Na een paar keer oefenen en wat kleinere projectjes, o.a. honden en een leeuw, heb ik afgelopen week een eenhoorn gemaakt van merino en corriedale wol.
Ik heb van een aantal stappen foto's gemaakt en het leek me leuk om dit met jullie te delen.
Over het resultaat ben ik best tevreden.
Detail

Eerst begonnen met ijzerdraad een frame te bouwen, dat stevig genoeg is om te blijven staan. Vervolgens beginnen met naaldvilten. Hier gebruik ik natural white carded corriedale wol voor. Deze wol is erg fijn voor het wat grovere viltwerk/het opvullen.

Omdat ik graag een palomino/cremello eenhoorn wilde in plaats van een schimmel, heb ik na een aantal lagen vilten een buitenste laag merinowol licht beige genomen

Vervolgens werd het tijd om gaatjes voor de ogen te maken en als ogen heb ik glaskralen van 6 mm gebruikt

Toen de benen en de hoeven gemaakt, voor de sokken heb ik merinowol spierwit gebruikt en voor de hoeven carded corriedale sienna.

Daarna heb ik met carded corriedale ash en carded corriedale raven het ooglid en de ogen verder bewerkt.

Ook de neusgaten en de snuit kregen een laagje en de oren kwamen erop.

Toen was het tijd voor de manen en staart, waarvoor ik eerst merinowol spierwit genomen heb en vervolgens wat "Glitzy lightning" met kleurtjes en glans, voor het eenhoorneffect. De hoorn heb ik ook van Glitzy lightning gemaakt en met wat lijm verstevigd en vervolgens op het voorhoofd gevilt.

Als laatste alle pluizigheid weggeknipt en klaar! Het leuke aan het stevige ijzerdaad is dat de eenhoorn in verschillende houdingen kan staan. Dankzij de stevige basis van de staart kan hij zelfs steigeren

Het ijzerdraad dat ik gebruikt heb is 2 x 40 cm voor de voor- en achterbenen en 1 x 48 cm voor hoofd, nek, romp en staart.
De eenhoorn heeft een schofthoogte van 20 cm en ik heb naalden van 38, 40 en 42 gauge (dikte) gebruikt.