[ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 02:33

Hoofdstuk 3 vollen

Leeswijzer: Voor wie alleen het creatieve proces wil volgen of gewoon geen zin heeft om alles te lezen heb ik de belangrijkste teksten onderstreept. In de normale teksten staat de achtergrondinformatie.

Het principe

Vollen of in het Engels fulling is het opzettelijk krimpen en vervilten van een wollen textiel. Door het vollen verkliten de wolvezels met elkaar en worden de draden zeer dicht tegen elkaar getrokken. Het doek dat zo ontstaat stond vroeger in Nederland en België bekend als laken en in Engeland als broadcloth. De Engelse term die breed doek betekend verwijst naar de extra breedte die tijdens het weven voorzien werd om te compenseren voor de krimp die het doek tijdens het vollen zou ondergaan. Daardoor wordt het doek wel kleiner maar de kwaliteit wordt sterk verbeterd. Het wordt dikker, sterker, slijtvaster en warmer. Daarnaast wordt het doek door het samenklitten van de vezels ook rafelproef. Het kan dus eenvoudig gesneden worden zonder de randen af te werken. Allemaal eigenschappen die ideaal waren voor de uniformjassen van opnieuw de Engelse roodrokken. Maar ook andere legers maakten gebruik van vergelijkbare stoffen. Omdat het arbeidsintensief en dus duur was om te maken was laken buiten het leger in meer of mindere mate een luxe product. Veel mensen droegen kleding van thuis geweven stof. Die stof kon evengoed nog steeds laken zijn. Maar alleen als men zich voldoende wol kon veroorloven om de stof te krimpen en toch voldoende oppervlak over te houden.https://nl.wikipedia.org/wiki/Volderhttps://en.wikipedia.org/wiki/Fullinghttps://en.wikipedia.org/wiki/Broadclothhttps://en.wikipedia.org/wiki/Red_coat_(military_uniform)#Material_used

Afbeelding
ruwe wol

Om de wol te kunnen vollen moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Wol bestaat net als haar uit gelaagde schubjes. Bij wol staan deze schubjes iets overeind waardoor ze aan elkaar kunnen haken. Daarnaast zijn wolvezels van nature gekroesd waardoor ze gemakkelijk in de klit raken. Dit is goed te zien in een pluk ruwe wol die ik op Terschelling gevonden heb. Om de wol te vollen moeten de schubjes eerst zo ver mogelijk overeind gezet worden. Dan moeten de vezels dicht bij elkaar gebracht worden. En tenslotte moeten de vezels in beweging worden gebracht. Dan zullen de vezels geleidelijk aan met elkaar in de klit raken en zullen de schubben in elkaar grijpen. Elke keer dat een vezel aan een andere vast komt te zitten trekken de vezels dichter naar elkaar toe en neemt de bewegingsvrijheid af zodat het doek als geheel krimpt. Stel je een vreemde teambuildingsoefening voor waarbij iedereen de opdracht krijgt om zo veel mogelijk mensen tegelijk een hand te geven. Eerst is iedereen vrij gelijkmatig over de ruimte verdeeld. Dan ontstaan kleine clusters. En je eindigt met een grote groep mensen in het midden van de ruimte.

Om dit voor elkaar te krijgen gebruikte men vroeger een mengsel van urine vollersaarde en soms zeep. De textielindustrie lijkt een merkwaardige affiniteit voor urine gehad te hebben. :r Dit mengsel werd verhit en samen met de stof in beweging gebracht. De wolvezel zoog dan water op waardoor die opzwol. De schubben kwamen daardoor overeind te staan. De hitte versterkte dit effect. De urine en zeep moesten vet en vuil oplossen zodat deze het proces niet konden hinderen. De vollersaarde of bentonietklei moest al dit vuil adsorberen (opslaan op het oppervlak) https://nl.wikipedia.org/wiki/Volder

Het behoeft denk ik geen uitleg dat ik de urine heb overgeslagen. Maar ook de bentonietklei heb ik niet gebruikt. Dit is tegenwoordig namelijk in gebruik als kattenbakvulling en ik heb geen zin om aan m’n huisbaas uit te leggen waarom de douchafvoer dicht zit met kattenbakkorrels. Ja dat klopt… de duurste wollen stof werd vroeger letterlijk in een kattenbak gemaakt. Zeep is nog wel een gebruikelijk hulpmiddel bij het maken van vilt. Maar ook dit heb ik laten liggen. Want met een aantal proefstukjes heb ik vastgesteld dat de rode verf ondanks het zorgvuldige beitsen niet bestand is tegen zeep. Dus dan blijven heet water en ellebogenvet (elbow grease) over. :D https://nl.wikipedia.org/wiki/Bentoniet

De techniek

Als je de meest ranzige ingrediënten achterwege laat en het ook niet voor je beroep hoeft te doen is vollen best leuk werk. Het vollen kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. En de techniek is door de geschiedenis heen ook flink veranderd. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat nomaden om een vilten doek te maken de geschoren wol op de grond uitspreiden dan met de hand voldoende vervilten om het samenhang te geven en het daarna in een zak achter een lastdier bonden. Na een dag over de grond slepen kwam het doek gevilt en gekrompen weer tevoorschijn. Eenzelfde methode zou waarschijnlijk werken voor geweven doek. Een andere manier is het doek oprollen en met een stok of hamer bewerken. Om grote lengtes te verwerken stopten men in een vollerij het doek in een grote kuip of volderskom waarin de volder dan uren lang met de bloten voeten stond te kneden. Tijdens de industriële revolutie werden mechanische methoden geïntroduceerd. Maar de leukste manier van vollen is wel die uit Schotland. Het vollen dat daar waulking heet is een groepsactiviteit. Het doek wordt op een grote tafel of op een houten wasbord uitgespreid, en ofwel met de voeten gekneed ofwel met de hand ritmisch op het tafelblad gegooid. Daarbij wordt een ritmische waulking song gezongen om het tempo aan te geven. In aflevering 5 van Outlander Is dit heel kleurrijk in beeld gebracht. https://en.wikipedia.org/wiki/Waulking_songhttps://en.wikipedia.org/wiki/Fullinghttps://nl.wikipedia.org/wiki/Volder

Hoewel de douche er de perfecte omgeving voor is heb ik helaas niets wat omschreven kan worden als een zangstem. Dus moet ik het maar gewoon doen door m’n frustratie af te reageren.

Aan de slag


Afbeelding
De proefstukjes en proeflapjes.

Om de wol te vervilten moet die vooral heet en nat zijn maar niet doorweekt zodat de vezels aan elkaar kleven. Te veel water kost vooral een hoop extra kracht. Ik begon in eerste instantie rustig door de wol met de hand te kneden. Dit heet de hechtingsfase. De vezels maken de eerste verbindingen met elkaar zodat het doek samenhang krijgt maar nog niet krimpt. Als je een los wol-vlies vervilt moet dit voorzichtig gebeuren. En meestal wordt het vlies dan ook onder bubbelplastic gelegd zodat het tijdens deze fase niet verschuift. Bij een geweven doek luistert het een stuk minder nauw. Dat heeft immers al samenhang. Zolang je het weefwerk niet helemaal uit z’n verband trekt komt het wel goed. Ik kon er dus redelijk op los kneden. En dat is maar goed ook want de benodigde hoeveelheid tijd en energie neemt sterk toe met de hoeveelheid wol die je wil vervilten. Een paar centimeter losse wol-garen zoals ik bij mijn eerste verfexperimenten gebruikte is in een paar seconden volledig te vervilten. De proeflapjes waarmee ik de krimppercentages heb berekend (25% op de inslag en 10% op de ketting) waren in een paar minuten gehecht. En na een klein halfuur was de maximale krimp wel bereikt. Om een doek van ruim een kilo te vollen moet je meerdere uren hard werken. En het doek verschillende keren opnieuw opwarmen. Of je moet gewoon slim zijn en het met een kussensloop er omheen in de wasmachine gooien. Maar dat was niet het punt van dit project.


Afbeelding
tijdens de hechtingsfase, vlak voor de krimpfase, tussendoor op de radiator, kneden met m'n voeten, omvouwen en doorrollen, het gevolde sjabrak

Zodra het doek wat steviger begon te voelen ben ik over gegaan op de krimpfase. Ik heb het sjabrak in eerste instantie met een paar ruwe handdoeken om een deegrol heen gewikkeld en heb het geheel een paar keer over de grond gerold en gekneed. Voor kleine hoeveelheden is dit een heel effectieve methode. Maar opnieuw was dit grote project een stuk koppiger. Dus ben ik alle methodes die ik kon bedenken gaan afwisselen. Uiteindelijk is vollen een veel minder exacte kunst en subtiele wetenschap dan toverdrank brouwen. https://harrypotter.fandom.com/wiki/Severus_Snape?so=search Nu ik er over nadenk was een zelfroerende ketel uit diagon alley wel handig geweest voor het verfbad. https://harrypotter.fandom.com/wiki/Self-Stirring_Cauldron Uiteindelijk gaat het er om alles te doen om de wol zo veel mogelijk te agiteren. En hoe sterker het doek wordt hoe meer grof geschut je in kan zetten. Kneden, oprollen, als boksbal gebruiken, een keer of twintig als een vod in de hoek smijten, alles mag. Het is erg leuk om van je frustratie af te komen. Om meer kracht te kunnen zetten ben ik aan het eind zelfs met m’n voeten gaan kneden zoals de volders dat vroeger in de volderskommen deden. Eerst het doek in willekeurige richtingen opvouwen en dan met m’n hielen weer langzaam uit elkaar duwen om alle vezels in beweging te krijgen.

Dat ging allemaal niet in een keer. Elke keer dat ik het zat werd, of als de wol te koud werd controleerde ik hoe ver de wol gekrompen was, hing het doek over de radiator om op te warmen en ging zelf weer even afkoelen. Na de eerste ronde was de wol redelijk gehecht maar nog onvoldoende gekrompen. De losse eindjes van de inslagdraden heb ik los geknipt. De overlengte op de kettingdraden heb ik nog even laten zitten.

De volgende rondes heb ik opgepakt na een nacht op het droogrek om overtollig vocht kwijt te raken. Halverwege de dag heb ik weer water toe moeten voegen. Uiteindelijk was de wol een fors eind gekrompen en begon de textuur al goed naar voren te komen.

Voor de laatste ronde na nog een nacht op het droogrek heb ik de wol verhit en gekneed als brooddeeg. Eerst omvouwen en die vouw dan door het hele doek heen rollen om alle vezels mee te nemen. Na nog een paar keer op de grond gooien voor maximaal volume was de uiterste krimp bereikt en kon ik het doek een nabehandeling geven en drogen. Nu kan ik het doek echt laken noemen. Al betwijfel ik of men vroeger wel eens zulk dik laken maakte.

Nabehandeling


Afbeelding
de soda uitspoelen

Door al dat spoelen en kneden met heet water is de rode verf toch een fractie verbleekt. Al valt het mee vergeleken met de proefstukjes die ik vervilt heb. Even in sprayen met sodawater en daarna weer grondig uitspoelen met koud water brengt de kleur weer wat tot leven. Al is ook dit effect niet dramatisch. Dat uitspoelen is wel noodzakelijk omdat soda een krachtig wasmiddel is.


Afbeelding
Wolvet

Na zo veel chemisch en mechanisch geweld is de wol zelf ook wel toe aan wat TLC. Bij het verven en vollen heb ik veel wolvet uitgewassen. Dat Vet is nou net verantwoordelijk voor de vuilafstotende eigenschappen van wol. Dus wil ik het verloren wolvet graag vervangen. Gelukkig Is het ook een populair ingrediënt in zalf en andere huidproducten en zit een vers geschoren vacht er helemaal vol mee. Dus het is gemakkelijk verkrijgbaar als bijproduct van de wol-wasserijen. Helaas kon ik geen wolvet van Europese bodem vinden. Want ook dit product is weer goedkoper om de hele wereld over te slepen dan het om de hoek uit onze eigen wol te wassen. Maar ik heb wel een leverancier gevonden die er voor in durft te staan dat het een mulesing vrij product is van schapen die grazen in natuurgebieden. Dat scheelt dan weer. Na stevig inwrijven en nog een laatste uurtje op de radiator is het wolvet diep in het doek getrokken. Een wollen sjabrak is het grootste deel van de tijd met een rosborstel schoon te houden. Maar toch is een paar keer per jaar een koude spoelbeurt nodig. Na zo’n spoelbeurt kan ik de behandeling met wolvet herhalen.

Afbeelding
scheren, het sjabrak met de afgeschoren wol, borstelen

Doordat de gotlandwol tijdens het vollen iets door de shetlandwol heen gekropen is voelt de onderkant nu wat kriebelig aan. Al is het niet erger dan een gewone wollen deken of trui. Dat viel te verwachten. Mijn andere wollen sjabrak was in het begin ook wat kriebeling. Maar eenmaal ingereden zal de wol snel zachter worden. Maar ik kan het proces alvast opgang brengen door de oppervlakkige haren weg te scheren met een scheermesje zodat er alleen korte stukjes over blijven en het oppervlak daarna te borstelen om de dunne en zachte vezels overeind te zetten. Na deze behandeling voelt het sjabrak voor mij alleen nog kriebelig op dunne, onbehaarde huid zoals de binnenkant van mijn ellenboog. Zelfs onder druk en beweging is er bijna niets te voelen door mijn eigen arm-haar heen. Dus een dikke paardenvacht gaat hier geen moeite mee hebben. Daarmee behoort de lakenstof nu technisch gezien tot een luxe categorie die scharlaken of in een oude spelling scheerlaken genoemd werd. Deze term verwijst zowel naar de gekamde en geschoren lakenstof als naar de dure rode kleur (kermes of karmijn) waarin de stof vaak geverfd werd, en heeft ook een dubbele oorsprong. Deze luxe lakenstof werd meestal voorbehouden aan koningen, hoge edelen en kardinalen. Wat een verwennerij. Die paarden worden compleet verpest! Ja blijf lekker dromen Axel. >;) Ik denk dat mijn grof geweven, ruwe stof in werkelijkheid in de verste verte niet op scharlaken lijkt. _O- https://nl.wikipedia.org/wiki/Scharlaken_(stof)https://nl.wikipedia.org/wiki/Scharlakenrood

Afbeelding
de feston steek bij een gerafeld hoekje, de golvende rand, de rijgdraad aanbrengen, het nieuwe sjabrak boven op het oude sjabrak iets korter maar even hoog met meer schoftruimte.

Ondanks dat gevolde stof rafelproef is blijken de schuine randen toch enigszins kwetsbaar te zijn. Dus ter bescherming heb ik de schuine stukken afgewerkt met een dicht opeengepakte festonsteek. Het zadel komt hier toch niet op te liggen. Dus ik kan me de extra dikte wel veroorloven. Al die extra wol voegt echter wel lengte toe aan de rand waardoor die sterk gaat golven. Maar dat is snel verholpen door de festonsteken met een rijgdraad nog dichter bij elkaar te trekken.

Het resultaat

Nu alles gevold en afgewerkt is, is het goed zichtbaar dat elke wol en elk garen een eigen karakter heeft. Dat komt doordat de meeste schapen geen zuivere wol leveren, doordat wol niet allemaal hetzelfde is en doordat garen op verschillende manieren gesponnen wordt. Als kind leer je dat een geit haar heeft en een schaap wol. Dat is iets te kort door de bocht. Een schapenvacht bevat drie vezels. Er is Wol, gekroesde vezels met opstaande schubben die geen mergkern hebben maar volledig uit keratine bestaan. Wolvezels kunnen goed vilten en spinnen. Dan is er schapenhaar, lange, rechte of gekrulde vezels mat gladde schubben en extra dikte door een kern van merg en een buitenkant van keratine. Haar kan met wat goede wil spinnen maar niet vilten. En dan is er nog kemp, harde en ruwe vezels die door het schaap worden afgestoten en boven in de vacht terecht komen. Kemp is voor de meeste toepassingen ongewenst. https://www.viltorama.nl/c-5556321/wol-termonolgie-engelse-termen-kwaliteit-en-keurmerken/ https://texelseschapenwol.nl/wat-is-het-verschil-tussen-wol-en-haar-2/

Afbeelding
onbekende wol mix

Het merinoschaap is het enige schaap dat vrijwel pure wolvezel levert. En die vezel is ook nog eens erg fijn waardoor merinowol altijd zacht is en gemakkelijk en glad vervilt. Maar door die zelfde eigenschappen vind ik dat wol met weinig karakter is. Het is eigenlijk een heel meewerkende wol die alles doet wat je vraagt maar weinig initiatief toont. Het eerste (lichtgrijze) proeflapje dat ik heb gemaakt is gemaakt van een onbekende wolmix. Mogelijk zit er een percentage merino in want het voelt glad en zacht aan. Er zou ook een percentage corriedale in kunnen zitten. Dat wordt veel gebruikt in gemengde wol en het gekroesde oppervlak doet me denken aan de wol die ik voor mijn andere sjabrak gekozen heb.

Afbeelding
IJslandse wol

De IJslandse wol waar ik het andere proeflapje van heb gemaakt omdat de dikte toevallig goed was heeft een heel ander karakter. Het enkelvoudig gesponnen garen bevat veel lang, recht schapenhaar Dat haar is verantwoordelijk voor de kleurrijke zweem van opstaande ruige haren die kenmerkend is voor de IJslandse truien. In dit proeflapje steken de haren op dezelfde manier naar buiten en geven een wild en ruw uiterlijk. Misschien iets te wild.

Afbeelding
Shetlandwol

De shetlandwol Doet me ook denken aan de corriedale door het gelijkmatige oppervlak met korte gekroesde haren maar geen overdaad aan textuur.


Afbeelding
Gotlandwol

De gotlandwol gedraagt zich wel heel bijzonder. Ook in deze wol zit veel lang, recht haar. Maar het zit gevangen in het driedraads getwijnde garen. Dus het kan zich niet los maken van de wol en in alle richtingen gaan staan. In plaats daarvan staat het nu in kleine glanzende krulletjes boven op de stof waardoor een heel erg uitgesproken ruige, en gekroesde maar toch ook vriendelijke textuur ontstaat. Ik ben hier erg tevreden mee.


Afbeelding
het eindresultaat klaar voor de afwerking

En dan volgt nu nog het laatste hoofdstuk, De afwerking.

ievie

Berichten: 2218
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:16

Oh wauw, wat is het mooi geworden en wat een enorm proces. Heel tof om alles zo te lezen. Maak het nu iets uit voor het sjabrak dat het op een warme paardenrug komt te liggen?

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:31

Het effect van die gotland wol is wel heel erg gaaf!
Leuk om het proces van het vollen zo in beeld te zien, wat een werk!


En aangezien je duidelijk je opzoekwerk gedaan hebt: Weet je toevallig ook welk ras een beetje goed natuurlijk te verven is? De 'geenideemaarikdenktexelaar' die ik hier heb liggen pakt erg slecht. :( Gezien het diepe rood wat jij in je sjabrak hebt moet ik misschien toch eens op zoek gaan naar wol van een ander ras.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 11:43

ievie schreef:
Oh wauw, wat is het mooi geworden en wat een enorm proces. Heel tof om alles zo te lezen. Maak het nu iets uit voor het sjabrak dat het op een warme paardenrug komt te liggen?


Je bedoelt voor het vervilten? Nee in principe is de wol nu stabiel. Het kan namelijk niet eeuwig door blijven krimpen. Het zal zich wel naar de paardenrug gaan vormen, de textuur kan wat veranderen onder de zadelkussens en net als een western pad moet ik hem af en toe koud uitspoelen zodat hij niet hard en stijf wordt van ophopend vuil en zweet. Hoe de verf zich gaat houden moet ik nog zien.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 12:11

julius_juut schreef:
Het effect van die gotland wol is wel heel erg gaaf!
Leuk om het proces van het vollen zo in beeld te zien, wat een werk!


En aangezien je duidelijk je opzoekwerk gedaan hebt: Weet je toevallig ook welk ras een beetje goed natuurlijk te verven is? De 'geenideemaarikdenktexelaar' die ik hier heb liggen pakt erg slecht. :( Gezien het diepe rood wat jij in je sjabrak hebt moet ik misschien toch eens op zoek gaan naar wol van een ander ras.


Het rood lijkt op de foto's wel wat dieper dan in het echt. En plantaardige verfstoffen tonen bij dachlicht meestal wat fletser. Dat vind ik ook wel deel van de charme. de kleur hoeft niet te schreeuwen om helder te zijn. Ik heb niet heel specifiek gezocht naar goed verfbare wol. In het algemeen is lichte of witte wol goed verfbaar. Maar er zijn wel verschillen tussen de ene en de andere wol. De lichtgrijze shetland wol had Jan nog een forse voorraad van liggen. En als Schotland fan kon ik daar geen nee tegen zeggen.
wol verven is altijd wel een beetje puzzelen. Op de foto met proefstukjes zie je links boven een klosje met twee zeer fletse kleuren. Dat waren mijn eerste experimenten. die heb ik zonder wijnsteenzuur geverfd. die hulpstof is echt essentieel om de kleur helder te krijgen en goed te hechten. Ik heb wel een stuk of vier-vijf experimenten gedaan voor ik de code gekraakt had. En toen ik echt ging verven kon ik de helderste kleur ook niet meer reproduceren. Geweven doek pakt ook een stuk slechter dan los garen. En kaardvlies pakt beter.

Met wat voor plant ben je aan het verven? Want elke plant heeft ook weer z'n eigen recept. Sommige hechten beter met tannine uit galnoten als beitsmiddel. En wat ga je met de wol doen? Ik ben erg benieuwd.

Bootsiebob

Berichten: 5552
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 15:07

Wat een vermakelijke schrijfstijl heb jij :D

Die Gotlandwol is bijzonder gaaf zeg.

Ik werk met naaldvilten met merinowol maar ook met corriedale. Het is leuk om jouw verschillende proeflapjes te zien.
Hij wordt echt tof!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 16:48

Bedankt! :D
Naaldvilten is ook leuk.
Ik heb het witte paardje op m'n oude sjabrak ermee gemaakt.
Wat maak jij ervan?

Bootsiebob

Berichten: 5552
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 18:00

Oja, dat sjabrak in je profiel. Die is ook mooi <3

Ik maak dit ervan :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 18:07

oh leuk!

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 14:55

axel_1997 schreef:
julius_juut schreef:
Het effect van die gotland wol is wel heel erg gaaf!
Leuk om het proces van het vollen zo in beeld te zien, wat een werk!


En aangezien je duidelijk je opzoekwerk gedaan hebt: Weet je toevallig ook welk ras een beetje goed natuurlijk te verven is? De 'geenideemaarikdenktexelaar' die ik hier heb liggen pakt erg slecht. :( Gezien het diepe rood wat jij in je sjabrak hebt moet ik misschien toch eens op zoek gaan naar wol van een ander ras.


Het rood lijkt op de foto's wel wat dieper dan in het echt. En plantaardige verfstoffen tonen bij dachlicht meestal wat fletser. Dat vind ik ook wel deel van de charme. de kleur hoeft niet te schreeuwen om helder te zijn. Ik heb niet heel specifiek gezocht naar goed verfbare wol. In het algemeen is lichte of witte wol goed verfbaar. Maar er zijn wel verschillen tussen de ene en de andere wol. De lichtgrijze shetland wol had Jan nog een forse voorraad van liggen. En als Schotland fan kon ik daar geen nee tegen zeggen.
wol verven is altijd wel een beetje puzzelen. Op de foto met proefstukjes zie je links boven een klosje met twee zeer fletse kleuren. Dat waren mijn eerste experimenten. die heb ik zonder wijnsteenzuur geverfd. die hulpstof is echt essentieel om de kleur helder te krijgen en goed te hechten. Ik heb wel een stuk of vier-vijf experimenten gedaan voor ik de code gekraakt had. En toen ik echt ging verven kon ik de helderste kleur ook niet meer reproduceren. Geweven doek pakt ook een stuk slechter dan los garen. En kaardvlies pakt beter.

Met wat voor plant ben je aan het verven? Want elke plant heeft ook weer z'n eigen recept. Sommige hechten beter met tannine uit galnoten als beitsmiddel. En wat ga je met de wol doen? Ik ben erg benieuwd.


Hmmm... Toch maar eens wijnsteenzuur kopen dan. En misschien met kaardvlies verven in plaats van garen, kijken of het dan nog een beetje fijn te spinnen is. En anders maar accepteren dat de huidige wolvoorraad gewoon wit gebruikt moet worden en andere wol zoeken voor het verven.



Het verven zelf is deel van mijn re-enactment hobby. We beelden mensen uit die in de vroege middeleeuwen in Noord Nederland leefden, en probeer dus de inheemse/wilde planten uit dat gebied te gebruiken (en dan ook nog rekening houden met wat tegenwoordig zeldzaam is en je liever niet plukt, ook al is het beschikbaar :P Er zijn fantastische kleuren te krijgen uit sommige korstmossen en paddenstoelen, maar zeker korstmossen groeien zo langzaam dat je dat eigenlijk alleen van gekapt of gevallen hout zou moeten halen). Wat er aan resultaten is zijn vooral veel tinten geel, bruin, en groen tot nu toe.
Afbeelding
Wanneer de farafeldur van het weefgetouw is (ooooooit) wil ik een lap weven met de lokaal beschikbare kleuren, met de namen van de planten er bij, als voorbeeld voor publiek op evenementen qua kleuren die het gepeupel toendertijd gedragen kan hebben.

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 16:40

Oh wat leuk!
Jij maakt het nog uitdagender met zelf geplukte planten.

Wijnsteen wordt geloof ik gewonnen uit druivenmost. Staat er geen wijnmaker op die re-enactments die kan helpen om het helemaal authentiek te doen?
Toen ik onderzoek deed voor het verven las ik ergens dat er ook een plantje is dat vanzelf aluin uit de bodem opneemt en opslaat in de stengels. Maar ik weet niet meer welke plant. En dan moet je een echte alchemist worden om daar gebruik van te maken.

Voor rood- en oranjetinten kan je met wortels van kleefkruid of een ander lid van de sterbladigen familie aan de slag (bedstro). Die zijn verwant aan de meekrap. En kleefkruid bevat dezelfde kleurstoffen als meekrap.
Maar het zou weel eens kunnen dat je die wortels ook net als meekrap lang moet drogen om er de maximale kleur uit te halen.

De kleuren op de foto vind ik trouwens al heel gaaf. Ik zit stiekem ook al te fantaseren over een nieuw weefproject met dat soort kleuren als primaire inslagdraad in combinatie mat een kettingdraad of een heel dun en los gesponnen extra inslagdraad geverfd met ossentongwortel zodat je een deken in warme aardetinten krijgt met mistige streken van heidepaars erdoorheen.

Wat is een farafeldur trouwens? Als je komend jaar op een re-enactment in de buurt van Arnhem bent mag Je mij wel een pb sturen. Dat wil ik wel in het echt zien.

_roodvos_

Berichten: 1319
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:57

Héél vet weer, gaaf dat je zo de effecten van verschillende soorten wol kan zien als je gaat vervilten. Die Gotlandwol is erg leuk inderdaad, hoe dat eruit komt.
Ik ben nu wat boeken aan het lezen over middeleeuwse textielproductie maar die beschrijvingen blijven toch wat abstract, zo'n visuele uitleg van hoe dat vollen in zijn werk gaat en vooral hoe je de wol onderweg ziet veranderen is prachtig.

Als er wat van dat nieuwe weefproject komt moet je daar ook maar een topic over openen, of hier foto's plaatsen, want nu wil ik dat ook wel zien eigenlijk :D Maakt die ossentongwortel paars?


Hier Julius' medewever en reenacter, ik heb even de foto opgediept met de slecht pakkende wol naast iets anders:
Afbeelding
Linker vier zijn meidoornblad, rechter vier zijn berkenblad. Alle vier even lang erin gezeten en gebeitst met aluin, de twee links (de meest donkere) zijn gekochte woldraden, die daarnaast is linnen (dat pakt altijd slecht) en de meest rechter is de wol van Julius. Geverfd eind oktober. Zeker bij de meidoorn is te zien dat die wol eigenlijk bijna niet gepakt heeft terwijl de andere toch best kleur hebben. We gingen er vanuit dat het lag aan het soort wol, maar het verschil kan dus ook nog liggen aan een andere voorbereiding van de wol. De linker twee zijn gekocht en we weten dus niet wat daar allemaal mee gebeurd is kwa voorbereiding.

Ik weet niet of er wijnmakers zijn op reenactment evenementen, maar ik weet wel meerdere mensen die mede brouwen daar dus ik kan eens vragen of een daarvan toevallig ook wijn maakt.. Het zou me verbazen als er niet íemand is eigenlijk.

De farafeldur leggen we meestal uit als middeleeuws kunstbont, het is een lap waarin tijdens het weven plukjes schaap worden meegeweven. Die worden als het ware in het weefwerf gevlochten, zo:
Afbeelding
(plaatje is uit Clothes make the man, Early medieval textiles from the Netherlands)

Dus je doet gewoon de inslagdraad door je weefwerk, zoals normaal, en daarna draai je verspreid over de rij wat stukjes schaap erin zoals hierboven afgebeeld. Dan pas verplaats je weer je hevels en ga je verder met de volgende slag. Het resultaat is aan de voorkant een schapenvacht (zonder dat je je schaap hebt hoeven slachten), en aan de andere kant een dicht geweven stof. Ze werden gebruikt als mantel, maar ook als randjes op kledingstukken. (net als bontranden op capuchons nu zeg maar :P ) En er is ook een petje/hoedje teruggevonden met zo'n piled weave.

De achterkant:
Afbeelding

En zo te zien moeten we de volgende keer dat hij op staat even een foto maken waar je ook van de voorkant kan zien hoe het in elkaar steekt, want die hebben we niet :P

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 22:51

Ja dat heeft inderdaad niet veel kleur opgenomen. En het is erg los geweven wol dus de vezels hebben ruimte zat. Heel bijzonder. Wolvet is de meest voor de hand liggende boosdoener. Maar dit is wel heel weinig kleur. Garen uit de winkel is vrij vaak super wash wol. Daar is dan een of ander laagje aan toe gevoegd om krimpen en vervilten tegen te gaan. Ik geloof iets vernisachtigs dat de schubben afsluit. Dat zou een rol kunnen spelen. Maar het lijkt me eerder een hinder dan een hulp bij het verven. Ik zou eerst eens goed met soda of zeep ontvetten.

Ja Ossentongwortel of Alkanet verft paars De pure kleurstof alkannine is volgens wikipedia rood in een zure omgeving en blauw in een basische omgeving. Dus ik verwacht net als bij Meekrap enigszins in de kleur te kunnen sturen met azijn en soda.

Ik heb vanmiddag een proefritje gemaakt met het nieuwe sjabrak. :D Dus ik kan deze week het laatste hoofdstuk schrijven. Hij valt wel iets kleiner uit dan gepland. (Wol krimpen blijft onvoorspelbaar.) Maar Het zadel past er helemaal op dus het is alleen een cosmetisch foutje. misschien maak ik hem nog een keer nat en kijk ik of hij iets op wil rekken zoals vroeger op de tenterhaken. Het kan best zijn dat ik nog een sjabrak ga weven met ossentongwortel en dan iets groter. Maar ik denk nog niet direct want anderhalve kilo wol is best prijzig.

Waarom moest ik nou weer vragen wat een farafeldur is?! |o
Ik loop altijd te fantaseren over A een eigen paard, B een barok/vikkingzadel voor dat paard en C in de winter een schapenvacht over dat zadel.
Maar nu je me verteld hebt wat een farafeldus is heb ik geen keus meer. Nu moet ik er wel een maken. _O-

_roodvos_

Berichten: 1319
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 23:30

Ik geloof dat het inderdaad niet gewassen is (maar dat weet ik niet zeker... Juut?), als ik het me goed herinner hebben we ooit iets met gewassen en niet gewassen wol uitgeprobeerd en maakte het toen weinig verschil en zijn we er dus mee opgehouden, maar dat is alweer zoveel jaar geleden dat ik het niet zo goed meer weet. Toch maar eens goed wassen dan.
Het tweede garen van links is gekocht bij iemand die zelf met hetzelfde garen ook met natuurlijke verfstoffen verft, daarvan was dus wel te verwachten dat het goed zou pakken. De meest linker pakte zelfs nog iets beter dan die, die komt weer ergens anders vandaan.

Dat moest je vragen omdat je graag nog een tijdrovend project wilde :D
Ik moet zeggen dat het me meevalt met hoe veel tijd het kost eigenlijk, we doen er nu eindeloos over maar dat komt ook doordat je op zo'n evenement steeds afgeleid bent. Al die stukken haar ertussen zorgen er natuurlijk ook voor dat een rij veel dikker is dan als het alleen een draadje is, dus dat schiet redelijk op. En de plukjes zitten ook niet allemaal tegen elkaar aan, er zit steeds best wat ruimte tussen wat je dan bij de volgende rij weer opvult door er precies tussenin te gaan zitten. Dan krijg je alsnog een mooie dichte vacht.

Een farafeldur is ook wel het makkelijkst te maken van die drie plannen, een nepschapenvacht, een zadel of een paard...

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-22 23:39

Haha Een paard maken! _O-
Maar een zadel? Daag me niet uit. :+

Bootsiebob

Berichten: 5552
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 10:33

_roodvos_ schreef:
Een farafeldur is ook wel het makkelijkst te maken van die drie plannen, een nepschapenvacht, een zadel of een paard...

_O-

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 16:53

Hoofdstuk 4 De afwerking

Leeswijzer: Voor wie alleen het creatieve proces wil volgen of gewoon geen zin heeft om alles te lezen heb ik de belangrijkste teksten onderstreept. In de normale teksten staat de achtergrondinformatie.


Het ontwerp


Afbeelding
mijn oude sjabrak en het nieuwe met het papieren ontwerp.

Door het vollen is de wol sterker en slijtvaster geworden. Maar wol blijft een kwetsbare vezel die snel last heeft van pluizen en pillen. Om de wol te beschermen tegen de singelgespen en mijn eigen schoenen zijn leren slijtstukken nodig. Voor de vorm heb ik besloten om de hoekige vorm van het sjabrak te herhalen. Bij mijn vorige sjabrak had ik de slijtstukken te ver naar voren geplaatst. En door de geringe ruimte voor de schoft komen ze bij sommige paarden nog verder naar voren als ik het sjabrak omhoog trek in het kussenkanaal. Daardoor wordt de wol achter de slijtstukken vaak alsnog beschadigt. Door de schuine randen aan de voorkant komen de slijtstukken bij dit nieuwe sjabrak automatisch verder naar achteren. Voor het gemak bij het op- en afzadelen wil ik de singellusjes los kunnen maken. Natuurlijke materialen bieden voor zo ver ik weet helaas geen betrouwbaar alternatief voor klittenband. Dus heb ik een gesp gekozen. Omdat het ruiterbeen meestal op, of een fractie achter de singel ligt plaats ik de gesp aan de voorkant om hinder bij het rijden en schade aan kleding te voorkomen. De veters heb ik een fractie lager geplaatst zodat het sjabrak ook bij een zadel met laag geplaatste D-ringetjes goed vast zit en hoog in het kussenkanaal getrokken wordt.

Het leer

Het leerlooien is een stap die ik uitbesteed heb. Want het gaat mij iets te ver om een hele runderhuid te looien in de achtertuin. Dus moest ik op zoek naar geschikt leer. Ik had gehoopt om leerresten te gebruiken omdat een halve of kwart huid (vaak het minimum om te bestellen) wat te duur is als je maar een paar stukken nodig hebt. Leerresten zijn bij veel bedrijven per kilo te koop. Maar meestal zitten er dan allerlei diktes en kwaliteiten door elkaar. En de afmetingen zijn ook vaak onzeker.

Wat de kwaliteit van leer betreft is het makkelijk om door de bomen het bos niet te zien. Leer van koeien, schapen en andere landbouwhuisdieren komt het meeste voor. Maar in principe kan iedere huid voor leer gebruikt worden. er is kangoeroeleer, struisvogelleer, slangenleer en zelfs vissenleer. De eigenschappen van leer worden door veel eigenschappen beïnvloed. In de eerste plaats het dier waarvan het afkomstig is. Schaapsleer is meestal vrij dun, zacht, soepel en relatief kwetsbaar. Het wordt veel gebruikt voor handschoenen. Runderleer is gemiddeld genomen wat dikker, stugger en sterker. Maar door bewerking kan het ook zeer zacht en soepel worden waardoor het een groot aantal toepassingen kent.

En dan zijn er nog leeralternatieven. Deze hebben vaak minder onderhoud nodig en er hoeft (meestal) geen dier voor worden geslacht. Het meeste kunstleer bestaat uit kunststof en heeft dus op de lange termijn een forse milieu impact. Maar er komen ook steeds meer leeralternatieven op plantaardige basis op de markt. Er is bijvoorbeeld appelleer gemaakt van schillen en pulp en paddenstoelenleer gemaakt van mycelium. Maar veel van deze materialen bestaan nog steeds voor een groot deel uit kunststof. En veel van deze producten zijn duur en nog niet voor consumenten verkrijgbaar. Bij https://lifematerials.eu/category/leather-alternatives/ kwam ik deze week echter wel twee prachtige en 100% organische leeralternatieven tegen waar ik graag een keer mee aan de slag wil. Een mooi suèdeachtig materiaal gemaakt van de gelooide hoed van een paddenstoel en een traditionele stof uit Uganda gemaakt van boombast. Allebei duur maar betoverend mooi.


Afbeelding
voorbeeld van gecorrigeerd leer, de glade achterkant, het natuurlijke suède bij de gesp.

De eigenschappen van leer worden ook beïnvloed door de dikte en de huidlaag waarvan het leer afkomstig is. Glad leer is er in de basis in drie soorten. Voor volnerf leer wordt de hele dikte van de huid gebruikt inclusief de beschermende opperhuid. Om het de gewenste dikte te geven wordt het aan de suède kant uitgedund. Daardoor is dit leer meestal sterk en stevig. Alleen de beste huiden worden hiervoor gebruikt. Want alle littekens en insectenbeten zijn zichtbaar. Topnerf leer is leer waarvan de bovenste laag is weggesneden of weggeschuurd. Dit leer is dunner en gladder en vrij van foutjes. Maar ook een stuk kwetsbaarder. De laatste variant is gecorrigeerd leer. Bij dit leer is na het schuren door middel van een stempel een valse textuur in het leer geperst. Alles is hierbij mogelijk, van een zeer subtiel en natuurlijk ogend huidpatroon tot grote flamboyante alligatorschubben of desgewenst een bloemetjes motief. Hierbij kan ook nog een transparante, semitransparante of dekkende kunststof toplaag aangebracht worden in elke gewenste kleur. Al dit leer is in principe alleen aan de bovenkant glad. Als tweezijdig glad leer gewenst is moeten twee lagen op elkaar bevestigd worden. Maar de onderkant (suedekant) kan wel kunstmatig gladder gemaakt worden. En ook suède (splitleer) dat van de diepere huidlagen komt kan een kunstmatige gladde laag en afwerking krijgen. Suede is relatief goedkoop en kan bij geringe dikte behoorlijk soepel en toch stevig zijn. Daarom wordt het gebruikt voor de fabricage van werkhandschoenen. Op de bovenstaande foto’s is een riem te zien van gecorrigeerd leer of splitleer met een zeer fijne geperste textuur en een hoogglans kunststof toplaag. De onderkant is kunstmatig gladder gemaakt. Maar de riemenfabrikant heeft het leer bij de gesp nog wat dunner gesneden waardoor de echte suède textuur zichtbaar is. https://www.kloegcom.nl/blog/hoesjes-tassen-splitleer-uitleg https://www.berdino.nl/berichten/bericht/2019/07/verschillende-soorten-leder.html https://www.missionmercantile.com/pages/top-grain-leather-vs-full-grain-leather-article

Ondanks deze algemene eigenschappen heeft de leerlooier veel invloed op de eigenschappen van het eindresultaat. Volnerfleder van bijvoorbeeld 1,2-1,7 mm kan stug en standig genoeg zijn om een paar rijlaarzen van te maken of soepel genoeg om zo’n spuuglelijke wegzak sofa te bekleden. Het kan glad zijn met een mat, zijdeglans of hoogglans oppervlak. Of het kan de natuurlijke huidtextuur vertonen die korrelig of krakelee achtig kan zijn. Het kan vormvast genoeg zijn om er (in twee lagen) singelstoten van te maken of rekbaar genoeg om het dashboard van een auto te bekleden. Hoe al deze effecten precies bereikt worden is het geheim van de smid leerlooier. Maar in de basis zijn er tegenwoordig twee veelgebruikte manieren om leer te looien. Er is chroom gelooid leer en plantaardig gelooid leer.

Leer wordt gelooid in een oplossing van looistoffen. Voor chroomgelooid leer zijn dit chroomzouten die gemaakt worden van chroomerts dat weer als delfstof gewonnen wordt. Chroomlooien duurt slechts enkele dagen en levert een zeer stabiel resultaat op. Het uiterlijk en de eigenschappen van het leer worden nauwelijks nog beïnvloed door invloeden van buitenaf. Chroom is een metaal dat naast het ongeladen atoom Cr in verschillende oxidatietoestanden als ion voorkomt Cr3+ en Cr6+. Een Cr3+ ion is een Cr atoom dat tijdens het oxidatieproces drie negatief geladen elektronen e- heeft afgestaan om een drievoudige positieve lading te krijgen. Deze vorm van chroom is een belangrijk sporenelement in het menselijk lichaam dat in grote hoeveelheden (overdaad schaad) wel gezondheidsproblemen kan veroorzaken .Cr6+ is echter een zeer giftige vorm van chroom. In het looiproces komen beide vormen voor. Het uiteindelijke leer kan daarom nog sporen van Cr6+ bevatten. De uitstoot van chroom maakt deze manier van looien vrij belastend voor het milieu. De leerindustrie doet echter wel veel om deze uitstoot te beperken. Ook het leer zelf kan beter niet in de natuur terecht komen. Verreweg het meeste leer op de markt wordt op deze manier gelooid.https://www.gusti-leer.nl/lexicon/chroomlooiing/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Chroom_(element)

Voor plantaardig gelooid leer worden tannines (vooral looizuur) uit boomschors, planten en wortels gebruikt. Dit meer traditionele proces kan meerdere maanden in beslag nemen als het in een vat gebeurt tot soms wel twee jaar in een looikuil. Het resultaat is minder stabiel dan chroomgelooid leer. Daarom heeft dit leer enige verzorging nodig om uitdroging te voorkomen. Maar dan gaat het vaak wel lang mee. Ook chroomgelooid leer zonder kunststof coating wordt overigens niet slechter van enige verzorging op z’n tijd. De kleur en textuur van plantaardig gelooid leer veranderen door invloeden van buitenaf. Als die verandering ongewenst is moet het leer regelmatig verzorgd worden met producten zoals leerzeep en olie. Veel fans van plantaardig gelooid leer vinden echter dat het leer door het gebruik alleen maar mooier wordt en proberen deze zogenaamde leerpatina te behouden. Tannines zijn een groep van complexe verbindingen die gemeen hebben dat ze voor een groot deel bestaan uit fenolen. Dat zijn ringen van telkens zes koolstofatomen met daar aan vast vijf waterstofatomen en een hydroxide groep van één zuurstof atoom en een zesde waterstof atoom. De formule van fenol is dus C6H5OH. En een tannine bevat meerdere van deze verbindingen. De formule van looizuur wordt weergegeven als C76H52O46. Dit molecul bevat vier tot acht fenolgroepen die geoxideerd zijn tot galluszuur-groepen. Tannines (maar geen looizuur) komen ook voor in bepaalde levensmiddelen zoals thee en wijn. Bij het looien van leer gaan de tannines, die planten produceren als bescherming tegen vraat, een verbinding aan met collageen en andere eiwitten in de huid. Door deze verbindingen worden de moleculen groter, complexer en moeilijker af te breken. Om dit voor elkaar te krijgen moet wel een grote hoeveelheid tannine worden opgenomen. Tot wel 40% van de droge massa van de huid. Om die reden is er ongeveer even veel boombast als huid nodig om leer te maken.
https://www.gusti-leer.nl/lexicon/plantaardig-looien/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Tannine https://nl.wikipedia.org/wiki/Looizuur https://nl.wikipedia.org/wiki/Galluszuur https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6099987/ https://het-stenen-tijdperk.nl/leer-looien/


Afbeelding
plantaardig gelooid leer

Uiteindelijk heb ik een bedrijf gevonden dat goed tuigleer in hobbyformaten levert. Het leer is volgens de verkoper ambachtelijk gelooid in houten vaten met plantaardige tannine. De bruintinten waarin dit leer verkrijgbaar is zijn geverfd met planten of boomwortels. Voor de pasteltinten die ook verkrijgbaar zijn noemt de leverancier de tara plant als bron. Ik denk dat er nog wel wat meer bij komt kijken. Want ik heb nog nooit gehoord van één plant die 11 kleuren kan leveren. Na een beetje zoeken op internet denk ik dat tara vooral de tanine bron is bij het looien en dat dit het verven in lichte pastelkleuren mogelijk maakt. https://www.leather-dictionary.com/index.php/Tara Maar de leverancier is heel stellig dat al het plantaardig gelooide leer dat ze verkopen ook plantaardig geverfd is. Dus dat neem ik dan maar aan. Anders moet ik alsnog het geheime recept van de leerlooier los zien te peuteren. En dan ga ik het alsnog zelf doen. Ik ken mezelf langer dan vandaag.

Leerlooien is een ambacht dat al sinds de steentijd beoefend wordt en net als de textielindustrie nogal wat smerige ingrediënten vereist die een indrukwekkende stank veroorzaken. Fans van de asterix strips weten dat de oplichter Xynix het meest stinkende brouwsel van de druïde Panoramix alleen kon verdragen omdat hij in Lutetia (Parijs) naast een leerlooierij had gewoond. De enige die hem dit nadeed was de visverkoper Kostunrix die aan zee woonde maar toch vis verkocht die door opzettelijk uit protest langzaam rijdende ossenkarren uit Lutetia werd aangevoerd. (Bij het ruiken van verse vis zei hij een bepaald aroma te missen.) Voor een huid gelooid kan worden moet deze eerst worden voorbereid. Eerst worden de resten vlees, vet en bindweefsel van de huid geschraapt. Deze resten dienen dan als grondstof voor de lijmproductie. Ook al zo’n smakelijk proces. Het verwijderen van de haren kan door bacteriën in water gedaan worden. (een soort fermenteren/rotten dus.) Of chemisch met houtas of kalk. En dan kunnen de haren afgeschraapt worden. Afhankelijk van de bron die je raadpleegt gaat de huid dan direct in het looivat of wordt het eerst nog gedroogd en gepekeld. Als er kalk gebruikt is moet dit ook nog uitgewassen worden. De precieze hoeveelheid boombast die in het looivat is geen exacte wetenschap. Te weinig boombast resulteert in stinkend water dat nog te verhelpen is door op tijd extra boombast toe te voegen. Te veel boombast resulteert in een huid die aan de buitenkant gelooid is maar van binnen nog rauw. Ongeveer zoals die kerstkalkoen uit de vriezer die na een half uur in een te hete oven van buiten zwart en van binnen nog bevroren is.

Naast het plantaardig looien en chroomlooien Is er ook nog een weinig gebruikt proces dat vetlooien genoemd wordt. Blijkbaar werd dit in de steentijd wel veel gedaan. De huid wordt dan meerdere keren geweekt en uitgewrongen in een bad van opgeloste hersenen waar de huid, vet uit moet opnemen. De huid moet dan onder voortdurend kneden gedroogd worden en wordt als laatste gerookt boven een houtvuur. Als ik ooit de moeite neem om een rookkast te bouwen reserveer ik die denk ik toch voor rookworst en zalm als je het niet erg vind. Dit is een van die dingen waarvan ik me afvraag hoe ze ooit op het idee gekomen zijn. Misschien iemand die eten zocht in een hoop slachtafval en in plaats daarvan een bontjas aantrof onder een stel michemende half vloeibare hersenen? Genoeg hierover. https://nl.wikipedia.org/wiki/Leerlooien https://het-stenen-tijdperk.nl/leer-looien/

De lijm


Afbeelding
alle ingrediënten en materialen, de versbereide lijm

Om onnodige verdikking onder de singel te voorkomen heb ik de dunste variant van het leer gekozen. Maar leer is altijd iets rekbaar. Dus dunne leren bandjes hebben de neiging om uit te rekken en hun vorm te verliezen. Dus voor de stevigheid wil ik twee lagen leer op elkaar lijmen. Lijm van natuurlijke materialen werd vroeger van allerlei materialen gemaakt. Zoals de eerder besproken vleesresten van de leerproductie.

Berkenteer bijvoorbeeld werd al in de steentijd gemaakt van berkenbast. Een stenen pijlpunt werd in een gleuf in de pijlschacht geschoven en omwikkeld met vezeltouw. De knoop werd vervolgens ingesmeerd met gloeiende berkenteer die hard en taai afkoelde als een soort montagekit. https://www.hunebednieuwscafe.nl/2018/04/berkenteer-maken/

Veel lijmsoorten waren van dierlijke oorsprong en moesten heet verwerkt worden. Dierlijke lijmen die nu nog goed verkrijgbaar zijn, zijn beenderlijm, huidenlijm en vislijm.

Ik heb gekozen voor gelatinelijm. Dit is een eenvoudige maar stevige lijm die watervast is bij gematigde temperaturen. De ingrediënten zijn gelatine, (natuur)azijn, glycerine en water. Gelatine bestaat uit eiwit en wordt gewonnen uit botten en huiden. Glycerine of in zuivere vorm glycerol is een alcohol die in het menselijk lichaam voorkomt en meestal uit plantaardig of dierlijk vet gewonnen wordt. Het heeft medische, cosmetische, industriele en voedingstoepassingen en is in flesjes bij de drogist verkrijgbaar. De lijm kan gemaakt worden door de ingrediënten au bain-marie te verhitten en te mengen. De lijm kan direct heet verwerkt worden of koud opgeborgen om later te verwerken. https://nl.wikihow.com/Zelf-lijm-maken

Leerbewerking


Afbeelding
het sjabrak met de net gesneden leren onderdelen, het inkerven van het oppervlak, de halve leren riempjes en het linnen, het linnen in de lijm, de verlijmde leren riempjes

Als eerste heb alle onderdelen uit het leer gesneden twee slijtstukken, twee gespbandjes, twee passantringen, twee veters, vier halve leren riempjes en twee hechtstukjes voor de katoenen veters aan de voorkant. Met een gatentang heb ik de vetergaten gemaakt en de uiteinden van de gleuven in de slijtstukken afgewerkt zodat deze niet uit scheuren.

Hierna heb ik eerst de leren riempjes aan elkaar gelijmd. Om het stiksel tegen slijtage te beschermen maak ik van tevoren met een smalle V-vormige guts een groef in twee van de halve leren riempjes. Zo komt het garen iets dieper in het leer te liggen. Als extra versteviging en hulp bij het lijmen heb ik een reep ongeverfd linnen gebruikt dat ik over had van een vorig project. Ik zet het potje lijm in een pan met heet water en ik zet de pan op het leer om het voor te verwarmen zodat de lijm dieper langer kan intrekken voor het afkoelt. Intussen stop ik het linnen in de lijm zodat dit zich vol kan zuigen. Als dit gereed is zet ik de pan opzij en leg ik het linnen op een van de halve leren riempjes. De andere helft gaat er bovenop en dan klem ik het geheel door de pan er weer op te zetten. dit herhaal ik voor het andere riempje


Afbeelding
aan het werk met de leervork, De gespbandjes en riempjes vast genaaid, het slijtstuk over de bandjes heen

Vervolgens heb ik alle leren onderdelen met een leervork voorzien van de nodige gaatjes om alles vast te naaien. De leren riempjes heb ik versterkt met een eenvoudige rijgsteek. Vervolgens heb ik de riempjes en de gespbandjes met een sterkere stiksteek op het sjabrak bevestigd. Daarna heb ik de slijtstukken vastgemaakt zodat de bandjes en riempjes door de gleuven in de slijtstukken zitten.


Afbeelding
de stiksteek of rechte steek in drie stappen, het resultaat

Ik heb de stiksteek gemaakt met behulp van een naaipriem zoals een naaimachine het doet, dus met een boven- en onderdraad. Dit wordt ook wel de rechte steek genoemd terwijl een echte/klasieke stiksteek maar een draad heeft en aan de achterkant twee steken vooruit gaat en aan de voorkant een terug. Doordat ik deze steek strak aan kan trekken komt deze diep in de wollen stof te zitten zodat er geen verdikkingen of ruwe plekken ontstaan.


Afbeelding
de festonsteek in vier stappen, het resultaat aan de achterkant, het resultaat aan de voorkant

Vlak langs de rand heb ik weer een soort festonsteek gebruikt. Alleen laat ik de lusjes in het leer grijpen en niet in elkaar. Zo ziet het er aan de voorkant precies zo uit als de stiksteek terwijl de wol aan de achterkant strak bij een gebonden wordt en goed beschermd wordt tegen slijtage en rafelen.
De rest van de naden heb ik weer vast gemaakt met de stiksteek.


De gespen

Het maken van de gespen heb ik ook uitbesteed. Al is smeden wel een vaardigheid die ik wel eens zou willen oefenen. Gewoon voor de lol een keer de vuurschaal aansteken, bankschroef met aambeeld er bij, een stuk ijzer in het vuur en kijken wat ik uitgehamerd krijg. Om alles ambachtelijk en in het cosplay thema te houden Heb ik wel gekozen voor hand gesmede ijzeren gespen. Besteld via Etsy.

IJzer wordt al gerecycled sinds de… ja de ijzertijd, wat anders? (Technisch gezien misschien al sinds te late bronstijd.) Maar om aan nieuw ijzer te komen blijft men altijd afhankelijk van een vorm van ijzererts. Dat is een bodemmateriaal (steen, aarde, klei, zand) waar genoeg ijzerverbindingen in zitten om in een smeltoven een zinvolle hoeveelheid bruikbaar ijzer op te leveren. Voor noordwest Europa was ijzeroer (ook wel moerasijzer genoemd of klappersteen als er een leemkern in zit) de belangrijkste ijzererts. Deze erts ontstaat alleen onder specifieke omstandigheden.

(scheikunde)


Afbeelding
boorprofiel met hydromorfe kenmerken (roestvlekken)

IJzer komt bijna overal op aarde in de bodem voor. Maar zelden in grote hoeveelheden. IJzer is een sterke reductor (het staat gemakkelijk elektronen e- af aan een sterke oxidator zoals zuurstof) en komt daarom meestal in geoxideerde toestand voor als Fe3+. In deze form lost het ijzer slecht op en blijft dus waar het is in de bodem. Onder anaerobe (zuurstofloze) omstandigheden, en in de aanwezigheid van een nog sterkere reductor kan dit ijzer zelf als oxidator optreden. Het neemt dan een elektron op en krijgt oxidatietoestand Fe2+ Deze vorm van ijzer gaat gemakkelijk in oplossing en wordt dan met de grondwaterstroom meegenomen zo lang die op anaerobe diepte blijft. Onder Aerobe (zuurstofrijke) omstandigheden wordt dit ijzer snel weer geoxideerd tot Fe3+ waardoor het als een roestvlek neerslaat in de bodem. Dit soort roestvlekken zijn vrijwel overal te vinden en staan in de bodemkunde bekend als hydromorfe kenmerken. (Hydromorf = gevormd door water.) Bij het uitboren van een bodemprofiel geven de eerste roestvlekken die men tegenkomt een indicatie van de hoogste grondwaterstand. Waar de vlekken niet meer voor komen vind men de laagste grondwaterstand. De bovenstaande afbeelding toont een bodemprofiel opgeboord tijdens mijn studie met hydromorfe kenmerken (aangegeven met rode pijlen) vanaf 50 a 60 cm tot helemaal onderin. Dus de hoogste grondwaterstand is ongeveer 60 cm onder het maaiveld. De diepste konden wij niet bereiken met de grondboor die wij mee hadden.

(einde scheikunde)

Als de situatie waarin de roestvlekken in de bodem ontstaan lange tijd stabiel blijft; Dat wil zeggen dat het ijzerhoudend grondwater gedurende enkele honderden jaren op constante diepte en in de voortdurende aanwezigheid van zuurstof blijft uitstromen; Dan kan er geleidelijk aan zo veel roest op die plek worden afgezet dat er harde brokken roest in de bodem ontstaan. Deze brokken heten ijzeroer. ijzeroer kan variëren van het formaat van een kiezel tot een grote kei of zelfs een soliede vloer van roest in de bodem. Dit soort zeer stabiele omstandigheden komen vooral voor waar grondwater op een slecht doorlatende bodemlaag (zware klei, keileem, etc.) stuit en als kwelwater wordt opgestuwd in een moeras of aan de oever van een ven of beek. Plekken waar dit proces gaande is en waar mogelijk ijzeroer gevormd wordt zijn te herkennen aan meestal helder uittredend water met een duidelijk roestrode bodem en een kenmerkende witte drijvende eiwitlaag die aan olie doet denken maar gevormd wordt door bacteriën die in grote aantallen in dit ijzerrijke water leven. Dit soort plekken zijn zeldzaam in Nederland en herbergen vaak bijzondere flora.

Voor boeren die ijzeroer onder hun land aantroffen was het maar goed dat het een waardevolle grondstof was. Want grote hoeveelheden van dit erts in de grond konden erg hinderlijk zijn bij het bewerken van een stuk landbouwgrond. Een landeigenaar die de grond wilde verbeteren kon zelf aan de slag gaan of een paar mensen optrommelen die het erts dan met eigen middelen uitgroeven en verkochten aan een smederij.

Om van deze brokken roest vervolgens bruikbaar ijzer te maken werd het met grote hoeveelheden houtskool in een smeltoven gedaan. In zijn primitiefste vorm zag deze oven er uit als een soort schoorsteen van leem die na gebruik open gebroken werd om het ijzer er uit te halen. In de oven smolten de onzuiverheden weg als slak en ontstond eindelijk het ijzer dat in een ruw sponsachtig brok onder in de oven kwam te liggen. Dit brok werd de wolf genoemd en moest door de smid nog vele uren bewerkt worden om alle slak er uit te krijgen. Pas daarna kon er een ijzeren voorwerp van gesmeed worden. In modernere ovens werden hogere temperaturen bereikt zodat het ijzer in vloeibare vorm kon worden afgetapt. https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeroer https://www.hunebednieuwscafe.nl/2018/03/2209/ https://medewerkers.hunebednieuwscafe.nl/wp-content/uploads/2017/06/6.-IJzertijd.pdf


Afbeelding
de onbewerkte gespen, een gesp op de slijpsteen, de gladgeslepen gespen

De gespen zijn erg mooi gemaakt. En de beugel is netjes glad. Maar de doorn had nog wat ruwe plekjes en randjes bij de punt. Dus om de kans op schade aan mijn kleding verder te beperken heb ik de gespen netjes glad geslepen op een slijpsteen.


Afbeelding
een gesp met een laagje verse lijnolie, de oliemolen in het openluchtmuseum van Arnhem, Het rad waarmee de molen vroeger werd aangedreven door een paard of rund

Het smeedijzer kan natuurlijk ook roesten. Een dun laagje gekookte lijnolie moet het ijzer beschermen tegen dagelijks vocht en vuil. Gekookte lijnolie is een ouderwetse maar nog altijd effectieve olie voor het behandelen van hout en metaal.

Lijnolie komt overigens van dezelfde plant als het linnen doek dat ik eerder bij het lijmen van de leren riempjes gebruikt heb. Beide komen van de vlasplant. Als je een veldje met vlas hebt heb je daar in principe drie producten van: vlasvezel waar onder andere linnen van gemaakt wordt; lijnolie die voor koude voedselbereiding, houtconservering en verfproductie geschikt is en oliekoek die na het persen als bijproduct uit de oliemolen komt en geschikt is als veevoer. Op de afbeelding hierboven is de oliemolen in het openluchtmuseum van Arnhem te zien. Tegenwoordig is er vezelvlas met hele lange rechte stengels en olievlas dat heel veel lijnzaad en dus olie produceert. Voor zo ver ik kan nagaan worden in beide gevallen de bijproducten gelukkig nog wel benut. In tegenstelling tot veel houders van vlees- en melkschapen in Nederland die de wol als bijproduct aan de straatstenen niet kwijtraken en gedwongen zijn om het af te voeren. En dat kost ze nog geld ook. https://vandebiltzadenvlas.com/wp-content/uploads/2017/07/handleidingteeltvezelvlas.pdf.pdf http://www.dekrachtvanvlas.nl/sites/default/files/Teelthandleiding%20olievlas%20op%20zand-%20en%20dalgrond%20def%20versie_0.pdf https://www.trouw.nl/binnenland/meer-dan-een-miljoen-kilo-wol-gaat-jaarlijks-de-verbrandingsoven-in-doodzonde-vindt-het-hollands-wol-collectief~bd06c981/ https://www.trouw.nl/cultuur-media/nederlandse-schapenwol-verdwijnt-in-de-verbrandingsoven-maar-deze-ontwerper-maakt-er-wat-moois-van~b8f7bdfe/


Afbeelding
de bevestiging van de linker gesp in drie stappen, het ingevette leer en het wolvet

Ondanks de vuilafstotende eigenschappen heeft een wollen sjabrak toch een paar keer per jaar een koude spoelbeurt nodig. Leer en water zijn geen vrienden. Maar goedverzorgd kwaliteitsleer moet een plens water toch kunnen verdragen. Anders konden er ook geen schoenen van gemaakt worden. Smeedijzer gaat echter beslist roesten als het een hele dag aan een druipend sjabrak vast zit, lijnolie of niet. Daarom heb ik de gespen bevestigd met een veter zodat ik ze gemakkelijk kan verwijderen als het sjabrak gewassen moet worden. Als laatste gebruik ik hetzelfde wolvet als eerder om ook het leer te verzorgen. En ik ben blij om te zien dat het weinig invloed heeft op de kleur.

De knopen


Afbeelding
het snijden van de knopen, de runen op de achterkant, de linker knoop behandeld met lijnolie, de zeilmakers takeling die ik heb gebruikt voor de veters.

Om de afwerking dan uiteindelijk die Viking twist te geven heb ik besloten een element te herhalen van een linnen sjabrak dat ik eerder gemaakt heb. Met een paar scherpe beitels heb ik een paar decoratieve houten knopen gemaakt. In dit geval van perenhout dat weer van een ander project over is. In de voorkant heb ik met de guts een ravensymbool gekerfd zoals dat op de bekende ravenbanier van de Vikingen stond afgebeeld. Op de achterkant van elke knoop heb ik de namen van odin’s raven gekerfd in jongere Futhark runen.

ᚼᚢᚴᛁᚾ Hugin
ᛘᚢᚾᛁᚾ Munin
Deze namen worden vaak (maar niet geheel correct) vertaald als gedachte en herinnering.

Het jongere Futhark Is het runenalfabet dat in de Vikingtijd het meest in gebruik was. In moderne Viking gerelateerde kunst en sieraden wordt meer gebruik gemaakt van het Oudere Futhark omdat dit met 24 runnen beter correspondeert met het huidige alfabet van 26 letters. Maar het stamt van voor de Viking tijd. Het jongere Futhark heeft slechts 16 runen. Het leuke aan het runen schrift is dat het zelfs voor een leek eigenlijk vrij makkelijk te gebruiken is. Runnen werden namelijk grotendeels fonetisch toegepast. Daarmee spreek je nog geen oud Noors. Maar je naam is snel vertaald naar een spelling die een Viking zou kunnen lezen. En de spelling die werd toegepast was sterk afhankelijk van het doel van de tekst en de beschikbare ruimte om te schrijven. Runen werden in hout of steen gekerfd. Dat was vrij arbeidsintensief. Dus voor dagelijks gebruik werd de spelling vaak zo kort mogelijk gehouden. Voor officiële teksten kon een langere spelling worden toegepast om de klank beter weer te geven. Hugin en Munin bijvoorbeeld konden ook met een dubbele laatste rune voor de N-klank geschreven worden.

ᚼᚢᚴᛁᚾᚾ Huginn
ᛘᚢᚾᛁᚾᚾ Muninn

https://en.wikipedia.org/wiki/Runes#Magical_or_divinatory_use

De knopen heb ik ook met lijnolie behandeld om ze te beschermen. En een snipper hout in het gat voorkomt dat de knoop omlaag schuift. Omdat ik geen kunststof veterpinken wilde gebruiken heb ik de uiteinden van de katoenen veters afgewerkt met een zeilmakers takeling of benaaide takeling om rafelen te voorkomen. Hiervoor heb ik garen gerecycled van hetzelfde linnen doek dat ik voor de leren riempjes gebruikt heb. Ter illustratie heb ik een foto van mijn halstertouw toegevoegd. Hier is de takeling beter zichtbaar. de knopen mogen natuurlijk niet onder het zadel terecht komen. Maar zolang de veters goed strak vast zitten kan dat ook niet gebeuren.

Het eindresultaat en een proefritje


Afbeelding
Het eindresultaat

En toen was het project alweer klaar. Hier ligt het sjabrak bij daglicht op het bevroren gras. Klaar voor gebruik.


Afbeelding
Op de paardenrug

En hier ligt het sjabrak bij een van de manegepaarden op de rug. Zoals eerder gezegd is het wat kort uitgevallen het zadel past er maar net op. Maar het past en dat is genoeg. Tijdens het rijden bleef het sjabrak keurig stil liggen. Wat het paard er van vond was moeilijk te peilen. Want zij was een beetje jolig van de kou.

(ik heb toestemming van de manege om foto’s van de paarden te plaatsen)

ievie

Berichten: 2218
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:39

Wat ontzettend interessant en leuk om allemaal te lezen. Heel tof dat je je verdieping met ons deelt en stoer dat je dit allemaal zelf maakt. Erg mooi geworden allemaal, vooral de knoop is een pareltje!

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:58

Wauw het is heel gaaf geworden! En echt mooi om ook het hele proces en de achtergrondinfo te lezen :)

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 16:10

Bedankt allebei! Ik ben er zelf ook heel tevreden mee. :D

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:16

Ik heb het hele topic gevolgd, wat ontzettend mega cool!

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: [ART/INFO/VOLG] Toch maar weer eens een wollen sjabrak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 18:31

bedankt.