Weer eens een nieuw topic van mij! En deze keer geen tekening maar een schildering. Een fore-edge painting om precies te zijn. Sommige van jullie zullen de eerste al wel kennen aangezien ik hiermee de Bokt KunstBokaal heb gewonnen dit jaar.
Een fore-edge painting is een schildering op de zijkant van de pagina’s van een boek.
Er zijn twee soorten fore-edge paintings. Zichtbaar en onzichtbaar.
Ik heb nu zichtbare gemaakt maar ben nog wel van plan om eens onzichtbare (hidden fore-edge paintings) te maken. Deze hebben dan ook vergulde zijkanten.
De kunstvorm van fore-edge painting stamt af uit het Engeland van de 10e eeuw.
Een fore-edge painting hoeft niets te maken te hebben met de inhoud van het boek. Je kan dus ieder onderwerp dat je leuk vind op een boek schilderen.
Een fore-edge painting maak je met waterverf of aquarel. Eerst gaat het boek in een pers (in mijn geval twee plankjes met lijmklemmen) zodat de pagina’s mooi straks op elkaar zitten. Op deze manier kan de verf niet tussen de pagina’s doordringen.
Daarna maak je de zijkant (edges) glad met heel fijn schuurpapier. Zo haal je in geval van oude boeken de vergeling en eventuele beschadigingen er voorzichtig af zodat je een mooie, gladde ondergrond hebt om op te werken.
Ik stof daarna de edges af met een schone, zachte make-up kwast.
Dan is het tijd om het onderwerp voorzichtig op het boek te schetsen. Als dit erop staat gum ik het deels uit zodat de tekening maar heel lichtjes op de edges staan.
Daarna kan het schilderen beginnen. In dit geval gsbruik je de waterverf met minimaal water. Dit zodat de verf niet alsnog doordringt tussen de pagina’s en de pagina’s niet gaan bobbelen.
Je werkt logischerwijs van licht naar donker.
Als de painting klaar is spray ik hem voorzichtig in met twee lagen fixatief. Als die droog is haal ik het boek uit de pers en dan volgt het leukste deel…
… het losmaken van de pagina’s!!
Dat geeft een heerlijk voldoenend geluid!!

Het boek kan na het painten nog steeds gelezen worden al is voorzichtigheid geboden!
En dan nu eindelijk mijn twee fore-edge paintings

De eerste is die van mijn pony op de zijkant van De Paardenfluisteraar.
Hier won ik dus de BKK mee!

En dan de tweede, deze heb ik vandaag afgemaakt!

Een prehistorisch landschap gebaseerd op het verhaal in het boek.
Dit is deel 4 van de serie de Aardkinderen van Jean M. Auel (Het Dal der Beloften)
Bij deze heb ik ook de naked hardcover verguld.
Op de voorkant een grottekening die ook op de dustjacket staat van het boek.
En op de achtrkant de reis die Ayla en Jondolar gemaakt hebben met langs de route alle kmapen gemarkeerd waar ze gestopt zijn.

Ik weet alweer wat ik voor een volgende boek wil gaan doen! Deze heb ik in mijn schetsboek al uitgetekend dus daar ga ik binnenkort aan beginnen.
Hoe vinden jullie het?