Tekenen met maar 1 potlood

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona

Tekenen met maar 1 potlood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 16:10

Ik ben sinds jaren weer begonnen met tekenen.
En direct een leuke uitdaging, ik heb maar 1 grijs potlood gebruikt.

Hieronder het resultaat. Als jullie tips hebben hoor ik het graag, ik leer graag!

Eerst een Fjorden merrie:
Afbeelding

En een Duiste Rijpony, let aub niet op de slechte poging met de deken, mijn geduld was op _/-\o_
Afbeelding

Wat vinden jullie ervan? Iemand tips?

Anoniem

Re: Tekenen met maar 1 potlood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:16

De deken snapte ik niet helemaal, maar ik vind de onderste tekening al erg mooi, wat steviger van kleur en met mooie details. Als je in zwartwit tekent zoals je nu hebt gedaan, dan helpt het soms om de kleurenfoto die je als voorbeeld gebruikt in zwartwit om te zetten. Dan zie je beter de verschillen tussen lichte en donkere plekken en kun je meer contrast toevoegen. Bij de onderste heb je dat al mooi gedaan, de fjord is nog een beetje vlek. Meer licht/donker contrast maakt hem vanzelf spannender.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-22 16:32

MvdM_art schreef:
De deken snapte ik niet helemaal, maar ik vind de onderste tekening al erg mooi, wat steviger van kleur en met mooie details. Als je in zwartwit tekent zoals je nu hebt gedaan, dan helpt het soms om de kleurenfoto die je als voorbeeld gebruikt in zwartwit om te zetten. Dan zie je beter de verschillen tussen lichte en donkere plekken en kun je meer contrast toevoegen. Bij de onderste heb je dat al mooi gedaan, de fjord is nog een beetje vlek. Meer licht/donker contrast maakt hem vanzelf spannender.

Dank je voor de tips! Daar heb ik wat aan!

Ik ga nog even door oefenen!

Signe

Re: Tekenen met maar 1 potlood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:51

Mooi, je hebt er oog voor!
Er kan inderdaad meer contrast in. Wees ook niet bang om een gum te gebruiken om de highlights weer op te halen. En door te kiezen waar je het potlood zachter maakt en waar je de lijnen duidelijk laat zien krijg je ook contrast tussen scherp en onscherp. Dat was bijvoorbeeld voor de deken een mooie oplossing geweest, wat lichter en zachter dan trekt je oog daar niet meteen naar toe. Heel knap, lekker doorgaan en experimenteren!