[ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:53

Dit is zó leuk om te zien! Man O' War was altijd mijn favoriete jeugdboek (net als de Zwarte hengst boeken - alle uitgaven staan nog altijd op mijn slaapkamer). Prachtig! Ik kijk uit naar updates!

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 12:13

Petitparis en Jokari
Als ik al zie wat sommige boeken met enkel een painting erop al opbrengen... grof, grof geld wordt er aan uitgegeven. Mijn waffel valt ervan open echt :wow:

jokari schreef:
Dat is gewoon een kunstwerk.


petitparis schreef:
Ook gewoon de tijd, materiaal en vakmansschap dat erin kruipt...
Dat TS er echt kunstwerkjes van maakt, zorgt er gewoon voor dat het iets minder pijnlijk wordt er zoveel aan uit te geven :+


Dank jullie wel!!
En dan te bedenken dat ik echt nog lang, lang, lang niet klaar ben nog!
Jullie motiveren mij wel enorm om er gewoon vol aan te blijven werken.
Misschien toch eens kijken of ik van de week in de avond uren nog iets extra's kan doen.


Knuffeldier schreef:
Dit is zó leuk om te zien! Man O' War was altijd mijn favoriete jeugdboek (net als de Zwarte hengst boeken - alle uitgaven staan nog altijd op mijn slaapkamer). Prachtig! Ik kijk uit naar updates!

Och, ik heb de Zwarte Hengst inderdaad ook staan! Geweldig ook! Ik mis wel een stuk of 5 boeken van de serie... misschien toch eens kijken of ik die compleet kan krijgen nog.

Ik heb in mijn kasten een vak speciaal voor alle jeugdboeken waar ik gek op was. Romana en Ragebol staat er ook compleet bij en daarnaast was ik ook erg gek op het boek 'Strijd om een Paard'.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:50

Ik heb de Zwarte Hengst boekjes ooit via Marktplaats en Bokt compleet gekregen, moet nu vast ook nog lukken!

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 12:01

Ik heb van de week inderdaad al zitten snuffelen. Dat moet zeker gaan lukken inderdaad!

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 09:48

Jaaa, daar ben ik weer met een wekelijkse update en ze worden steeds leuker ook nog!!
Ik ben vorige week en van het weekend begonnen met foilen van de covers met mijn design erop.
*\o/*


Afbeelding
Als eerste gaat het boek weer terug de pers in. Hij zit er maar heel losjes in want het is echt alleen maar omdat het zo makkelijker is om de rug te kunnen foilen.

Afbeelding
Ik heb de originele cover even om het hele boek heen geslagen om de onderkant te beschermen. Ik ken mezelf en kan soms best lomp zijn namelijk :D

Afbeelding
Eerst knip ik het stukje dat ik op de rug wil gaan zetten eraf. Ik doe het stukje voor stukje omdat ik dan het design goed kan centreren op de rug.

Afbeelding
Stukje goed op de rug leggen en vastmaken met schildertape.

Afbeelding
Dan knip ik een stukje folie af. Die mag onder mijn design en dan maak ik alles goed vast.

Afbeelding
Afbeelding
Dit is de pen die ik gebruik om mijn design op de cover te tekenen. Ik heb 3 verschillende maten maar voor dit boek gebruik ik de fijnste tip (0.5)

Als ik met de pen het design op de rug heb getekend haal ik het papiertje eraf. De hitte van de pen komt niet helemaal goed door het papier heen en dus zit de folie dan niet goed vast.
Wel zit de afdruk van het design in de folie dus ik ga er met de pen nog eens voorzichtig overheen.

Als dat klaar is kan het velletje folie eraf en dan zit het eerste stukje erop!
Afbeelding

Na alle andere stukjes te hebben gedaan ziet de rug er zo uit.
Afbeelding

De warmte van de pen zorgt ervoor dat er wat overtollig folie meekomt en op de ondergrond blijft zitten waardoor letters ed dichtslippen.
Door gewoon een Dettol handen doekje zachtjes over het hele gebeuren heen te halen laten die stukjes los en blijft alleen het getekende zitten.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Uiteindelijk is dit het resultaat als de hele rug opgeschoond is.
Afbeelding

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:28

Me-ga-gaaf echt. Wat een werk, maar wat wordt hij mooi!!

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 10:39

Dank je wel!! Ik ben echt heel blij met hoe hij er tot nu toe uitziet!

Vanavond ga ik voor mijn kerstproject grijsbord snijden dus ik ga dan ook vast beginnen met het snijden van de slipcase voor Man O'War.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:49

Dat lijkt me echt eng, met doekjes de helft eraf vegen :=

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 10:58

Haha, ja inderdaad. Nou je het zegt.. helemaal vergeten erbij te zetten. Ik heb het eerst op mijn proefstukje uitgeprobeerd om te zien wat er gebeurd. Die werd heel mooi scherp en daardoor durfde ik het ook aan om de rug te doen.

Ik ga trouwens de titel nog wel even een keer goed aanstippen want daar is wat los gekomen in de letters.

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:28

:wow: :wow: :wow: Wauw… Echt gewoon wauw… :oo <3 <3

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:46

Wáánzinnig <3

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 14:18

Dank jullie wel! :D

Eleionomae

Berichten: 19599
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:34

wat wordt dit onwijs gaaf! Prachtig om dit proces te kunnen zien :D

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:36

Super gaaf om te volgen. Wat een creatieve mensen zitten er toch op Bokt :)

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:21

Prachtig hoor, chapeau!

Bootsiebob

Berichten: 5545
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 17:05

Om heel eerlijk te zijn, schrok ik even van het resultaat vóór de dettol :=
Ik dacht, oooh heel knap, maar mijn ogen lezen het niet goed

En toen zag ik het echte resultaat <3 <3 <3

Gewoon Wow!!!!

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 18:46

Bootsiebob schreef:
Om heel eerlijk te zijn, schrok ik even van het resultaat vóór de dettol :=
Ik dacht, oooh heel knap, maar mijn ogen lezen het niet goed

En toen zag ik het echte resultaat <3 <3 <3

Gewoon Wow!!!!


:D :D

Dank jullie wel.
Ik weet niet zeker of het lukt om vanavond de slipcase te snijden.
Zit op de bank na een drukke dag en zit een beetje in elkaar te storten nu.. :z

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 19:11

Maar dit is echt geweldig!

En wat een jeugdsentiment. Ook ik ben het boek tweedehands gaan zoeken en heb het gekocht.

Wat wordt jouw versie tof!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:11

Wow dit wordt echt een pareltje!

Bij het tussenresultaat dacht ik ook even dat het lettertype misschien toch niet de beste keuze was voor dit doel, ook al leek het op papier geweldig. Maar nadien, valt het weer mooi in elkaar en is het een pareltje.
Ik zou toch ook een heel klein hartje hebben om er met een vochtig doekje over te gaan :o

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 10:34

Wat leuk dat er een paar van jullie zijn die het boek weer aangeschaft hebben!!

Ja dat doekje heb ik inderdaad eerst even uitgeprobeerd op het proefstukje dat ik eerder geplaatst heb voordat ik het over het boek durfde te halen :+

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 11:10

Daar ben ik weer met een nieuwe update. Een flinke want ik heb niet stilgezeten afgelopen week.

~~~~~
Foilen van de cover

Allereerst ben ik begonnen met het foilen van de cover. Dat is de volgende stap nadat de rug al klaar was.

Afbeelding
Ik heb net zoals bij de rug eerst het design neergelegt en daarna daar onder de folie.
Dan ga ik er weer met de heat active pen overheen.


Afbeelding
Als ik dat gedaan heb haal ik het papier weer weg en ga ik nog een keer over de folie heen om de tekening goed op de cover te krijgen.

Daarna komt het leukste gedeelte, het eraf halen van de folie. Ik doe dit altijd heel langzaam zodat ik echt de tekening tevoorschijn zie komen en ondertussen goed kan zien of ik alle stukken er goed op heb staan.

Dit is het resultaat op de achterkant.
Afbeelding

Afbeelding

Helemaal wat ik wilde!!!
Nou ja, na de achterkant is natuurlijk de voorkant aan de beurt.

Afbeelding
Dit is hoe het eruit ziet na het overtrekken op papier en voor het voor de tweede keer overtekenen.

En dan is dit het resultaat van de voorkant.
Afbeelding

Het boek is nu dus officieel helemaal klaar en ik ben er mega wijs mee!

~~~~~
Slipcase maken

Ik zal hier even globaal uitleggen wat ik heb gedaan want ik kwam wat in de knoei en heb niet overal foto's van. Het was voor mij de eerste keer dat ik een slipcase ging maken namelijk.

Allereerst leg ik het boek op een stuk grijsbord en teken een ruim stuk af. Ik moet genoeg ruimte hebben om het boek helemaal te omwikkelen.

Als ik dat stuk heb gesneden ga ik er een vel fotokarton op plakken. Ik heb wederom gekozen voor de kleur geel.
Daarna ga ik echt de stukken op maat uitsnijden. Ik heb twee stukjes grijsbord op elkaar geplakt zodat ik een stuk heb met dubbele dikte en een stuk met enkele dikte. Deze heb ik nodig om de goede maat te krijgen.
Qua hoogte heb ik de hoogte van het boek nodig en dan nog de dubbele dikte grijdbord.
Voor de breedte komt er een enkele dikte grijsbord bij. Dit omdat de slipcase open blijft aan 1 kant.

Als ik alle stukken heb dan maak ik de stukjes voor de boven en onderkant een grijsbord dikte korter. Ik ga stukken voor de randen namelijk aan de binnenkant van de slipcase plakken zodat deze extra sterk wordt.

Ik begin met een stuk voor de zijkant. Deze leg ik neer en dan pak ik het stuk voor de lange zijde (dit wordt de rug). Deze lijm ik in en plak ik dan op de rand van het stuk voor de cover.
Daarna gaan de twee korte stukje er ook op en dan natuurlijk met 1 kant aan de rug vast.

Dit laat ik eventjes drogen en ondertussen ga ik opmeten waar ik het lint aan de binnenkant wil hebben. Dan maak ik een snee in het grijsbord en haal het lint erdoorheen. Die plak ik daarna aan de achterkant vast. Als dat is gedaan kan ik dit stuk van de slipcase bovenop de al half in elkaar gezette case lijmen.
Even laten drogen en dan kijken of het boek past.

Hier wat foto's van dit proces.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


~~~~~
Slipcase bekleden

Hier heb ik helaas helemaal geen foto's van gemaakt. Totaaaaal niet aangedacht want ik was in mijn enthausiastme lekker door gegaan met bekleden.

Ik heb het stuk bordeaux skai dat over was gepakt en dat weer ruim op maat gesneden. Genoeg dat de case omwikkeld kan worden en qua hoogte genoeg dat ik beide zijde helemaal kan bedekken.

Dan begin ik met de skai op de achterkant van de rug lijmen. Als dat is gedaan maak ik in het verlengde van de rug aan beide kanten een inkeping zodat ik flapjes heb.
Daarna doe ik de rug verlijmen en maak ik weer inkepingen.
Ondertussen snij ik alvast de skai korter aan de voorkant van de case.
Daarna verlijm ik de skai aan de voorkant van de case en ook daar trim ik de skai bij bij de opening.

Nu zijn de grote delen bekleedt en kan ik de flapjes aan de boven en onderkant verlijmen zodat ook die bekleedt zijn. Als dat klaar is doe ik de voorkant van de case en vouw ik die randen bij de opening naar binnen. Laten drogen en de slipcase is nu ook bekleedt in skaileer!

Afbeelding

Alles bij elkaar ziet het er zo uit.
Afbeelding
Voor de oplettende kijker...
Ik heb boekenleggers laten drukken van de fore-edge painting. Ik had er 5 besteld maar kreeg er 32 :D
Ik zal daar later wat foto's van plaatsen nog.

Volgende stap is het foilen van de cover.
Het design heb ik al uitgeprint op de juiste maakt klaarliggen.
Helaas zal dat deze week niets worden omdat het enorm hectisch wordt qua verbouwing thuis.
Na weken wachten zou eindelijk de stucadoor komen vandaag, gelijk daarachteraan komt morgen de tegelzetter voor de vloer. Horen we net dat de stucadoor ziek is.... Alles loopt dus weer compleet in de soep.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:23

:oo <3
Gewoon geen woorden!

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:42

Wat is dat mooi geworden ! Wat een knap staaltje vakwerk ! <3 <3

Zwijg mij van stucadoors… Die van ons houdt hier altijd alles op.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:37

Wauw, echt heel knap gedaan _/-\o_ Alleen jammer dat je dat schitterende schilderij op de fore edge niet kunt zien zo in de slipcase. Maar het is gewoon zo'n kunstwerk geworden helemaal rondom, die zou ik op een roterend plateau onder een stolp zetten ofzo <3 Het is een schitterend geheel geworden zo bij elkaar, echt diep respect _/-\o_

Bootsiebob

Berichten: 5545
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:43

Prachtig!!
En een heldere uitleg :j

32 boekenleggers!!!!
Kan ik er niet eentje bestellen bij je? Ze zijn erg mooi O:)