[DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

[DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 15:50

Afgelopen zomer heb ik een project gedaan voor mijn studie (biologie) met kauwen. Mijn project ging over synchronisatie tussen en binnen de koloniën, en hier hoorde ook veldwerk bij! Heerlijk twee maanden elke dag buiten zijn. In het begin moesten we checken of de eitjes al uitgekomen waren, daarna gingen we de kuikens checken en wegen op vaste momenten om data te verzamelen. Op dag 30 deed ik voor mijn project een bewegingssensor in een dubbel plafond in de nestkast, hierdoor konden we zonder de dieren te storen zien wanneer ze waren uitgevlogen.

Ik vond kennelijk dat ik nog niet genoeg te doen had, en besloot tekeningen te maken van het opgroeien van de kuikens. Ik weet nog niet precies wat ik ermee ga doen, ik denk dat ik ze op een poster zet. Het handige van tekeningen is dat ik een 'gemiddelde' kan maken van verschillende kuikens, en hierdoor een aardig gemiddeld beeld van de leeftijden kan maken. Bij foto's is het altijd één individu, en weet je dus niet of de eigenschappen die je ziet normaal zijn of vooral bij dat individu horen. Ze hoeven ook helemaal niet lang te poseren voor de voorbeeldfoto's die ik heb gemaakt om na te tekenen, wat wel had gemoeten als ik goede kwaliteit foto's had willen maken.

Dag 0, eitje <3
Afbeelding


Dag 1, net uit het eitje. Op dag 1 meten we niks, we kijken alleen of er al een eitje uitgekomen is en sluiten de kast dan weer gelijk. Ze hebben vooral een grote snavel om veel voer binnen te krijgen, maar verder niet zoveel.
Afbeelding

Dag 5, we hadden dit jaar goede, stevige kuikens op dag 5!
Afbeelding

Dag 10, niet de mooiste fase. Ze hebben hun ogen bijna open en hun veertjes komen bíjna door. Ze hebben al vleugelpennen.
Afbeelding

Dag 20, de onhandige tiener-fase. Ze hebben hele mooie blauwe oogjes en hoppen wat rond. Hun veertjes zitten nog voor een deel in schachten, die laten ze op een gegeven moment los. Deze kuikens zitten hierdoor altijd onder de schilfers van de losse schaften. Schattig zijn ze wel.
Afbeelding

Dag 30, nu is het al een hele vogel geworden. Ze hebben hun typische zwarte koppie en contrasterende grijze wangetjes nog niet, maar lijken al heel kauw-achtig. Op dag 30 worden ze geringd, zo kunnen we in de gaten houden waar ze heen gaan.
Afbeelding

Een paar van mijn modellen zullen nog wel een update krijgen, en ik wil ook nog een volwassen vogel maken voor op de poster. Toch wilde ik het even laten zien :)

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:23

Mooi overzicht en helemaal door je tekeningen erbij.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 16:27

Leuk zo zeg +:)+

Ik moest wel grijnzen dat je dag 10 niet de mooiste fase noemde, ik vind juist die geplukte kip half doorzichtige embryos van het begin altijd niet moeders mooiste :=

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 19:09

Dank jullie! <3

Ja dat snap ik heeel goed pmarena :)) Ik vind die roze blobjes echt oprecht ongelofelijk schattig, dus dat haalt voor mij wat van de lelijkheid weg, hahah. Het is echt heel bijzonder als je na een paar weken eitjes tellen ineens zo’n roze bekkie ziet <3

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:24

Wat supermooi gedaan!

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:27

Wauw wat gaaf, zo goed getekend wow!
En wat een leuk project beide, het kauwtjes onderzoek en het maken van een poster van de ontwikkeling van een kauwtje. :j
Wat is de natuur toch mooi he..

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:35

Mooi Mariett
Heel leuk om de groei zo te zien ook

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:54

Mariett schreef:
Dank jullie! <3

Ja dat snap ik heeel goed pmarena :)) Ik vind die roze blobjes echt oprecht ongelofelijk schattig, dus dat haalt voor mij wat van de lelijkheid weg, hahah. Het is echt heel bijzonder als je na een paar weken eitjes tellen ineens zo’n roze bekkie ziet <3


Ja we hebben hier de laatste jaren elk voorjaar een koolmezen-fabriek in de speelgoed brievenbus van die kleine, dus ik ken het fenomeen :j Het is vooral bizar hoe snel dat gaat hè, dat het van die breekbare half doorzichtige roze blobjes binnen no-time in de vleugelpennen zit :=

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:03

Mooi gedaan!

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 22:09

Wat een leuke reacties zeg, dank jullie! :D

Oh koolmezen zijn ook prachtig, ik deed vorig jaar een project met pimpelmezen en heb daar ook van genoten, die hebben wel wat meer pit dan een kauwtje als je in hun nestkastje gaat kijken :+
En ja, hoe snel het ging.. Eigenlijk echt bizar. Vond het dus zo mooi dat ik besloot om ze allemaal te tekenen.

Wat ik vergeten was te vertellen is dat ik de eerste drie tekeningen (en de helft van het dag 10 kuiken) met de computermuis heb getekend. Mijn professor heeft me nu zijn tekentablet uitgeleend, hiermee heb ik de rest van dag 10, dag 20 en dag 30 mee gemaakt. Werkt een heel stuk fijner, vooral als je veertjes wil tekenen!

santie

Berichten: 1388
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:31

Wat een geweldig topic! Vooral de tekeningen maken het ontzetten mooi en duidelijk.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 23:45

Dankjewel!

Ik heb zojuist ook de volwassen kauw afgemaakt in een moment van spontane inspiratie:)
Afbeelding

Century

Berichten: 5973
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:55

En dat doe je zo even! Heel mooi!

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 09:18

Mooi!! Die buikveertjes ook, heel sprekend.

Ja poeh, die koolmees mamma of pappa zat een keer op het nest, blazen dat ding, dat daar zoveel haat en herrie uit kan komen zeg zo'n klein beestje, je maakt echt wel dat je wegkomt dan :oo

We vallen ze niet teveel lastig, 2 keer per week even een keertje kijken hoe het met de kuikens gaat.
Ook wel leuk voor die kleine van ons om te zien...het is verdorie ook zijn brievenbus dus dan mag die ook wel af en toe even kijken toch :))

Het is vooral bijzonder om te zien dat de ene keer dat je kijkt, je ziet dat de koolmezen eigenlijk wel "af" zijn. Dan vliegt het spul uit en een week later liggen er al weer nieuwe eitjes.... waar hebben ze zin in joh, je zou verwachten dat je even uitrust na het af- en aanvliegen in de zorg voor dat grut :=

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 12:58

Ooh tof zeg! Zijn ze geringd? Meestal voeren ze hun kuikens nog na het uitvliegen, zou het geen ander stelletje kunnen zijn die het tweede legsel hebben?

Vorig jaar moesten andere studenten wat sensoren bij de nestkastjes van de pimpelmezen hangen (volgens mij om te zien welke individuen binnen vliegen). Om de sensoren niet nat te krijgen hingen ze spreeuwenkastjes op naast de bestaande nestkastjes. Die hadden ze niet goed dicht gedaan, en een paar dagen later zat er alweer een koolmees in :+ Die zijn razendsnel!

Dit jaar was er een nestkastje op de grond gevallen, dus we hingen een nieuwe op. Kauwen vertrouwen dat dan niet zo goed, er was eigenlijk al geen kans dat die kast dit jaar gebruikt werd. Misschien dat er komend jaar een nestje in zit :)

Echt een enorm verschil!

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:04

Nee het zijn gewoon puur natuur koolmezen, elk jaar meer, en minstens 3 nestjes per voorjaar, in dezelfde brievenbus :D Geen idee of er een ander stelletje af zit te wachten totdat het vorige gezinnetje uitgevlogen is := Dat vraag ik me ook af :j

Paar weken geleden wel een helemaal verdwaasd kerkuiltje met ringetje gevonden :(:)

Flint09
Berichten: 408
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:01

Wat een leuk project , en wat een mooie tekeningen ! Ben dol op kauwtjes , er zit op dit moment 1 met een mank pootje voor de deur als onze huisreiger zijn stuk worst komt halen :Y) Hij blijft braaf wachten tot de reiger eerst heeft gehad .

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:05

Wat een fantastisch topic!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41608
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:12

Heel gaaf :D.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:27

Oh wow :wow: Wat is dit fantastisch mooi gedaan <3
Hier zitten ook hele groepen kauwen, zijn echt zo'n leuke vogels.
Ik ben benieuwd naar die poster of wat je ermee gaat doen.



Flint09 schreef:
Wat een leuk project , en wat een mooie tekeningen ! Ben dol op kauwtjes , er zit op dit moment 1 met een mank pootje voor de deur als onze huisreiger zijn stuk worst komt halen :Y) Hij blijft braaf wachten tot de reiger eerst heeft gehad .

Dit is echt te schattig ! Is er ook beeldmateriaal ? :o <3

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 22:53

Dank jullie!
Ik ben net zo benieuwd naar de poster eigenlijk, hahah. Mijn professor was er in ieder geval alvast heel blij mee, die kan een aantal tekeningen sowieso al goed gebruiken in publicaties enzo. Ik denk dat de poster ook in de veldauto gaat hangen, en misschien op de universiteit. Veel mensen zijn niet zo dol op kauwtjes omdat ze wel eens in schoorstenen gaan zitten (wij hebben ook een groepje op het dak en in de oude schoorsteen <3 ) dus ik denk niet dat iemand buiten het onderzoek er echt graag een thuis heeft. Maar ik kan de poster wel in het topic delen als jullie dat graag willen!

En ik ben ook benieuwd naar beeldmateriaal van het manke kauwtje die heel wijs op de reiger wacht :)

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [DIGI] Kauw, van ei tot uitvliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 04:09

Ik zie ze hier meestal ook liever gaan dan komen, ze zijn erg irritant voor de kleine vogeltjes.
Vooral als de zwaluwtjes nestjes hebben dan hoor je elke keer zwaluw-alarm, dat ze die grote brutale aso's proberen weg te jagen.

Danielleeee_
Berichten: 3174
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 08:11

Oh kauwtjes <3 Verreweg mijn favoriete vogels!

Wat een interessant topic en echt prachtige tekeningen. Ik vind het altijd zo bijzonder hoe een vogel in zo'n korte tijd van naakt, klein, roze hoopje naar een volgroeide vogel met een heel verenkleed gaat.

Ik zou die poster met fases juist graag in mijn huis hebben :D