[ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

[ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 10:51

Ik heb lang getwijfeld of ik er een topic over ging maken, maar ik dacht dat het misschien leerzaam was voor andere mensen. Ik heb jammer genoeg bepaalde fouten gemaakt uit pure onwetendheid. Had ik een topic gehad zoals deze, had ik dat misschien niet gedaan. Dus bij deze, een volgprojectje!

Afgelopen winter vroeg ik aan een kameraad van mijn vriend of hij met zijn 3D printer een masker van een vossenschedel kon printen voor me. Deze zou ik dan gebruiken voor mijn LRP-kit. Nu ga ik uiteindelijk waarschijnlijk toch niet meer LRPen, of althans, voorlopig toch nog niet (het is een erg sociaal gegeven en voor nu denk ik nog te zwaar voor me). Echter heb ik het masker wel reeds gedragen op een evenement als cosplay en vond ik dat zoo leuk om te doen, dat het hier zeker niet verloren zal gaan.

Afbeelding
Dit is het masker als ik het net ben gaan ophalen, quasi onbewerkt. Er zat hier wel al een primer op geloof ik.


Afbeelding
Al een eerste fit, past gelukkig perfect! :D Hadden verder niets veranderd aan de settings van de print, dus gewoon heel veel geluk dat het model gewoon goed op mijn hoofd past :')

Afbeelding
Met de rest van mijn kit/spulletjes die ik samengesprokkeld heb. Ik heb toen dus geen tijd gehad om de schedel af te werken voor het evenement en hem gewoon zo gedragen. Zag er gelukkig ook gewoon nog stoer uit ;) En met de kap op zag je niet zo veel van de printlijnen.

Nu komt Castlefest in de buurt en besloot ik plots om er toch echt eens werk van te maken. Natuurlijk lekker op tijd :o Ik dacht dat het wel zo gepiept ging zijn, maar niets is minder waar.

Eerst en vooral begonnen met de grootste spleten (de schedel is in 3 delen geprint en aan elkaar gelijmd) te proberen op te vullen met green stuff. Dat is werkelijk de grootste fout die ik gemaakt heb. Ondanks het feit dat ik toen vond dat ik het er niet te dik aan het opleggen was en het goed probeerde gelijk te maken, bleek dat achteraf niet zo.
Afbeelding

Ik dacht - no stress, dat schuur ik er zo wel weer af. Niet dus. Het cured echt wel hard en zelf met een hoge korrel kreeg ik het er niet afgeschuurd. Mijn vader heeft het met de dremel her en der er zo veel mogelijk af gekregen. Maar machinaal schuren is bij PLA prints echt af te raden. De hitte kan het plastic doen smelten. (Daar kwam ik ook achteraf pas achter)

Nu was ik onlangs op een poolparty bij vrienden en laat daar toevallig een hoop mensen zijn die heel erg into cosplay zijn. Ik begon over mijn project en één van de mannen daar begon me ineens zooo veel goede tips te geven. Ik toonde wat ik gedaan had en zijn reactie was uhm, niet zo positief: 'Pak maar een stanley mes en schraap de green stuff er maar allemaal af'. Ja, oliebol. Daar heb ik écht geen tijd voor (en ook het geduld niet voor - bovendien ben ik bang dat ik of in mn vinger snijdt of de schedel beschadig). Dus vooral naar het volgend advies geluisterd: Héél veel spray putty en schuren. Okay, dàt moet wel lukken.

Naar verschillende zelfbouwwinkels gegaan en materiaal bij elkaar gekocht. Hij sprak van korrel 500 en 1000 schuurpapier/sponzen. Dat was dus onvindbaar. Ik ben uiteindelijk, na eigen research ook, voor een korrel 60, 120 (? kan ook nog wat fijner zijn, niet zeker) en een extra fijne gegaan.

Vijf uur schuren later.. (en de dag erna een verschrikkelijk pijnlijke schouder).
Afbeelding
Afbeelding

Dan de zoektocht naar spray-putty aka spuitplamuur, specifiek die van Motip. Normaal hadden ze die bij Auto5, maar dat rek was dus helemaal leeggeroofd. Gelukkig kon ik er nog op Bol.com vinden; weliswaar 3 euro duurder maar dan had ik het wel morgen in huis. Dus toch maar besteld.

Eén hele bus Motip later..
Afbeelding
Afbeelding

Al een heel stuk beter, wahoo! *\o/* Alleen was de perfectionist in mij nog niet tevreden. Dus nog een bus besteld. En dat is waar ik nu beland ben. De spray-putty ga ik vandaag lichtjes opschuren op de plekken waar ik het wat te dik gespoten heb (of waar er een k*t vliegje persé op moest landen tijdens het spuiten, grr). Dan straks de witte grondlaag erop. Ik vind het zooo spannend. Ik hoop morgen te kunnen drybrushen.

Zo, hopelijk vinden jullie het leuk om te volgen! Tot de volgende update ;)

Amber_anne

Berichten: 6943
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 10:55

Super leuk, wij gaan op zaterdag naar castlefest. Welke dagen ben je er misschien zie ik je wel lopen

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 11:00

Amber_anne schreef:
Super leuk, wij gaan op zaterdag naar castlefest. Welke dagen ben je er misschien zie ik je wel lopen

Zoals een echte diehard, alle dagen :D Ik kom van ver dus we blijven op de camping. Normaliter gingen we in 2021 maar dat jaar is uiteraard niet doorgegaan. Het is de eerste keer dat ik ga en kijk er echt naar uit.

Amber_anne

Berichten: 6943
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:11

De camping schijnt heel gezellig te zijn dus dat komt wel goed! Ben je ook al lid van de castlefest fan page op Facebook?

Als ik je zie kom ik even hallo zeggen haha. Ik heb zelf een roze dirndl aan :D

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 12:16

Nee, dat nog niet. Ik zoek de fanpage eens op! :) En gezellig. Ik ben wel geen social butterfly, dat ga ik er even bijzeggen. Maar eens hallo zeggen en een kleine babbel lukt wel nog gelukkig ;)

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 13:44

Weer een stapje verder :D Hij is wit nu. Niet perfect gespoten. Maar het is winderig en er zijn zo veel hoekjes en gaatjes. Ik heb binnenkort normaal een airbrush, dus voor een volgend project gaat dat een stuk handiger zijn.

Maar voorlopig dus zo:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu 24u drogen en dan hopelijk morgen schilderen.

De printlijnen zijn zoals je kan zien niet helemaal weg helaas. Maar het voelt wel gewoon smooth. Volgende keer print hij het uit een ander plastic dat je met aceton kan glad maken.

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 21:56

Pech gehad dat mijn grondlaag los kwam bij het afwrijven van de verf om met wetbrush te shaden. Sealer erover en gaat gelukkig wel nu!! Moet voorzichtig zijn, maar ben blij met hoe het eruit begint te zien!
Afbeelding
Afbeelding

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 00:53

Afbeelding
*\%/*

Echt ik heb vreselijke hoofdpijn. Maar zo blij dat het morgen gewoon vernissen en foam erin plakken is.

En echt aangenaam verrast van het resultaat.

Speirs

Berichten: 1688
Geregistreerd: 20-07-14

Re: [ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 07:57

Wat gaaf zo met de kleur erop!

Qimm

Berichten: 15184
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: [ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:09

Wauwie!

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:35

Heel naar ~~}>

Mooi hoor, ik zal je vast wel zien. Ik sta ook een weekend op de camping.

KSHancox
Berichten: 1263
Geregistreerd: 02-06-22

Re: [ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:44

Wow, heel gaaf gemaakt!

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 15:20

Wat een leuke reacties!! En idd Azmay, als je een kleine Belg ziet met een vossenschedel op haar kop of in de armen, kom zeker gedag zeggen ;)

Officieel klaar!!! :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

amaniblauw

Berichten: 229
Geregistreerd: 17-04-10

Re: [ART][WIP] Project vossenschedelmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:42

Wat gaaf, is het zwaar?

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 22:04

amaniblauw schreef:
Wat gaaf, is het zwaar?

Valt goed mee :j Maar het zwaartepunt ligt door de lange neus wat raar waardoor het je hoofd wel wat omlaag duwt. Daardoor kreeg ik vorige keer wel nekpijn toen ik het droeg op een evenement.