Afrikaans geïnspireerde patronen langs de rand.
Allereerst maakte ik een drietal schetsen met wat ik ongeveer wilde om zowel een beeld te krijgen als een beetje gevoel voor de aftekeningen van deze dieren.

Stap 2 was het uitlijnen van de verhoudingen op het linoleum. Alledrie deze antilopen hebben namelijk net iets andere verhoudingen tussen hoorns en kop, waarbij de hoorns van de sable het langste zijn. In bovenstaande afbeelding zie je dat ik daar bij de schetsen ook notities van gemaakt heb.

Daarna was het tijd om de schetsen wat netter uit te werken op het linoleum zelf. Ik ben hierin nog een beetje zoekende naar wat werkt. Ooit dacht ik dat carbonpapier hét medium was om schetsen van papier over te kunnen zetten naar linoleum, maar eigenlijk werkt pen gewoon het beste. Het enige nadeel is dat je pen uiteraard niet kunt uitgummen en je ziet dus ook dat er hier en daar wat correcties in de schets zitten, maar imo is dat ook wel een beetje de charme van linoprints, dat niet alles zo gelikt is als het zou zijn in een echte tekening of schilderij.

Daarna begint het zware werk: het gutsen.

Sfeerplaatje.


Als dat klaar is, is het tijd voor de eerste testprints. Voor de inkt heb ik een glazen plaatje waarmee ik met een roller over de inkt heen ga tot de roller goed met inkt bedekt is en dat breng ik vervolgens aan op het linoleum. Het is de eerste paar keren altijd een beetje aftasten hoeveel inkt je nodig hebt: genoeg om de zwarte delen ook overwegend zwart te laten zijn (wat onregelmatigheid daarin hoort ook bij dit medium)...

... maar ook weer niet zoveel dat er delen dichtslibben die je wel 'uitgesneden' wilt hebben, zoals hier gebeurd is bij deze bontebok.

Het linoleum en de print naast elkaar.

Dit is dan vervolgens het beste resultaat van de bontebok.

De sable:

En de blesbok. Hierbij bleek dat de uitsnedes in de hoorns niet diep genoeg waren, maar omdat de rest van de print wel prima was, heb ik die stukjes een paar dagen later nog even een touch-up gegeven met een witte gelpen zodat dat er ook netjes uitziet.

Alledrie naast elkaar:

En dan is het eindresultaat deze drie schatjes in bijpassende Hemalijsten:
