[TEK-SCH] Opdracht stempunk ijslanders het hele proces

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Signe

Berichten: 5859
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

[TEK-SCH] Opdracht stempunk ijslanders het hele proces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 12:25

Het is al weer een paar jaar geleden dat ik deze opdracht kreeg en ondanks mijn mindere fotografie skills is dit wel een van de weinige waar ik het proces lekker in beeld heb.

Eerst natuurlijk de opdracht bespreken. Ze wilde alle drie haar paardjes in beeld en iets met steampunk. Verder was is vrij. Heerlijk en spannend! Dan begin het meeste werk, compositie en het verhaal vinden in wat ik ga maken.
Na veel schetsen, heel veel schetsen, kwam ik tot drie poses voor de paarden die een mooi geheel vormden, ze gaan van schoolhalt naar een grote ruime galopsprong en toevallig ook nog op leeftijd. Dan volgt de schetsen samen brengen en het lichtjes op het definitieve papier zetten:

Afbeelding

Ik begin met kleuren en uitwerken bij wat me aanspreekt of waar ik al een duidelijk idee bij heb. in dit geval de achtergrond en het middelste paardje.

Afbeelding

Gaande weg krijgen ook de andere paardjes kleur, zelfs de witte:)


Afbeelding

En dan ook de achtergrond tackelen. Meerdere lagen en wat wijzigingen in het aantal radertjes, ze moeten subtiel aanwezig zijn, de aandacht moet naar de paarden en ik wilde ze goed naar achteren laten verdwijnen.


Afbeelding

De onderste balk had ik niet ingevuld, even contact met de opdrachtgever want misschien wil ze daar een naam ofzo in? Nee, geen tekst en ik kreeg opnieuw de vrijehand dus ik maakte een patroon dat je ook in de hoeken ziet. Heel veel kleine rondjes, lekker meditatief werk. Gelukkig is de opdrachtgeefster in de wolken met het eindresultaat!


Afbeelding

Ik werk met mixed media, vooral waterverf met potlood, maar ook gouache en pennen. En ik neem me hierbij voor om wat vaker goede WIP beelden te maken. Meestal ga ik zo op in het proces dat ik het gewoon vergeet.

Deze short op Youtube is het laatste werk dat ik stap voor stap heb vastgelegd.
https://youtube.com/shorts/4C5K7x3eoxk?feature=share

Kaplaars

Berichten: 1595
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:48

Wauw!! Onwijs gaaf!!
Heel leuk om zo je proces mee te mogen maken. Wat een creativiteit joh! Echt prachtig!

Mariett

Berichten: 4552
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:03

Jaa deze is zo tof! Ik ben ook nog steeds zó blij met jouw werk wat hier aan de muur hangt <3

Maflinger_S
Berichten: 12260
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [TEK-SCH] Opdracht stempunk ijslanders het hele proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:09

Wat leuk om dit proces zo mee te kunnen beleven en het resultaat mag er zijn!

soesita

Berichten: 5208
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:33

Ik schreef het al eerder: ik vind je werk heel mooi! :j
Deze hier mist voor mij nog een beetje diepte, een "fundament," vooral onder de witte ijslander. Maar dat is een detail.

Anoniem

Re: [TEK-SCH] Opdracht stempunk ijslanders het hele proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:41

O wauw, wat een heerlijke opdracht om te krijgen! Ik hou ervan als een cliënt zelf al ideeën heeft voor de uitvoering, dan doe je dingen die je anders nooit bedacht had. En dit resultaat is weer top, die zilverappel is prachtig! Ik vond de eerdere versie met de blauwe tandwielen trouwens ook erg mooi, dat blauw is echt zo'n staalkleur, lekker steam punk. Ga je nog meer met dat thema doen?

vordur

Berichten: 604
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Re: [TEK-SCH] Opdracht stempunk ijslanders het hele proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 15:17

Heel mooi gedaan. <3

Signe

Berichten: 5859
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: [TEK-SCH] Opdracht stempunk ijslanders het hele proces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 16:52

@MvdM_art
Die blauwe kleur is toeval.. was een copic, die doet toffe dingen met aquarel erover haha.. maar het duurde ook even voordat ik de achtergrond kleur had..En wie weet..pak ik het nog een keer op. Ik zeg er geen nee tegen.

@soesita
Dank je.. ik snap wat je bedoelt denk ik met fundament en diepte. Ik weet nog dat ik het eenvoudig wilde houden en gestileerd en diepte juist alleen in de paarden. Misschien zou ik het nu anders aanpakken..

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: [TEK-SCH] Opdracht stempunk ijslanders het hele proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 21:17

Wauw wat prachtig gedaan :)

Jis_

Berichten: 12092
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:17

Heel tof! Mooie compositie :j

Kan niet wachten tot het werk dat ik gister gekocht heb bij je hier ingelijst aan de muur hangt <3

Fnanne

Berichten: 14280
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: [TEK-SCH] Opdracht stempunk ijslanders het hele proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:55

Zo'n fan van jouw werk <3
Gaaf werk, heerlijke stijl :)

Elanor

Berichten: 6796
Geregistreerd: 25-08-04

Re: [TEK-SCH] Opdracht stempunk ijslanders het hele proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:38

Jij hebt zo’n toffe eigen stijl... Deze is ook echt fantastisch geworden. Heerlijk als je kunt opgaan in het proces ook! :)

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: [TEK-SCH] Opdracht stempunk ijslanders het hele proces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:00

Wauw, dat is een gaaf werk geworden zeg! <3