[SCH] Schilderij: memories

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MvdM_oud

[SCH] Schilderij: memories

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 12:17

Een van de moeilijkste opdrachten die je kunt krijgen, is het schilderen van een paard dat is overleden. Ontzettend mooi, maar ook erg zwaar.
Mijn eigen paard heb ik na zijn dood nooit echt kunnen schilderen. Het voelde niet goed. En toen bedacht ik dat ik hem niet fotografisch wilde schilderen zoals hij was toen hij nog leefde, maar dat ik wilde schilderen wat hij voor mij betekende, niet alleen toen, maar ook nu nog steeds. En ik wilde hem niet alleen schilderen zoals hij toen was, maar ook hoe hij nu is: vrij en verlost van alle pijn. En mijn verdriet mag er ook gewoon zijn, want dat betekent alleen maar hoeveel hij voor mij betekende, dus moest ook ik eraan geloven: mijn eerste zelfportret...

Dit was de schets:

Afbeelding

En dit werd het schilderij...

Afbeelding

Het is iets heel anders dan een normaal portret, maar ik wilde hem toch ook hier delen.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 16-06-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Maflinger_S

Re: Schilderij: memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 12:21

Wow.

Mooi om te zien hoe je zoveel emotie in een relatief simpel schilderij weet te krijgen. Compliment!
Wat een lagen zitten hierin. Echt meditatief materiaal.

MvdM_oud

Re: [SCH] Schilderij: memories

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 16:46

Dank je, en het is een prachtig compliment dat je er zoveel in ziet. Het hielp ook om dit maken, het verdriet is er nog steeds, maar wat overheerst is de dankbaarheid dat ik zo'n geweldig paard in mijn leven mocht hebben en dat hij nu vrij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:54

Prachtig! Ogenschijnlijk heel simpel, maar toch blijf ik ernaar kijken, zoveel emotie.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:47

Wauw. Ontroerend gewoon.

MvdM_art schreef:
Het hielp ook om dit maken, het verdriet is er nog steeds, maar wat overheerst is de dankbaarheid dat ik zo'n geweldig paard in mijn leven mocht hebben en dat hij nu vrij is.

:knuffel:

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:36

Wat prachtig en gevoelig. Het werk en die emotie die er in zit. Je zal vast een traan hebben gelaten bij het maken ervan :knuffel:

MvdM_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-22 23:39

Dankjewel! Heel erg fijn om te horen, zeker ook van mensen die zelf ook zoveel moois maken. En ook leuk om een mede Paardverzameld-er hier tegen te komen!
@Nikki; doe jij ook mee met de expositie op de Paardenkamp?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 23:09

Wat een gevoelig en mooi werk :j