[DIGI] Cricut liefhebbers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:20

Hoi allemaal,

Ik ben me sinds kort aan het oriënteren voor een snijmachine. Ik kwam hierdoor uit bij de silhouette of de cricut.
Ik wil vooral stickers gaan ontwerpen/maken

Kan iemand mij adviseren welke hiervoor het handigst is? De meningen online lopen nogal uiteen.

xoranlover

Berichten: 6608
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:26

Dat ligt eraan hoe groot je wilt.

Als je klein formaal wilt dan is de joy een prima machine.

Wil je groter zonder verder te kunnen graveren enz. Dan is de explore een mooie machine. De 2 zou prima zijn als ze die nog verkopen. Met de 3 kun je ook smart material snijden (zonder mat)

Wil je echt alle extra’s dus graveren, debossen enz. Dan is de maker de beste optie. De maker 3 kan smart material snijden en is wat sneller en duurder.

Het is dus echt kijken naar wat je wilt.

Ik ben blij dat ik echt wel voor de maker ben gegaan. (Wilde hoe dan ook kunnen graveren) Maar merk wel dat ik ook grote projecten wil snijden.

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:04

Zou vooral eerst eens kijken met welke software je het fijnste werkt en dan daar de machine bij uitzoeken. Je moet immers wel projecten digitaal kunnen maken voordat je machine ze kan uitwerken.

Zelf heb ik toen ik mij silhouette cameo 4 kocht ook nog een online cursus gevolgd om de machine in combinatie met de software beter te leren kennen.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 14:49

Voor klein zal ik niet gaan, ik ken mezelf! Ik wil altijd meer haha :')

Maar slim wat je zegt van de software, deze kan je gewoon downloaden zonder de apparatuur? Dat wist ik niet, maar is zeker een belangrijk punt.

Telpeva

Berichten: 14765
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 15:03

Mocht je ook de apparaten van Silhouette overwegen, dat bijbehorende programma heet Silhouette Studio en de basis versie daarvan is ook gratis. Mijn 2 cents over dat programma is dat het een soort goedkope, uitgeklede en trage variant is op adobe illustrator. Ik mis Illustrator (had ik ook op mijn opleiding, nu thuis niet meer), dit programma (Silhouette Studio) kan daar gewoon niet aan tippen. Met een hoop gedoe kom je met dit programma ook wel waar je wezen moet, maar het voelt vaak alsof je bij elke stap die je wilt zetten, 3x linksaf moet slaan terwijl je in Illustrator gewoon meteen in 1x rechtsaf kunt slaan. Veel functies vind ik omslachtig, slecht/onhandig/onvriendelijk in gebruik. Maar het is gratis, yay voor gratis _O-

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:26

Tot nu toe snap ik het echt totaal niet.. -O- de silhouette studio.

Dan bekijk ik tegelijkertijd een turorial maar ik krijg een heel ander beeld!
Eerst maar kijken of ik dit onder de knie krijgen voordat ik dure apparaten aan ga schaffen :j

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 20:38

Ik maak m’n bestanden gewoon in ProCreate/Affinity (eerst ook Illustrator maar was elke maand een smak geld aan Adobe geven zat :') ) en importeer ze in Cricut Design Space, werkt hartstikke prima!

Seven

Berichten: 21211
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:17

De reden dat ik gek werd van de silhouette het programma werkte zo onlogisch lastig, ik was al geïrriteerd voordat ik halverwege was bij een project :=
Daarnaast vond ik de silhouette kwa machine ook minder fijn kwa afstellingen etc

Nu 5 jaar later een cricut en wat een verschil, ik teken graag zelf in gimp en alles is zo over te zetten naar de designspace zonder problemen maar ook iets ontwerpen in de designspace is simpel en zo gedaan ideaal

Jammer is dat he Warboel
Ik wou photoshop en illustrator wel weer terug maar maandelijks betalen heb ik gewoon geen zin in.
Lightroom heb ik nog wel gelukkig

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:19

Wat voor ontwerpen maak jij warboel?

Ik denk dat ik silhouette snap! Of in ieder geval de basis om stickers te maken met een randje eromheen.

Je moet nog veel meer kunnen natuurlijk haha.
Misschien hebben jullie nog wat voorbeelden voor mij wat er mogelijk is met de silhouette of cricut ?

@seven
Wat ik lees over de cricut is dat die minder secuur snijdt dan de silhouette, merk jij daar wat van?

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 23:24

Kleine sidenote; als je stickers wilt maken dan is de cricut Joy al geen optie. Die heeft de optie print and cut niet (geloof ik). En naast een plotter heb je ook nog een gewone (goede) printer nodig voor je stickers.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:28

Heb je daar nog tips voor ? Ik print nu altijd bij mijn moeder, maar dat is geen optie denk ik?
Het ontwerp opslaan/mailen en elders uitprinten (zonder software) en later thuis snijden.

Seven

Berichten: 21211
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 07:34

Collendoorn
Nee dat merk ik niet ik vind juist dat de cricut een stuk secuurder is met echt klein werk

Deze zijn echt klein, en alsnog zeer secuur gesneden. Soms zit er wel eens een mini stukje nog vast maar dat had ik met de silhouette veel meer.

Afbeelding

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 19:41

Seni schreef:
Kleine sidenote; als je stickers wilt maken dan is de cricut Joy al geen optie. Die heeft de optie print and cut niet (geloof ik). En naast een plotter heb je ook nog een gewone (goede) printer nodig voor je stickers.


Klopt. Ik maak er wel stickers mee met de joy. Maaar het is een hoop onnodig gepruts dus je kan beter een kopen met die functie haha.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:25

bedankt voor jullie reacties !

Voor alsnog vind ik het erg lastig haha, ik heb paint shop pro gekocht want hier heb ik jaren terug heel veel plezier mee gehad. Maar stickers ontwerpen vind ik echt nog een dingetje, vooral qua maten en kleuren en achtergronden enz. (ik maak het mezelf iets te moeilijk denk ik haha, makkelijk beginnen zeggen ze toch :+ )

En in de filmpjes op youtube lijkt het of dat je met de cricut design space makkelijker in het programma dingen kan aanpassen klopt dit? vergeleken met de silhouette design space.
Maar soms zien hun programma's er ook weer anders uit :o?

1 ding weet ik wel al! een Joy wordt het niet :D

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 21:47

weer een avond met Silhouette gestoeid, inclusief tutorials op internet.
Dat ging al een stuk beter ! al ben ik er nog lang niet.

Cricut design space was helemaal nog even abracadabra, dus voor nu gaat mijn voorkeur nog uit naar silhouette.

Hebben jullie nog tips en trics om alles uit te vogelen? Of is het toch een kwestie van aanschaffen en dan uitproberen?

Wat betreft printer, welke printer is nou echt goed (betaalbaar).

Ook blijf ik benieuwd naar jullie verdere creaties!

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:48

Ik heb silhouette nooit gehad maar vond design space eigenlijk niet moeilijk. Vond het ook fijn dat er enorm veel filmpjes zijn op YouTube met uitleg en die dus ook design space gebruiken. Was makkelijk afkijken haha

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:54

Seni schreef:
Ik heb silhouette nooit gehad maar vond design space eigenlijk niet moeilijk. Vond het ook fijn dat er enorm veel filmpjes zijn op YouTube met uitleg en die dus ook design space gebruiken. Was makkelijk afkijken haha


Nou dat is echt een life saver! Haha zonder YouTube kom je nergens :')

Al gebruiken wel veel YouTubers de business versie

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:37

Maar is de cameo ook te gebruiken met andere software of alleen de sillouette studio?

Roihi

Berichten: 2894
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:18

lijkt mij heel erg leuk om uit te proberen.
zijn er mogelijkheden hiertoe zonder eerst die machine te kopen?
Is nogal zonde om veel geld uit te geven als uiteindelijk blijkt dat het toch niet zo leuk is als gedacht.
Van Youtube filmpjes ziet het er allemaal wel makkelijk genoeg uit maar het echt zelf doen is toch anders vind ik.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 16:10

Je kan de silhouette studio wel gewoon downloaden maar je kan dan hooguit figuren printen enz

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:37

candalisa schreef:
Maar is de cameo ook te gebruiken met andere software of alleen de sillouette studio?

Wat ik begrijp is dat je het ontwerp in "van alles" kan maken. Maar het printen gaat via de software.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:38

Wirobelgje schreef:
lijkt mij heel erg leuk om uit te proberen.
zijn er mogelijkheden hiertoe zonder eerst die machine te kopen?
Is nogal zonde om veel geld uit te geven als uiteindelijk blijkt dat het toch niet zo leuk is als gedacht.
Van Youtube filmpjes ziet het er allemaal wel makkelijk genoeg uit maar het echt zelf doen is toch anders vind ik.


Dat vind ik er ook spannend aan! Vandaar dat ik mezelf nog altijd oriënteer.
Ik keek ook al op marktplaats maar daar zie je niet veel op staan.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 09:38

Ik ben mij op het moment aan het oriënteren op een printer. Mijn huidige printer print met strepen en ik heb wel ontdekt dat het aan de cartridges kan liggen dat die te lang niet gebruikt zijn. Soms print ik maanden niet dus het is niet handig als ie dan steeds strepen gaat printen.

Een LaserJet printer schijnt helaas niet geschikt te zijn voor afbeeldingen, daar baal ik van want die kan je vaker een tijd laten staan zonder dat er inkt uitdroogt. Dus toch maar weer kijken naar een inkjet.. ik twijfel tussen brother en Epson, maar canon pixma hoor ik ook veel over. Iemand hier ervaring mee?

MarloesHJ

Berichten: 2474
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:46

Ik heb een epson met ecotanks en ben er wel tevreden over tot nu toe.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [DIGI] Cricut liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:53

Ik kom ook even meelezen. Wil er eigenlijk al jaren 1, maar budget niet voor. Maar ik vind het wel heel leuk en misschien ooit of als cadeautje vragen, haha. Ik heb alleen geen idee welke geschikt zou zijn, dus jullie zijn fijn om te volgen. Erg gave dingen ook!

Seven, jij ook weer hier :') we hebben toch wel dezelfde hobby's telkens. Hoewel ik vooral schilderijen aan het maken ben met epoxy en afgestapt ben van de mallen. Die gebruik ik nog voor de restjes, maar als ik jouw voorbeelden zie wil ik wat andere mallen halen. Ook de restjes kunnen leuke projecten opleveren!