Ik teken vooral op 30x30cm, af en toe 40x40 cm en als ik snel iets wil doen, dan 20x20cm. Maar eigenlijk vind ik dat al te klein en gebruik ik vooral om wat technieken uit te proberen.
Ik werk het meeste met Fabercastell Polychromos kleurpotloden, 1B, 2B en 4B grafietpotloden en zwarte fineliners van Staedtler 0,05, 0,1 en 0,3mm.
De eerste mandala die ik in 2021 maakte was de mandala met maanstenen en sterrenhemel.

Het leuke was dat ik parallel hier aan ook werkte aan een tekening van mijn eigen haflinger en deze ook afmaakte in januari.

Maar de mandala's zijn wel het meeste mijn ding.
Begin dit jaar verscheen er van mij een artikel in het tijdschrift van de Nederlandse Mandalavereniging over diepte in mandala's. Ik maakte toen 'Floral dance' om het effect van plateaus te laten zien.

Ik wilde al een tijdje iets met een soort oculus in een kerkgewelf, kijkend naar de sterrenhemel. Geïnspireerd door de film Angels and Demons. Daarbij wilde ik een nieuwe 3D techniek proberen.

En het geheel zag er uiteindelijk zo uit.

Ik ben gek op kleuren mengen in de meest onmogelijke combinaties. De kleuren die het verst van elkaar vandaan liggen noemen we complementaire kleuren. Ik vind de combinatie oranje en blauw echt heel mooi. Koninklijk. Dus ging ik daar iets mee doen.
Mengen, mengen, mengen.

En het eindresultaat

Tussendoor heb ik een kaartje voor mijn broertje en vriendin gemaakt voor hun aanstaande huwelijk.

Mijn man vond de complementaire kleuren zo mooi, dat hij vroeg er nog 1 te maken.
Bij deze

Een probeerseltje op papier met structuur. Niet zo mijn ding, maar het was een leuk probeersel

De sterrenhemel blijft wel favoriet. Toen ik deze mandala opzette had ik veel chaos in mijn hoofd en zocht rust in het tekenen. Dus chaos op papier gezet en heerlijk met de sterren aan de gang.

Voor het winternummer van het tijdschrift van de Nederlandse Mandalavereniging was het thema koud en warm. Naast een vervolgartikel over diepte in de mandala heb ik ook een mandala gemaakt.
Ik heb bijna een half jaar niet getekend ivm onze verhuizing. Geen inspiratie en geen rust. Het tijdschrift was een mooie aanleiding om de potloden weer eens op te zoeken.
Mijn versie van koud en warm:

En toen had ik de smaak weer te pakken. Geïnspireerd door het noorderlicht maakte ik deze mandala.
De laatste die in 2021 af komt denk ik, want inmiddels ben ik bezig met een 40x40cm mandala die iets meer tijd gaat kosten