[SCH] Aquarel oefeningen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy15

Berichten: 11102
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

[SCH] Aquarel oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 08:46

Met aquarel ben ik niet handig. In acryl werk ik graag met licht over donker en wat grover en losser werken vind ik lastig. Maar juist dat losse wat ik bij anderen zie en wat vaak in aquarel heel mooi bereikt wordt vind ik prachtig. Dus ik ben weer gaan oefenen. Tutorials kijken op YouTube, werk van anderen op instagram, spulletjes bij elkaar gezocht en toch weer oefenen. Mezelf voorgenomen om het niet aan de kant te gooien als het niet lukte maar nu eens echt ermee door te zetten. En ik moet zeggen, er ontstaat wat vooruitgang en meer plezier in werken met dit materiaal.

Op dit moment heb ik een goedkoop setje verf, papier van de action en mijn acryl penselen. Nu overweeg ik toch iets beter materiaal aan te schaffen. Vooral het papier, dat vloeit niet fijn. Heeft iemand tips voor betaalbaar maar wel prettig werkbaar papier? En tips voor verf en penselen?


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Nevony

Berichten: 3961
Geregistreerd: 20-12-05

Re: [SCH] Aquarel oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:37

Zelf heb ik geen ervaring met aquarel, dus met je vragen over het materiaal kan ik niet helpen, maar ik wilde wel even reageren om te zeggen dat je echt heel lekker bezig bent! Knap hoe je een nieuw materiaal gaat verkennen en dan dit resultaat behaalt. Vooral het lossige van de reiger spreekt mij heel erg aan, ook met die gekleurde 'spetters'.

pjer
Berichten: 1587
Geregistreerd: 18-03-05

Re: [SCH] Aquarel oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:43

echt investeren in betere verf en papier. Bijvoorbeeld papier van terschelling of gerstacker of nog beter. Dan kun je meerdere keren met je kwast over een plek zonder dat je papier stuk gaat. Dat action papier heb ik in het begin ook veel gebruikt, maar het bobbeld en het gaat dus snel stuk terwijl het idd ook niet fijn mengt, het droogt namelijk te snel. Qua verf ben ik heel blij met van gogh. niet te duur maar wel goed pigment en het schildert fijn.

Selina

Berichten: 14333
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:49

Leuk dat je op ontdekkingstocht bent. Ben ik momenteel ook met aquarel. Vooral de eend en de reiger vind ik tof geworden. Definitie geven aan iets zonder lijnen is lastig maar dat is je gelukt.

Ik heb zelf Van Gogh en dan met 12 kleuren. Je kan ook een leeg doosje kopen en zelf kleuren kiezen. Papier heb ik van Arches. Zelf gebruik ik de cold pressed (meer structuur) maar de hot pressed is glad. Wel wat prijzig, maar zonde als je papier gaat kreukelen.

Wendy15

Berichten: 11102
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 11:09

Nevony schreef:
Zelf heb ik geen ervaring met aquarel, dus met je vragen over het materiaal kan ik niet helpen, maar ik wilde wel even reageren om te zeggen dat je echt heel lekker bezig bent! Knap hoe je een nieuw materiaal gaat verkennen en dan dit resultaat behaalt. Vooral het lossige van de reiger spreekt mij heel erg aan, ook met die gekleurde 'spetters'.

Bedankt! Ik heb wel vaker wat geprobeerd met aquarel maar kon er niet erg mee overweg. Nu doormiddel van tutorials aan het proberen de techniek wat onder de knie te krijgen. Ik heb het dus niet zelf verzonnen zo, maar wel erg leuk om te doen en wat vrijer te gaan werken.


pjer schreef:
echt investeren in betere verf en papier. Bijvoorbeeld papier van terschelling of gerstacker of nog beter. Dan kun je meerdere keren met je kwast over een plek zonder dat je papier stuk gaat. Dat action papier heb ik in het begin ook veel gebruikt, maar het bobbeld en het gaat dus snel stuk terwijl het idd ook niet fijn mengt, het droogt namelijk te snel. Qua verf ben ik heel blij met van gogh. niet te duur maar wel goed pigment en het schildert fijn.

Bedankt voor de tips! Dat papier ga ik eens opzoeken. Wat vind jij prettig werken, vrij glad of met korrel?



Selina schreef:
Leuk dat je op ontdekkingstocht bent. Ben ik momenteel ook met aquarel. Vooral de eend en de reiger vind ik tof geworden. Definitie geven aan iets zonder lijnen is lastig maar dat is je gelukt.

Ik heb zelf Van Gogh en dan met 12 kleuren. Je kan ook een leeg doosje kopen en zelf kleuren kiezen. Papier heb ik van Arches. Zelf gebruik ik de cold pressed (meer structuur) maar de hot pressed is glad. Wel wat prijzig, maar zonde als je papier gaat kreukelen.


Wat leuk dat je ook aan het ontdekken bent met aquarel! Dat papier van arches heb ik inderdaad wel eens langs zien komen en vaker gehoord dat dat erg goed is, maar ook wel serieus aan de prijs. Om zo in het begin wat te oefenen is dat me wat te duur. Dan raak ik weer bang om het te verpesten en leg ik mezelf een druk op waardoor ik minder vrijuit durf te proberen. Voor de toekomst als ik wat meer ervaring heb opgedaan hou ik deze zeker in gedachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:29

Tof, ik worstel met precies dezelfde problemen en grijp daarom ook graag naar aquarel om te oefenen. Ben er alleen niet goed in :P .

Qua papier: die van de action is wel echt heul matig, en dit is niet eens het aquarelpapier geloof ik aan de structuur te zien? Ik vind montval van canson een fijn budget-papier. Verder gaat goed opspannen ook een wereld van verschil maken. Ik weet niet of je dat nu doet? Rotklusje, maar werkt wel echt fijner dan op een blok vind ik.

Wil je wat meer geld uitgeven kun je kijken naar papier van 100% katoen. Dan kun je idd de verf beter liften na droging, en je wassingen worden ook mooier. Het verschil is best groot, dus leuk om een keer te proberen, maar een ok cellulose papier is (vind ik) ook echt heel prima om op te oefenen. Ik zou niet zo snel meteen een blok arches kopen, hoogstens een vel om te kijken of het wat is.

Dit is bv. wel een leuk testsetje van kwaliteitspapier voor een leuke testprijs: https://www.vanbeekart.nl/p/baohong-aqu ... el/137798/ (disclaimer: ik werk voor deze winkel maar heb er geen belang bij om producten aan te smeren ofzo :D ) .

Terschelling vind ik zelf voor geen meter werken, maar da's waarschijnlijk persoonlijk. Qua verf heeft Winsor & Newton leuke goedkope starterssetjes (cotman) van prima kwaliteit.

Oh: en tot slot: ik ben er zelf achter gekomen dat je bij aquarel toch wel zoveel mogelijk kleurtjes wil die nog niet gemengd zijn en dus uit een enkel pigment bestaan. Juist omdat het zo overvloeit op het papier, wordt het erg modderig en grauw als je veel kleuren gebruikt die al uit meerdere pigmenten bestaan al heb jij daar zo te zien niet zo'n last van als ik :D .

Wendy15

Berichten: 11102
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 07:40

Het is wel het aquarelpapier maar de structuur kant vond ik echt voor geen meter werken dus ik gebruik de gladde achterkant. Ik plak met met schilderstape op mijn tekenplankje en het is vrij dik papier dus het bobbelen valt erg mee gelukkig.

Zo een testsetje ziet er inderdaad wel leuk uit maar daar zit ook erg grof papier in en ik heb denk ik toch een voorkeur voor glad of lichte korrel.

Wat betreft verf twijfel ik een beetje tussen winsor en newton en van gogh.

Het montval papier heb ik even opgezocht en dat lijkt me wel wat. Zie dat het ook in kleine blokjes met een stuk of 12 vellen te verkrijgen is dus dat is fijn om eerst even te proberen hoe het bevalt. Bedankt voor de tips!

pjer
Berichten: 1587
Geregistreerd: 18-03-05

Re: [SCH] Aquarel oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:58

Ik vind gladder papier fijner, maar met goed vloeibare verf maakt het weinig uit.
Ik ben destijds voor de van gogh gegaan omdat ik een geweldige aanbieding zag (een doos met 48 van de 55 of zo kleuren en dan voor de helft van de prijs). Ook regelmatig getwijfeld om nog een set van een ander merk te kopen bv white knights maar dat is meer voor de heb want de van gogh bevalt prima en ze hebben naast veel kleuren ook van die specials met irridicent kleuren en metalics.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Re: [SCH] Aquarel oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:53

Bij acquarelpapier is het vooral belangrijk om te kijken waar het van gemaakt is. Eigenlijk is 100% katoen papier het beste voor de mooiste resultaten, en een papiergewicht van minder dan 300gsm moet je eigenlijk niet willen. Dat gaat als een jecko vervormen als je nat werkt.

Ik woon in het VK, dus ik weet niet hoe goed deze merken in Nederland verkrijgbaar zijn, maar hier zijn nette, 100% katoenen papieren, die hier rond de £20 per blok van tussen de 12 en 20 vellen, of £4 per groot vel. Als je niet vies bent van dat zelf op maat knippen/scheuren en dat kan opslaan zijn volledige vellen het goedkoopst.

- Saunders Waterford
- Hahnmuehle. Dat was ooit hun Cezanne, maar dat is tegenwoordig hun 'The Collection' papier, geloof ik.
- Stonehenge
- Bee paper (is meer een budgetpapier en in kwaliteit minder dan de vorige twee, maar ik hoor er goede dingen over en is ook 100% katoen)


Papier is echt de beste investering die je kunt maken om direct een groot verschil te maken.
NOT/cold press is wat gestructureerd, maar werkt wel makkelijker dan Hot press, hetgeen volledig vlak is. Het enige hot press papier dat ik persoonlijk aanraad is dat van Saunders Waterford, de rest die ik gebruikt heb was echt rotzooi, zelfs van de A-merken. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.
Als je een Cold Press papier zoekt dat van zichzelf minder structuur heb kan ik dat van Hahnemuhle aanraden. Veel minder structuur in het papier dan Arches heeft (Arches vrat mijn fineliners altijd meteen op), maar werkt nog steeds super fijn.

vikawiek

Berichten: 1508
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [SCH] Aquarel oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:02

Als je een kunstmaterialen winkel in de buurt hebt raad ik aan om daar langs te gaan. Dan kun je van alle papieren in het echt zien hoe de textuur is. Vaak hebben ook losse vellen, dus dan hoef je niet een heel blok papier te kopen die je uiteindelijk toch niet fijn vindt

knockout1
Berichten: 372
Geregistreerd: 22-07-08

Re: [SCH] Aquarel oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:07

Wat leuk zo uitproberen! Vind de resultaten al heel knap op zulk papier!!
Zelf vind ik de canson aquarelpapier fijn werken. Koop een a3 blok, die ik zelf kleiner snij als ik kleiner wil werken. Heeft een gladde kant en een kant met meer structuur. Gladde kant gebruik ik voor handletteren.

Wendy15

Berichten: 11102
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Texel

Re: [SCH] Aquarel oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 12:45

Helaas is hier geen kunstbenodigdheden winkel in de buurt. Ik woon op Texel en er is hier een woonwinkel met 1 kast met wat teken en schilderspulletjes dus niet echt keus in materialen.
Wat verschillende losse vellen om te proberen is wel een goed idee. Ik kijk even of ik dat online ergens kan bestellen. Weet iemand ook een goede winkel met ruim aanbod in de kop van noord holland?

Een a3 blok kopen en zelf snijden is ook een goede. Nu heb ik een a4 blok en snij die op a5 formaat. Maar wil nu wel wat groter dus ben met de eerste schetsen op a4 bezig.