Afgelopen winter vroeg ik aan een kameraad van mijn vriend of hij met zijn 3D printer een masker van een vossenschedel kon printen voor me. Deze zou ik dan gebruiken voor mijn LRP-kit. Nu ga ik uiteindelijk waarschijnlijk toch niet meer LRPen, of althans, voorlopig toch nog niet (het is een erg sociaal gegeven en voor nu denk ik nog te zwaar voor me). Echter heb ik het masker wel reeds gedragen op een evenement als cosplay en vond ik dat zoo leuk om te doen, dat het hier zeker niet verloren zal gaan.

Dit is het masker als ik het net ben gaan ophalen, quasi onbewerkt. Er zat hier wel al een primer op geloof ik.

Al een eerste fit, past gelukkig perfect!

Met de rest van mijn kit/spulletjes die ik samengesprokkeld heb. Ik heb toen dus geen tijd gehad om de schedel af te werken voor het evenement en hem gewoon zo gedragen. Zag er gelukkig ook gewoon nog stoer uit

Nu komt Castlefest in de buurt en besloot ik plots om er toch echt eens werk van te maken. Natuurlijk lekker op tijd

Eerst en vooral begonnen met de grootste spleten (de schedel is in 3 delen geprint en aan elkaar gelijmd) te proberen op te vullen met green stuff. Dat is werkelijk de grootste fout die ik gemaakt heb. Ondanks het feit dat ik toen vond dat ik het er niet te dik aan het opleggen was en het goed probeerde gelijk te maken, bleek dat achteraf niet zo.

Ik dacht - no stress, dat schuur ik er zo wel weer af. Niet dus. Het cured echt wel hard en zelf met een hoge korrel kreeg ik het er niet afgeschuurd. Mijn vader heeft het met de dremel her en der er zo veel mogelijk af gekregen. Maar machinaal schuren is bij PLA prints echt af te raden. De hitte kan het plastic doen smelten. (Daar kwam ik ook achteraf pas achter)
Nu was ik onlangs op een poolparty bij vrienden en laat daar toevallig een hoop mensen zijn die heel erg into cosplay zijn. Ik begon over mijn project en één van de mannen daar begon me ineens zooo veel goede tips te geven. Ik toonde wat ik gedaan had en zijn reactie was uhm, niet zo positief: 'Pak maar een stanley mes en schraap de green stuff er maar allemaal af'. Ja, oliebol. Daar heb ik écht geen tijd voor (en ook het geduld niet voor - bovendien ben ik bang dat ik of in mn vinger snijdt of de schedel beschadig). Dus vooral naar het volgend advies geluisterd: Héél veel spray putty en schuren. Okay, dàt moet wel lukken.
Naar verschillende zelfbouwwinkels gegaan en materiaal bij elkaar gekocht. Hij sprak van korrel 500 en 1000 schuurpapier/sponzen. Dat was dus onvindbaar. Ik ben uiteindelijk, na eigen research ook, voor een korrel 60, 120 (? kan ook nog wat fijner zijn, niet zeker) en een extra fijne gegaan.
Vijf uur schuren later.. (en de dag erna een verschrikkelijk pijnlijke schouder).

Dan de zoektocht naar spray-putty aka spuitplamuur, specifiek die van Motip. Normaal hadden ze die bij Auto5, maar dat rek was dus helemaal leeggeroofd. Gelukkig kon ik er nog op Bol.com vinden; weliswaar 3 euro duurder maar dan had ik het wel morgen in huis. Dus toch maar besteld.
Eén hele bus Motip later..

Al een heel stuk beter, wahoo!

Zo, hopelijk vinden jullie het leuk om te volgen! Tot de volgende update