Eerst natuurlijk de opdracht bespreken. Ze wilde alle drie haar paardjes in beeld en iets met steampunk. Verder was is vrij. Heerlijk en spannend! Dan begin het meeste werk, compositie en het verhaal vinden in wat ik ga maken.
Na veel schetsen, heel veel schetsen, kwam ik tot drie poses voor de paarden die een mooi geheel vormden, ze gaan van schoolhalt naar een grote ruime galopsprong en toevallig ook nog op leeftijd. Dan volgt de schetsen samen brengen en het lichtjes op het definitieve papier zetten:

Ik begin met kleuren en uitwerken bij wat me aanspreekt of waar ik al een duidelijk idee bij heb. in dit geval de achtergrond en het middelste paardje.

Gaande weg krijgen ook de andere paardjes kleur, zelfs de witte:)

En dan ook de achtergrond tackelen. Meerdere lagen en wat wijzigingen in het aantal radertjes, ze moeten subtiel aanwezig zijn, de aandacht moet naar de paarden en ik wilde ze goed naar achteren laten verdwijnen.

De onderste balk had ik niet ingevuld, even contact met de opdrachtgever want misschien wil ze daar een naam ofzo in? Nee, geen tekst en ik kreeg opnieuw de vrijehand dus ik maakte een patroon dat je ook in de hoeken ziet. Heel veel kleine rondjes, lekker meditatief werk. Gelukkig is de opdrachtgeefster in de wolken met het eindresultaat!

Ik werk met mixed media, vooral waterverf met potlood, maar ook gouache en pennen. En ik neem me hierbij voor om wat vaker goede WIP beelden te maken. Meestal ga ik zo op in het proces dat ik het gewoon vergeet.
Deze short op Youtube is het laatste werk dat ik stap voor stap heb vastgelegd.
https://youtube.com/shorts/4C5K7x3eoxk?feature=share