[VRAAG]Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6944
Geregistreerd: 09-04-18

[VRAAG]Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 22:51

Nu alle schapen weer geschoren gaan worden vroeg ik mij af of het mogelijk is om deze vacht te gebruiken voor vilten.

Ik weet dat de vacht gewassen moet worden maar vroeg me af of er nog meer mee gedaan moet worden? Bij het zoeken vind ik vooral veel over zelf een schapenvacht vilten

Websites met informatie zijn ook zeer welkom
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 06-07-22 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:04

Na het wassen de wol ook "karen". Verder ken ik er niet veel van. Maar als je de natuurlijke eigenschappen wil behouden van de wol, moet je ook op een andere manier wassen bvb.

Dit is mss een leuke link voor je
https://flevolamb.nl/vilten-van-een-schapenvacht/

pjer
Berichten: 1597
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:15

Ik kreeg vorig jaar wat verse alpacawol en je moet het heel goed wassen want er zit echt mega veel zand in (en wat poep en stro) daarna kaarden (met van die kammen met veel naaldjes) daarmee leg je de vezels in dezelfde richting en kun je het vuil zoals stro etc er uitvissen. Dat moet met de hand want met alleen kaarden krijg je het er niet uit. Het kaarden is overigens ook best zwaar en een langzaam proces. Als dat klaar is kun je het vilten of er lontwol van maken of het gaan spinnen.

tamary

Berichten: 29209
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 00:12

Wassen moet je heel voorzichtig doen, anders heb je klonten vilt. Warm water met zout of soda is het advies wat ik kreeg. Zachtjes wol in het water zwieren en knijpen, niet wringen of andersinds wrijving maken om water er uit te krijgen, want dat vervilt je wol.
Zo heb je wol die schoon genoeg is om te kaarden, maar nog genoeg lanoline heeft om dat makkelijk te maken.

puppy1128

Berichten: 5015
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 06:56

Hier o.a een schapenvacht gevilt voor de bureaustoel. Heerlijk ding om op te zitten, maar wel hoop vies werk. Wassen gebeurde grotendeels tijdens het proces.

Even twee screenshots, heb de foto's niet op mijn mobiel.

Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik nog twee kleinere probeersels. 1 gebruikt de kat ondertussen en 1 voor mijn voeten onder het bureau. :D

Amber_anne

Berichten: 6944
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 08:15

Dankjewel voor de tips!

Die schapenvachten zijn echt prachtig maar ik denk een beetje een groot project voor de eerste keer. Ik wil een mand gaan vilten voor de katten om in te slapen.

De stappen zijn dus
- vacht met de hand schoonmaken
- vacht wassen
- vacht kaarden
Hierna zou het dus geschikt zijn om te vilten als ik het goed heb.

Hebben jullie tips voor mij voor de kaarden kammen? Ik zie op internet veel voorbij komen maar weet niet wat lekker zal werken

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:59

Amber_anne schreef:
Hebben jullie tips voor mij voor de kaarden kammen? Ik zie op internet veel voorbij komen maar weet niet wat lekker zal werken


Ben zelf dus géén expert, maar op mijn mama haar werk (met zorgvragers) hebben ze een wolatelier waar ik al wel een aantal x gaan kijken ben haha ...

Als je snel last krijgt van je handen, kijk dan zeker uit naar de exemplaren met een dikker handvat!

Je hebt handige kaard"matjes" voor op je tafel en dan gebruik je maar 1 kam. Vaker hebben deze een groter oppervlak dus je kan al meer vezels in de lengte bij mekaar kammen.

Kijk ook naar de grootte van de kam. Met een grotere werk je uiteraard sneller. Maar heb je niet veel kracht, gebruik dan een kleinere
Ook kijken naar de lengte van de pennetjes.
Op mijn mama haar werk bvb gebruiken ze korte pennen omdat je er dan makkelijker het stro ed nog vanuit haalt.
Blijkbaar heb je ook kammen met gekromde punten. De rechte zijn echter aan te raden.

Is je wol héél zuiver én wil je dikkere gelaagde vezels, kan je ook langere pennen nemen.
Want blijkbaar heeft dat dus ook te maken met de uiteindelijke dikte die je wil.
Hoe meer vezels je kan kammer, hoe dikker de vilt? Als ik het zo goed begrepen had tenminste :+

pjer
Berichten: 1597
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:40

Ik heb destijds gewoon een paar antieke kaard kammen gebruikt. Als je het vaak gaat doen is er ook een electrische kaard machine te koop. Er is een viltwinkel op texel maar ik weet hun naam niet meer. Vroeger was het meervilt.

Als je het kaarden goed doet krijg je na een paar keer kammen op de kam een vlies. Als je die netjes apart legt dan kun je later in het proces die hoopjes wol/vlies al gebruiken als een soort bouwstenen voor je doel. Ik gok namelijk dat je voor een mandje wilt gaan natvilten. Maar hoe dat verder in zijn werk gaat weet ik niet precies.

pillow
Berichten: 7835
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:41

Die vacht van puppy1128 is niet gekaard alleen gewassen gevilt. Voor een kattenmand is dat ook voldoende. Kaarden moet als je de wol in fijne dingen wilt gebruiken of in een dekbed bijvoorbeeld

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:43

Tip: kaardenmolen ipv kammen; minder zwaar!

Amber_anne

Berichten: 6944
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 12:22

Ik leer heel veel van dit topic, dankjewel allemaal.

Dus kaarden is voor natvilten niet nodig? Het hoeft ook niet heel gepolijst te zijn maar mag best wat ruwer en natuurlijker.

Een kaardmolen in nogal aan de prijs zag ik maar een matje voor op tafel met een kam klinkt wel goed. Ik heb niet zulke grote handen dus zal kijken naar kleinere handvaten. Dankjewel voor alle tips daarover.

Anders toch maar een kleine schapenvacht proberen als ik daar niet voor hoef te kaarden dan kan ik alvast beginnen

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:47

puppy1128 schreef:
Hier o.a een schapenvacht gevilt voor de bureaustoel. Heerlijk ding om op te zitten, maar wel hoop vies werk. Wassen gebeurde grotendeels tijdens het proces.

Even twee screenshots, heb de foto's niet op mijn mobiel.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Verder heb ik nog twee kleinere probeersels. 1 gebruikt de kat ondertussen en 1 voor mijn voeten onder het bureau. :D


Ik ben heel benieuwd hoe je die vacht gemaakt hebt. En wat je tips zijn.

gonniee
Berichten: 512
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:31

@ppy1128 Is dit puur de geschoren wol?!

Amber_anne

Berichten: 6944
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 13:44

BillyJ schreef:
Na het wassen de wol ook "karen". Verder ken ik er niet veel van. Maar als je de natuurlijke eigenschappen wil behouden van de wol, moet je ook op een andere manier wassen bvb.

Dit is mss een leuke link voor je
https://flevolamb.nl/vilten-van-een-schapenvacht/



In dit filmpje laten ze helemaal zien hoe het moet

puppy1128

Berichten: 5015
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:21

Voor degene die het afvragen. De vacht is geschoren, schaapjes lopen nog vrolijk rond. Inclusief kleintjes. <3

Dit was een van de 'hele' vachten. Het zit dan nog mooi aan elkaar. 1 van de schapen was niet helemaal mooi geschoren dus dat was leuk voor klein probeersel, vulling etc. Mijn moeder heeft op haar stoel ook een vacht, maar dan zwart/bruin en meer richting krul. Ook erg leuk. :j

Dit is de foto van de zij- en achterkant. Hier zie je het kaardvlies. De vachten mochten we gratis hebben. Verder zochten we filmpjes over vachtvilten en zijn we aan de slag gegaan. Het zit in elk geval heerlijk. Deze hebben we met het vlies dikker gemaakt, zodat het extra zacht zit. En mijn lelijke stoel (slijtage) zie je niks meer van. Twee vliegen in 1 klap. :D
Afbeelding

gonniee
Berichten: 512
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:03

Wow, ik wist niet dat dit zo kon en dan als hele vacht aan elkaar bleef. Mooi

Amber_anne

Berichten: 6944
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 22:16

Afbeelding

Nou de wol is er, nu nog het geluk dat het iets moois wordt :=

Edit: die kleine bruine is formaat normaal schapenvacht

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 20:43

geen ervaring met een mandje vilten, wel met vachtvilten maar als je even op youtube zoekt is er genoeg te vinden.
https://www.youtube.com/watch?v=naWOkrggHKo
Denk er wel om dat niet elke wol overal goed geschikt voor is ook niet om te kaarden
Ook voor een vachtje vilten heb je kaardvlies nodig. Ik vind het teveel werk om te kaarden en koop dat wel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inspiratie genoeg :D ?

pol013

Berichten: 9012
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:39

leuk!

Kaardvlies kopen en toch maar een poging gaan wagen dan dus. En heel veel tijd reserveren om het hooi er uit te pulken.....

Amber_anne

Berichten: 6944
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Onbewerkte schapenwol gebruiken voor vilten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 08:45

Het wol is wonderbaarlijk schoon, als in geen strotjes en hooi

Ik ben het nu voorzichtig aan het wassen beetje bij beetje. Had al gezien dat je in Amsterdam een kaardmolen kan huren per week, misschien doe ik dat wel als ik alles schoon heb